۰ نفر

مصائب تعمیر لوازم خانگی خارجی

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۴
کد خبر: 522927
مصائب تعمیر لوازم خانگی خارجی

کمبود انواع قطعات لوازم خانگی خارجی و افزایش شدید قیمت‌ها موجب سوءاستفاده برخی تعمیرکاران و تحمیل هزینه‌های گزاف به مصرف‌کنندگان شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ مشاهدات خبرنگاران حاکی از آن است که این روزها قیمت برخی قطعات اصلی لوازم برقی و حجیم آشپزخانه حتی از نرخ مدل‌های نو تولید داخل آنها نیز بالاتر رفته است. برخی فعالان صنفی گفته‌اند در بسیاری از موارد مالکان دستگاه‌های دچار مشکل شده، به‌خاطر گرانی یا کمبود قطعه، از تعمیر لوازم خانگی خود منصرف و به جایگزینی آن با محصولات ارزان قیمت داخلی ناگزیر می‌شوند.

نمایندگی‌های جعلی

 شاید شما هم ازجمله مشتریانی باشید که پس از تماس تلفنی با منزل یا گوشی همراهتان با پیشنهاد برخی تعمیرکاران یا فروشندگان قطعات برای تعویض قطعه یا انجام سرویس دوره‌ای لوازم خانگی منزل یا محل کارتان مواجه شده‌اید. افرادی که با سماجت بسیار و تماس چند باره سعی در مجاب کردن شما به مثلا تعویض فیلتر آب یخچال فریزر یا تسمه و سایر اجرای ماشین لباسشویی و ظرفشویی داشته، هیچ ارتباطی با شبکه خدمات پس از فروش شرکت‌های فروشنده اینگونه محصولات ندارند و اغلب موارد با استفاده از قطعات تقلبی و گران هزینه‌های مضاعفی را به مالکان لوازم خانگی تحمیل می‌کنند. علاوه بر این ممکن است شما به‌دلیل نیاز به تعویض قطعات مصرفی یا تعمیر و تامین قطعات اصلی انواع لوازم خانگی منزل به ناچار فهرست نمایندگی‌ها و تعمیرکاران مجاز را در فضای مجازی جست‌وجو کرده و فهرست بلندی از شماره تماس و مشخصات این شرکت‌ها را یافته و در نهایت بعد از دریافت خدمات با مشکل قیمت بالا و کیفیت پایین قطعات و خدمات مواجه شده باشید.

برخی تعمیرکاران با جعل عنوان شبکه خدمات پس از فروش برندهای معتبر به معضلی برای مشتریان و فروشندگان این محصولات تبدیل شده‌اند. تعمیرکارانی که با ثبت شماره خود در مرکز تماس118، متقاضیان دریافت خدمات پس از فروش لوازم خانگی را به دام می‌اندازند، مشکلی که این روزها به‌دلیل کمبود و گرانی شدید، در بازار قطعات و تعمیرات لوازم خانگی برندهای اروپایی و کره‌ای بیشتر مشهود است.

تلاش نافرجام دوماهه برای دریافت خدمات

به‌تازگی یکی از مشتریان ماشین لباسشویی آ.ا.گ در تماس با خبرنگار ضمن شرح تلاش نافرجام دوماهه‌اش برای تعمیر دستگاهش گفت: ماشین لباسشویی‌ام که 7سال کار کرده بود، لباس را آبگیری و خشک نمی‌کرد، چون دوره گارانتی تمام‌شده بود و شرکتی برای ارائه خدمات وجود نداشت به‌ناچار با جست‌وجو در فضای مجازی شماره نزدیکترین نمایندگی ارائه خدمات پس از فروش را دریافت کردم و تماس گرفتم. خانم قنبری، افزود: تعمیرکار شرکت با مراجعه به منزل و آزمایش ماشین لباسشویی از خرابی برد آن خبر داد و اعلام کرد هزینه تعویض برد نو 18 تا 20میلیون و هزینه تعمیر آن 4میلیون تومان است و در نهایت به‌دلیل نداشتن تمکن مالی به تعمیر برد در مدت 10روز رضایت دادم. او افزود: با گذشت چند هفته و پس از چندبار تماس با تعمیرکار از تعمیر برد خبری نشد، در نهایت ناگزیر با شرکت تماس گرفتم که اعلام کردند باید برد نو خریداری کنید، خواستار عودت دادن قطعه شدم. سرانجام با تأخیری چند روزه تعمیرکار برد ماشین لباسشویی را عودت داد و به‌طور ناقص نصب کرد، این بار ماشین لباسشویی اصلا روشن نشد و کار نکرد. موضوع را ازطریق اتحادیه، سازمان حمایت و برخی مراجع صنفی پیگیری کردم که درنهایت اعلام شد شرکت مذکور جزو نمایندگی‌های مجاز نبوده است و قادر به برخورد با آن نیستند. در نهایت به‌دلیل هزینه بالای تعویض برد، به‌ناچار ماشین لباسشویی معیوب را با حداقل قیمت به امانت‌فروشان، واگذار کردم و یک ماشین لباسشویی از بین برندهای داخلی خریدم.

