۰ نفر

۲۱راه غلبه بر به تعویق انداختن کارها!

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۰۲
کد خبر: 524012
۲۱راه غلبه بر به تعویق انداختن کارها!

هرکسی یک بار یا بیشتر کارهای خود را این دست آن دست کرده و به تاخیر انداخته است. بنابرابن این چیز‌ جدیدی نیست. اما این‌موضوع زمانی تبدیل به مشکل می‌شود که بگذارید شما را تحت کنترل درآورد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بسیاری از افراد حتی نمی دانند که اهل امروز فردا کردن هستند، بنابراین نمی‌توانند بفهمند این موضوع چطور زندگی و بهره وریشان را متاثر کرده است.

چند دلیل برای امروز و فردا کردن وجود دارد و برای همه یکسان نیست، بنابراین باید دلیل به تاخیر انداختنتان را شناسایی و ریشه یابی کنید.

به تاخیر انداختن کارها عادتیست که  مانند عادات بد دیگر می‌توانید آن را شکست دهید، اما این موضوع آسان نیست مگر اینکه بخواهید از شر آن خلاص شوید.

چگونه می‌توان جلوی به تعویق انداختن را گرفت وقتی خود شما عامل اصلی هستید؟

همیشه در جلسات، رویدادها یا اجرای پروژه هایی با تأخیر مواجه می‌شوید؟ شروع یا اتمام یک پروژه برای شما چالش برانگیز است؟ شما از میزان کاری که باید انجام دهید خسته می‌شوید؟ تمایل دارید که به جای کارهای اصلی، روی کارهای جزئی تمرکز کنید؟ شما بدون انجام کاری لیست های طولانی ایجاد می‌کنید؟

اثرات به تعویق انداختن

به تعویق انداختن زمان زیادی را که باید برای انجام کارهای مهم ترصرف کنید، می گیرد، اما این تنها تأثیر آن نیست.

در زیر برخی از اثرات نادیده گرفتن ذکر شده است:

1.    می‌تواند فرصت های خوب را از شما بگیرد.

2.    اهداف خود را به موقع برآورده نخواهید کرد.

3.    می‌تواند پیشرفت شغلی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

4.    باعث می‌شود به خودتان شک کنید.

5.    شما در نهایت تصمیمات اشتباه می گیرید.

چگونه می‌توان به تعویق انداختن را شکست داد و تولید بیشتری داشت

1. حرکت کنید

سریعترین راه برای جلوگیری از تأخیر، بلند شدن و کار کردن است. این خیلی آسان و ساده به نظر می رسد، اما اگر به کاری که باید انجام دهید فکر می‌کنید، سخت تر از آن به نظر می رسد.

از این گذشته، علت اصلی اهمال کاری بلند نشدن برای انجام کار خود است، درست است؟

خب، یکی از موثرترین روش‌ها برای غلبه بر تاخیر، بلند شدن و حرکت است. دراز بکشید، قدم بزنید، برخی از ورزش ها را انجام دهید. هر کاری که شما را از حواس پرتی دور کند تا ذهن شما تصمیم بگیرد.

تأخیر از ذهن شما شروع می‌شود، بنابراین برای خلاص شدن از آن به یک ذهنیت جدید نیاز دارید.

2. تنظیم هشدارها

هشدارها و یادآوری ها و استفاده صحیح از آنها زندگی شما را آسان می کنند. می‌توانید یادآوری ها را طوری تنظیم کنید تا شما را در انجام تمام کارهایی که در برنامه خود دارید یاری کند.

می‌توانید از لحنی پر سر و صدا که می‌تواند شما را به حرکت بیندازد یا لحنی آرام که شما را در یک ذهنیت مثبت نگه دارد استفاده کنید.

یادآوری ها به شما کمک می کنند تا به هر برنامه ای که ارائه می دهید پایبند باشید و همچنین به شما کمک می کند کارهای خود را به موقع به پایان برسانید. آنها می‌توانند مانند صدای ریز عمل کنند که به شما یادآوری می کند که کاری برای انجام دادن دارید.

