۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

اتمام امتحانات مدارس تا قبل از برگزاری انتخابات

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 522718
اتمام امتحانات مدارس تا قبل از برگزاری انتخابات

وزیر آموزش و پرورش جزئیات و نحوه ارزشیابی و برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان در پایه های تحصیلی مختلف را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در برنامه‌ گفت و گوی وزیر با خانواده بزرگ آموزش و پرورش که از کانال ویژه‌ «گفت وگو با شما» در شبکه شاد پخش شد با بیان اینکه بیش از ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پیام از معلمان، دانش آموزان و خانواده ها به دست ما رسیده است و شش میلیون کاربر این پیام را ارسال کرده اند، گفت: همکارانم پیام ها را دسته بندی کرده اند و بر اساس بیشترین فراوانی به این پیام ها پاسخ می دهم.

وی افزود: مهمترین دغدغه در پیام های رسیده، امتحانات آخر سال است و بیش از ۳۰ درصد سوالات و ابهامات و درخواست ها به این موضوع مربوط می شود. بر اساس پیش بینی ها و هماهنگی هایی که به عمل آوردیم قرار ما این است که امتحانات را بعد از عید فطر یعنی از ۲۷ اردیهشت آغاز کنیم. تلاش می کنیم امتحانات حداکثر تا قبل از ۲۸ خرداد که زمان برگزاری انتخابات است به پایان رسیده باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به این ترتیب  ۲۷ اردیبهشت زمان پایان آموزش ها برای دوره آموزش برای متوسطه و آخر اردیبهشت زمان پایان آموزش برای ابتدایی ها است، گفت: امتحانات به دو صورت حضوری و غیرحضوری است. اصرار داریم که امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار شوند. این سوال مطرح شده است که "چرا در چنین شرایطی روی امتحانات حضوری تکیه می شود؟" ما به طور قطع بدون هماهنگی با ستاد ملی کرونا و رعایت ملاحظات، سفارش ها و پروتکل های بهداشتی کاری انجام نخواهیم داد.

وی ادامه داد: این کار زمانی انجام می شود که با مسئولین بهداشت هماهنگ شده باشد و از این جهت نگرانی وجود ندارد. اما این کار به خاطر شما دانش آموزان است زیرا امتحانات این دو پایه امتحانات تاثیرگذاری است و در آینده شغلی و تحصیلی تان اثرگذار است و اگر غیرحضوری باشد احتمال تضعیف حقوق شما وجود دارد و نگرانی هایی پیرامون همسانی نمره دهی و سنجش تحصیلی دانش آموزان ایجاد می شود. باید امتحانات یکسانی برگزار و مطمئن باشیم حق هیچ دانش آموزی تضعیف نمی شود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه اگر در زمان اعلام شده از سوی ستاد کرونا اجازه برگزاری امتحانات حضوری داده نشود، ممکن است امتحانات به تاخیر بیفتد اما مصر هستیم حضوری باشد، گفت: برای سایر پایه‌ها اگر اجازه برگزاری حضوری امتحان وجود نداشت، ارزشیابی‌ها غیرحضوری خواهد بود و اختیار را به شورای مدرسه داده ایم و می تواند از روش های مختلفی برای سنجش پیشرفت دانش آموزان استفاده کند. معلم مهمترین عامل ارزشیابی است و مهم این است به ارزیابی دقیقی از وضعیت تحصیلی دانش آموزان خودش برسد. هنوز بیش از سه هفته به پایان سال تحصیلی باقی مانده و امیدوارم به سمت آرامش بیشتر و مهار کرونا پیش برویم و شرایط شهرهای ما به وضعیت مناسب تری برسد.

