۰ نفر

تولید واکسن روسی در ایران تا یک ماه دیگر

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۰۷
کد خبر: 523260
تولید واکسن روسی در ایران تا یک ماه دیگر

نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: تولید واکسن روسی در ایران تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ کامبیز میرکریمی نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار کرد: در حال حاضر ایران ۳ قرارداد جداگانه با شرکت اسپوتنیک وی روسیه جهت واردات و تولید واکسن کرونا بسته است که دو مورد از آن‌ها برای دولت و یک مورد هم برای بخش خصوصی است.

او افزود: قدیمی‌ترین قرارداد مربوط به دولت است که بر اساس آن تاکنون چندین مرحله اقدام به واردات واکسن کرونای روسی در دوز‌های مختلف کرده است و دولت با این واردات‌ها توانست دوره واکسیناسیون اولویت اول را به اتمام برساند.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه بیان کرد: قرارداد دوم نیز مربوط به دولت است، اما با این تفاوت که دو کشور با هم به توافق رسیده‌اند که این واکسن با نام تجاری سابق خود و با همان فناوری‌ها در ایران تولید شود.

میرکریمی ادامه داد: این قرارداد در حال حاضر در حال اجراست به طوری که تقریبا تمام فناوری‌ها به ایران منتقل شده و تا یک ماه آینده نیز تولید واکسن روسی کرونا در ایران آغاز می‌شود.

به گفته این مقام مسئول ظرفیت تولید واکسن روسی کرونا در ایران ۲ میلیون دوز در هر ماه است.

او تصریح کرد: قرارداد سوم نیز مربوط به بخش خصوصی است که شرکت‌های تحت نظارت اتاق بازرگانی با اخذ جواز از وزارت بهداشت می‌توانند اقدام به واردات واکسن با منبع ارز نیمایی کنند، همچنین این فرایند کاملا با فرایندهای دولتی متفاوت است.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در پایان اظهار کرد: واردات از کشور روسیه به ایران بیشتر از صادرات ایران به این کشور است و با این تفاسیر هیچ پول بلوکه شده‌ای در این کشور وجود ندارد که مربوط به دارایی‌های ایران باشد. همچنین معاملات بانکی توسط دو کشور بدون ممنوعیت صورت می‌گیرد.