3. به خودتان یک برنامه بدهید و مهلت تعیین کنید

صحبت از برنامه ها، شما باید یک برنامه دقیق داشته باشید که تمام کارهای روزانه، زمان شروع، زمان پایان و مدت زمان آنها را مشخص کند. برنامه شما همیشه باید در الگوی روزمره منظم شما باشد بدون اینکه اختلاف زیادی ایجاد کند.

به این ترتیب، می‌توانید به راحتی وظایف خود را درلیست کارهایی که معمولاً انجام می دهید وارد کنید.

زمان نیز بسیار مفید است، خصوصاً اگر در اتمام کارهای محول شده، مشکلی دارید. داشتن یک ضرب الاجل کلی جواب می دهد، اما مهلت دادن به هر کار چالش بزرگتری را برای شما ایجاد می کند.

این کار باعث می‌شود کار را ناتمام بگذارید و اتمام کارهایتان هیجان انگیزتر می‌شود.

4. زودتر از رختخواب بلند شوید

گاهی اوقات، برنامه ریزی در خواب می‌تواند به شما در احساس تنبلی و بی انگیزگی کاری کمک کند. مطالعات نشان داده است که بیشترین بهره وری افراد در اوایل بیداری است و بسیاری از افراد موفق زودتر از یک فرد معمولی بیدار می شوند.

آن وقت زمان بیدار شدن شما چه تاثیری بر سطح انرژی و بهره وری شما دارد؟

خب، وقتی زود بیدار می‌شوید تمایل به استراحت و انرژی بیشتری دارید. به طور کلی، افرادی که زودتر بیدار می شوند نسبت به جغد های شبانه احساس عمل و آمادگی بیشتری برای جابجایی دارند و همچنین وقت بیشتری برای صبح دارند.

و زمان بیشتر به معنای عجله کمتر برای انجام کارها است که به طور غیر مستقیم استرس بیشتری ایجاد می کند. اما در صورت عدم استفاده از این مزایا نمی‌توانید بهره مند شوید.

5- زود بخوابید

قافیه "زود خوابیدن، زود بلند شدن" مفهوم واقعی دارد زیرا هرچه زودتر بخوابید زمان بیشتری برای خوابیدن دارید و صبح تحریک پذیری شما کمتر می‌شود.

بسیاری از مردم فکر می کنند که آن ها شب ها کارایی بهتری دارند و بنابراین تا دیر وقت بیدار می مانند، اما رابرت کارتر در کتاب ذهن خود اظهار داشت که بسیاری از این افراد در حقیقت بی خواب هستند.

به گفته کارتر:

 جغد های شبانه به سختی 1٪ از جمعیت انسان را تشکیل می دهند و بیشتر جغدهای شبانه که خود را تحسین می کنند، بدن خود را مجبور می کنند تا در برنامه ای که برای آن برنامه ریزی نشده است، کار انجام دهد.

بنابراین، طول دادن یک شبانه روز را فقط برای انجام کار فراموش کنید. درعوض، چند ساعت زودتر بخوابید و ببینید روزتان از آنجا به بعد به چه شکل می گذرد.

6. ایمیل های خود را در وقت بهتری بررسی کنید

صبح ها بسیاری از افراد برای بررسی ایمیل های جدید به تلفن یا لپ تاپ خود مراجعه می کنند. اما، آیا می دانید انجام این کار در اوایل روز می‌تواند سرعت اشتباهات شما را بیشتر کند؟

بررسی ایمیل های شما کاری بسیار منفعلانه است که به نیروی مغزی زیادی احتیاج ندارد، بنابراین انجام اولین کار درصبح می‌تواند شما را به حالت روحی و روانی بدی برساند.

شما فرصت بیشتری برای بررسی ایمیل های خود را درست در وقت قبل از خواب، یا پس از انجام تمام وظایف روزانه خود دارید.

7. یک شریک مسئولیت پذیر داشته باشید

یک راه عالی برای تعهد  داشتن به برنامه ی خود این است که کسی شما را تحت نظر داشته باشد و اطمینان حاصل کند که آن را رد نمی‌کنید یا آن را رها نمی‌کنید.

شما باید خود را مسئول بدانید و گاهی اوقات خودتان این کار را نمی‌کنید. صداهای خارجی که به شما یادآوری می کنند کار خود را به اتمام برسانید، معمولاً بهترین عملکرد را دارند.