حذفیات کتب درسی با توجه به شرایط مناطق، مشخص است

وی درباره حذفیات امتحانات نیز توضیح داد که حذفیات کتب درسی را برای تمام پایه های تحصیلی در شرایط وضعیت قرمز، نارنجی و آبی در ابتدای سال تحصیلی مشخص کردیم. از مناطق و مدیران می خواهم اطلاعات را در اختیار دانش آموزان قرار دهند. حذفیات روی سایت مرکز سنجش وزارتخانه و سازمان پژوهش قرار دارد.  امیدواریم پایان خوشی برای این سال تحصیلی داشته باشیم که با سختی های بسیاری همراه بود و تجربه های نویی را پشت سر گذاشتیم و با مشکلات و تنگناهای بسیاری روبه رو شدیم. همه ما تلاش کردیم این کاستی ها را به حداقل ممکن برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قریب به ۳۰ درصد پیام های رسیده به دست ما درباره مشکلات آموزش در فضای مجازی است، گفت: یک دغدغه این است که یادگیری در فضای مجازی به خوبی اتفاق نمی افتد. ما این را قبول داریم. از دانش آموزان و معلمان می‌خواهم تلاش بیشتری داشته باشند. خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفته است و محتواهای مناسبی تولید شده و در دسترس است. از عدم پوشش اینترنت گلایه شده است. درست است که پوشش اینترنت سراسری نیست، هرچند پهنای باند و پوشش روز به روز بهبود می یابد.

وی ادامه داد: درباره رایگان بودن استفاده از اینترنت نیز باید گفت که کار در شبکه شاد رایگان است؛ از طریق هر کدام از اپراتورها وارد شوند. هیچ یک از اپراتورها حق ندارند بابت خدمات در شاد پولی بگیرند و نمی گیرند. اگر خطایی رخ داده حتما منعکس کنند، پیگیری می شود.

در سال تحصیلی جاری، دیگر کلاس حضوری نداریم

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دغدغه‌ها برگزاری کلاس حضوری است تصریح کرد: اکنون شرایط کشور دشوار است و ما به هفته های آخر سال رسیدیم و به نظر نمی رسد مجالی برای برگزاری کلاس حضوری وجود داشته باشد. علاقه مند بودیم دوره حضوری کوتاهی برای جبران برگزار کنیم اما شرایط، شرایط مناسبی نیست و پیش بینی نمی کنیم امسال کلاس حضوری داشته باشیم. ولی امیدواریم سال آینده کلاس ها حضوری باشد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسشی درباره استخدام در آموزش و پرورش گفت: درباره مشمولان قانون تعیین تکلیف که باید تبدیل وضعیت می شدند اقدامات لازم صورت گرفته و تا کنون بیش از دو سوم مشمولان در گروههای چهارگانه معلمان حق التدریس، خرید خدمات، نهضتی و مربیان پیش دبستانی تعیین وضعیت شده اند و یک سوم باقی مانده تا آخر بهار ۱۴۰۰ تعیین وضعیت خواهند شد.

وی افزود: همه کسانی که علاقه مند به استخدام در آموزش و پرورش هستند می توانند از طریق مسیرهای موجود اقدام کنند. یک روش استخدام، شرکت در کنکور سراسری و انتخاب دانشگاه فرهنگیان و  شهید رجایی است و افراد از روزی که پذیرفته شوند استخدام می شوند. مسیر دوم ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است که از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها به اندازه نیازی که داریم با برگزاری آزمون استخدامی  نیرو جذب می کنیم. برای کسانی که با آموزش و پرورش همکاری داشته اند این آمادگی را داریم که سن شرکت در آزمون را به میزان سال هایی که با همکاری داشته اند افزایش دهیم تا بتوانند از امکان استخدام برخوردار شوند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد که حق التدریس همکاران را آخر سال گذشته تسویه کردیم و ۱۵ روز شهریور تا آخر اسفند محاسبه و پرداخت شد.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه مکرر اعلام کردیم در مدارس دولتی دریافت پول وجه قانونی ندارد و امری داوطلبانه است، گفت: مدرسه حق ندارد اولیاء را مجبور کند و اگر این کار را انجام دهد تخلف است.

آخرین وضعیت تصویب نظام رتبه بندی معلمان

وی درباره طرح رتبه بندی معلمان نیز گفت: قول داده بودیم که تا قبل از پایان سال لایحه را تحویل مجلس دهیم که این امر محقق شد و در دولت تصویب و تقدیم مجلس شد. اکنون در مراحل بررسی و تصمیم گیری در مجلس است و وقتی در مجلس تصویب شود اجرا می‌شود. بودجه اش را پیش بینی کردیم و از اول فروردین قابل اجراست. امید است این وعده هم به سرعت به نتیجه برسد و سریعتر وضعیت رتبه بندی هم روشن و قطعی شود.