از قطعات تقلبی تا عرضه چندنرخی خدمات

مشاهدات خبرنگاران بیانگر آن است که علاوه بر کمبود قطعه، هزینه تعمیر لوازم خانگی هم افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته به‌گونه‌ای که برای تعویض قطعاتی مانند کمپرسور سایدبای‌ساید برندهای اروپایی باید بیش از ۱۰ تا 12میلیون تومان، تعویض برد ماشین لباسشویی 10 تا 20میلیون تومان، قطعات ماشین ظرفشویی، مایکرویو و اجاق گاز بین 2 تا 5میلیون و تعویض برد یا قطعات اصلی تلویزیون‌های ال‌ای دی و نمایشگرهای بزرگ برندهای خارجی از 2 تا 5میلیون تومان هزینه کرد. حتی درصورتی‌که مشتریان و تعمیرکاران بتوانند قطعات یدکی اصلی محصولات این برندها را از بازار تامین کنند نیز قیمت‌های متفاوت قطعات و نرخ بالای تعمیرکاران برای ارائه این خدمات، مشکلات مشتریان را دوچندان می‌کند. این موضوع محدود به قطعات الکترونیک و برقی لوازم خانگی حجیم نیست، حتی برخی قطعات یدکی و مصرفی این وسایل، مانند؛ فیلتر یخچال‌های سایدبای‌ساید نیز با کیفیت و قیمت‌های متفاوت 200 تا 300هزار تومان عرضه می‌شود، یا هر عدد از پایه‌های ضربه‌گیر ماشین لباسشویی و ظرفشویی به قیمت 80 تا 100هزار تومان فروخته می‌شود.

هرکه بامش بیش، برفش بیشتر

در شرایطی که تماس با سازمان حمایت و مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت برای پیگیری این مشکلات بی‌نتیجه مانده؛ نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی دلیل اصلی افزایش هزینه خدمات و تعویض قطعات لوازم خانگی را، کمبود، مشکلات واردات و رشد قیمت قطعات این محصولات اعلام کرد و گفت: وقتی لوازم خانگی گران می‌شود هزینه تعمیر آن هم بالا می‌رود و کسانی که لوازم خانگی خارجی دارند نیز به‌دلیل مشکلات تامین و افزایش قطعات محصولات باید هزینه بیشتری را برای تعمیر و نگهداری آن بپردازند.

محمدحسین اسلامیان افزود: کسی که سایدبای‌ساید ۹۰میلیون تومانی می‌خرد طبیعی است برای تعویض کمپرسور آن باید متحمل هزینه ۱۰میلیون تومانی شود. او افزود: واردات کمپرسور یخچال آزاد است و کمپرسور برخی یخچال‌های ایرانی از چین و سنگاپور خریداری می‌شود اما در یخچال‌های ایرانی کمپرسورهای اتریشی و ایتالیایی به‌کار برده شده که واردکنندگان می‌توانند از کشورهای مذکور آن را وارد ‌کنند. اسلامیان به مصرف‌کنندگان توصیه کرد برای خرید لوازم خانگی حتما کد کالا را در سامانه جامع گارانتی استعلام کنند. همچنین فروشندگان لوازم خانگی می‌توانند سایدبای‌سایدهایی که گارانتی اصلی دارند را تا 5‌سال رایگان تعمیر کنند اما کسانی که کالای قاچاق خارجی می‌خرند باید هزینه تعمیر و نگهداری آن را از جیب خود پرداخت کنند.

واردات و نامگذاری کمپرسورهای بی‌نام و نشان

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران  گرانی قطعات یدکی لوازم خانگی را به‌دلیل افزایش قیمت دلار، کمبود قطعات و رشد هزینه تمام‌شده واردات این اقلام دانست و گفت: متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده که هر کسی وارد‌کننده قطعات لوازم خانگی است و نظارتی بر قیمت، کیفیت و اصالت قطعات وارداتی وجود ندارد. علی جمالی، افزود: بارها به دستگاه‌های نظارتی و گمرک ایران اعلام کرده‌ایم تا افراد یا شرکت‌هایی که می‌خواهد قطعات لوازم خانگی وارد کنند باید هویت و شناسنامه داشته باشند و علاوه بر آن هویت قطعات وارداتی نیز به‌راحتی قابل پیگیری باشد. او افزود: باید کمپرسور سایدبای‌ساید واردات مشخصات داشته و معلوم باشد که با چه کیفیت و قیمتی و از چه کشوری وارد شده است. اما متأسفانه برخی افراد کمپرسورهای بی‌نام و نشان را به‌راحتی وارد کرده و خودشان برای آن نام تعیین می‌کنند. جمالی، افزود: بارها در مکاتبات و جلسات از گمرک ایران خواسته‌ایم تا فهرست شرکت‌های وارد‌کننده قطعات لوازم خانگی و ریزمحصولات وارداتی را اعلام کنند اما فقط یک‌بار فهرستی کلی دادند که چقدر موتور یخچال طی مدت یک سال وارد شده است.