دوست مسئولیت پذیر شما می‌تواند همکار، همسر، دوست یا حتی رئیس شما باشد. آنها باید کپی از برنامه های شما را داشته باشند و تأیید کنند که در پایان روز آنها را پشت سر گذاشته اید.

شما همچنین می‌توانید یک شخص مسئولیت پذیر در برابر آنها باشید تا یکدیگر را مسئول بدانید.

8. یک چک لیست تهیه کنید

دانستن اینکه شما کارهای زیادی برای انجام دادن دارید به اندازه کافی طاقت فرسا است، اما وقتی آن وظایف در ذهن شما روشن نیست، دشوارتر از آنچه هستند به نظر می رسند و شما وسوسه می‌شوید که آنها را نادیده بگیرید.

یک راه سریع برای به حداقل رساندن مقدار کار شما، تهیه چک لیست از همه کارهایی است که باید انجام دهید. دیدن این وظایف ذکر شده می‌تواند برای شما انگیزه یا یادآوری باشد که برای ادامه کار نیاز دارید.

همچنین چک لیست ها به شما کمک می کنند تا شما در مسیر درست و منظمی قرار گیرید تا حتی قبل از شروع کار دچار خستگی و نا امیدی نشوید.

رضایت شما از بررسی هر کار در چک لیست شما می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده برای شما برای مقابله با کارهای باقی مانده باشد.

9. با کوچکترین کار شروع کنید

هنگام تهیه چک لیست، مشخص است که برخی از کارها نسبت به سایر کارهای دشوار، دشوارتر یا وقت گیر هستند. بهترین کار این است که برنامه ریزی بدون موعد مقرر داشته باشید.

به این ترتیب قبل از اینکه خسته و فرسوده شوید، وظایف نسبتاً کوچکتری و آسان تری دارید که باید آنها را انجام دهید.

اگر ابتدا به دنبال کارهای بزرگ بروید، فرصت های بهتر را از دست می دهید و در آخر کارهای کوچکتر را به روز بعد موکول می‌کنید.

همچنین وقتی کارهای ساده تری را زود انجام می دهید، تمایل دارید سریعتر آنها را انجام دهید، زیرا انرژی اضافی را که صبح زود می گیرید افزایش می دهید.

10. از ابتدا اطمینان حاصل کنید که هر کاری را به پایان برسانید

اشتباهی که بسیاری از مردم مرتکب می شوند، شروع بسیاری از کارهای مختلف و ناقص ماندن آنها است. همیشه قبل از شروع یک کار جدید، مطمئن باشید که هر کاری را که در پیش دارید انجام دهید و به اتمام برسانید.

کارهای نیمه تمام بیش از حد در طول روز انباشته شده و احساس ناتمامی را برای شما ایجاد می کند. قبل از ورود به کار بعدی، مطمئن شوید کاری که در لیست دارید انجام شده است.

11. شلوغ کاری هنگام کار

یکی از مهمترین دلایلی که افراد به تعویق می اندازند این است که اجازه می دهند بسیاری از کارهای کوچک تا زمان تبدیل به فرصت های بزرگتر دست و پاگیر شوند و جمع نشوند.

رسیدگی به کارهای کوچک و متوسط به محض رسیدن به شما فرصت و امکان بیشتری می دهد تا به کارهای بزرگتر بپردازید. سریعترین راه این است که به محض بالا آمدن به آنها رسیدگی کنید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که در هنگام کار، بقایای کارهای قبلی را تمیز و پاکسازی کنید. اگر اجازه دهید آنها با هم مخلوط شوند، پاکسازی برای شما طاقت فرسا خواهد بود.

12. خود را درگیر نکنید و کمی استراحت کنید

به تعویق انداختن چیزی نیست که به آن افتخار کنیم و بر بهره وری تأثیر می گذارد. اما، اگر بیش از حد به خود اجازه تاخیر می دهید، می‌توانید حتی بیشتر معطل کنید.

مشکلی نیست که خودتان را به خاطر تأخیر در گذشته ببخشید، به شرطی که بخواهید این عادت را کنار بگذارید. بنابراین، خودتان را به خاطر معطل ماندن نکشید. کمی به خودتان استراحت دهید، کمی پیاده روی کنید و به کار خود بپردازید.

13. جداگانه کار کنید

اگر احساس کردید که تمایلی به انجام یک کار بزرگ و وقت گیر ندارید، آن را به بخشهای مختلف تقسیم کنید. به این ترتیب، می‌توانید هر بخش را به عنوان یک کار جداگانه، البته کار کوچکتر و راحت تر، انجام دهید.

همچنین می‌توانید برای کار خود یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید و کمی فاصله را از بین خود حذف کنید.

به عنوان مثال:

 شما می‌توانید کار 4 ساعته خود را به کارهای نیم ساعته با 10 دقیقه با وقفه بین خود تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود گردش کار شما خیلی سریعتر و راحت تر شود و از خستگی خودداری کنید.

14. یک لیست پخش موزیک برای خود درست کنید

گاهی اوقات، برای داشتن روحیه مناسب تنها چیزی که نیاز دارید لیست پخش بمب است. هر زمان که تعلل کردید لیستی از موزیک ها که شما را تحریک می کند تا حرکت کنید که از قبل درست کرده اید را برای خود پخش کنید.

بسیاری از کارهایی که باید انجام دهید جذابیتی نخواهد داشت، بنابراین همراهی موزیک های مورد علاقه شما می‌تواند به شما کمک کند تا آنها را سریعتر و با روحیه بهتر به پایان برسانید. برای هر حال و هوایی یک لیست پخش وجود دارد. شما فقط باید آن را پیدا کنید

15- اهداف واضحی برای خودتان تعیین کنید

هیچ چیز به اندازه تعیین اهداف برای خود و تحقق آنها در زمان تعیین شده واقعیت ندارد. این اهداف همیشه برای رسیدن به تأثیرگذاری لازم نمی باشند. گاهی اوقات، یک ساعت فرصت دادن به خود برای پایان دادن به یک گزارش می‌تواند رضایت شما را جلب کند.

مغز با ترشح اندورفین باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید، به احساسات مثبت پاسخ می دهد. وقتی ذهن شما احساس خوب را برای رسیدن به یک هدف ربط می دهد، شما تمایل بیشتری برای دستیابی به اهداف بیشتر خواهید داشت.

16- مصرف رسانه ای خود را در ساعاتی کاهش دهید.

رسانه های اجتماعی شر ضروری است که در مقایسه با فواید خود آسیب قابل توجهی وارد کرده است. در کل، رسانه های اجتماعی یا رسانه های دیجیتال، ذاتاً بد نیستند.

این مشکلات وقتی بوجود می آیند که شما نتوانید مصرف خود را کنترل کنید و می‌تواند جنبه های خاصی از زندگی شما را کنترل کند.

استراحت کردن ازطریق تلفن، تلویزیون و بازی های ویدیویی می‌تواند بسیار سودمند باشد زیرا شما بهره وری بالاتری پیدا می‌کنید و کارهای بیشتری انجام می دهید.

17. حجم کار خود را کاهش دهید و کار ها را تقسیم کنید

گاهی اوقات، با حجم کار زیادی که دارید، بدون اینکه بدانید می‌توانید غلبه کنید. همیشه حجم کار خود را کاهش دهید تا بار اضافی را که نمی‌توانید در یک روز تحمل کنید کاهش دهید.

در صورت امکان می‌توانید مجدد برنامه ریزی کنید یا از حجم آنها کمتر کنید. هنگامی که بیش از حد به خود و مغز خود استرس وارد کنید، امکان دارد هرگونه تمایل به کار را از دست دهید، این امر می‌تواند شما را به تعویق بیندازد.

18. خود را با انگیزه نگهدارید

در بسیاری از مواقع امکان دارد شما انگیزه خود را برای کار از دست بدهید، به خصوص اگر کار تکراری داشته باشید.

اگر به این مشکل دچار شدید، وحشت نکنید زیرا در آنجا تنها نیستید. بسیاری از بزرگترها به دلایل زیادی از کاهش انگیزه در شغل خود خبر می دهند. وقتی خود را بی انگیزه می دانید، این خود شما هستید که باید آن را به زندگی خود بازگردانید.

این کار را می‌توانید با یافتن مواردی که باعث جرقه خلاقیت شما می شو انجام دهید. آنها می‌توانند موارد ساده ای مانند تماشای فیلم مورد علاقه شما یا بیرون رفتن از پارک برای تماشای مردم باشند.

برای لذت بیشتر از این کار، می‌توانید یک شریک انگیزه پیدا کنید. شما افراد می‌توانید به نوبت به یکدیگر انگیزه دهید و اگر علایق مشابهی دارید می‌توانید آنها را با هم انجام دهید.

19. به اصل مشکل رسیدگی کنید

هر عادت بدی، هرچند کوچک، یک دلیل اصلی دارد. شناسایی منبع اعتیاد شما می‌تواند اولین قدم برای غلبه بر آن باشد.

1.    آیا هنگام روبرو شدن با لیست طولانی کارهای پیش روی خود احساس ترس و وحشت می‌کنید؟

2.    آیا ممکن است شما به تلفن خود اعتیاد داشته باشید و گذ اشتن آن در کنار برای مدت زمان لازم ؛ برای اتمام کارهایتان سخت باشد؟

دلیل اصلی آن هرچه باشد، یافتن و مقابله با آن ممکن است و توقف آن را برای شما آسان می کند.

20- برای تأخیر انداختن وقت بگذارید

بله. به نظر دروغی کامل است اما این نکته واقعا کمک کننده است. وقتی خودتان می دانید که به دنبال تعویق انداختن هستید، ترک این عادت بوقلمون سرد (ترک عادت ناگهانی) می‌تواند  دشوار باشد.

مانند هر عادت بد دیگر، علت یابی باید با دقت انجام شود و مشکل به آرامی کنار گذاشته شود.

بهترین راه برای این کار این است که در طول روز به خودتان زمان دهید تا بتوانید علت یابی کنید.

بخاطر داشته باشید که این کار با استراحت بین کارها بسیار متفاوت است. این زمان باید به طور خاص به فعالیت هایی اختصاص یابد که هنگام تعلل در آن معمولاً انجام می دهید. به تعویق انداختن را می‌توان به یک اعتیاد تشبیه کرد، گرچه جایی نیست که بتوان آن را به عنوان یک آغاز طبقه بندی کرد.

هنوز هم، دوزهای کمی از به تعویق انداختن که به آرامی قابل کاهش می باشد، می‌تواند به شما کمک کند تا به تدریج عادت تعلل خود را کنار بگذارید.

21. به دنبال کمال نباشید

تلاش برای رسیدن به کمال عالی است. کار خود را به زمان دیگری موکول کنید  زیرا در آن زمان نمی‌توانید آن کار را به اتمام برسانید. وقتی می بینید که به دلیل ترس از انجام ندادن یک باره در یک کار، تعلل می‌کنید و تمایلی به شروع کار ندارید، باید خود را متوقف کنید.

مأموریت اصلی شما باید تلاش برای انجام آن کار و انجام آن در حد توان خود باشد. کامل یا غیر. شما کامل نیستید، بنابراین نباید خودتان را با ایجاد چیزی کامل، سنگین کنید. وقتی بیش از حد به کمال تمرکز می‌کنید، ممکن است کار را به تعویق بیندازید و در نهایت یک کار عجله ای انجام دهید.

نکته پاداش:

 همیشه به خودتان پاداش دهید. وقتی برای انجام وظایف خود پاداش و هدایای کمی می گیرید، شروع به تداعی کردن آنها با احساسات خوب می‌کنید و این باعث می‌شود که دیگر برای رسیدن به هر کاری بی میل باشید.

این تاکتیک تقویت مثبت در حقیقت توسط علم پشتیبانی می‌شود و شرطی شدن به خود تنها مدت کوتاهی طول می کشد.

نتیجه

به تعویق انداختن عادت بدی است که بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، اما آنگونه که فکر می‌کنید مورد نا امید کننده ای نیست.

این عادت مانند هر عادت بد دیگری است و با کمی سخت کوشی و عزم راسخ می‌توانید آن را کنار بگذارید.

مراحل ذکر شده در این مقاله را اعمال کنید و شاید دیگر لازم نباشد کار خود را کنار بگذارید.