۰ نفر

اگر برنامه یا هدفی دارید برای انجام دادن آن چکار باید بکنید؟

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۹
کد خبر: 522697
اگر برنامه یا هدفی دارید برای انجام دادن آن چکار باید بکنید؟

چند وقت است که می خواهید این کارها را انجام دهید اما مشکل نداشتن انگیزه را دارید؟ برای مثال تلاش می کنید ساعت خواب رو نظم دهید و زودتر بیدار شوید و برای اینکار تمرین می کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین، ​​​​​​​​بعضی وقت‌ها غیر از کارهای روزانه‌ی خود یک سری علاقمندی و سرگرمی دارید که میخواهید به آن‌ها برسید اما پس از اتمام کار اصلی خود احساس خستگی می‌کنید.

برای مثال قرار است کتابی‌بنویسید یا نوشته‌های خود را جمع آوری کنید یا چرک نویس‌ها مرتب کنید اما هیچ وقت حوصله‌ی انجام این کار را پیدا نکرده‌اید.

​​​​​چیزی که حتی بدتر است این است که این احساس "من نمی‌خواهم هیچ کاری انجام دهم" اهداف شما را به تعویق می‌اندازد.

در بسیاری از موارد، آن‌ها در آنجا می‌مانند تا این که شما انگیزه اقدام علیه آن‌ها را به دست آورید. ​اما بارها، این به هفته‌ها، ماه‌ها، یا حتی سال‌ها به آینده ختم می‌شود.

انگیزه دادن به دیگران حتی بهترین انگیزه دادن به ما می‌تواند یک حیوان نیرنگ آمیز باشد، شما می‌توانید یک الهام به صورت تصادفی برای سلامتی‌تان پیدا کنید و همه چیز را رها کنید و دویدن را شروع کنید.

 ​انگیزه با رایج‌ترین استراتژی‌ها غیر قابل اعتماد است. در پایان روز، انگیزه به سادگی یک احساس است و مثل همه احساسات، بی‌ثبات است.

هدفگذاری و برنامه ریزی

می‌تواند یک روز آنجا باشد و فقط چند لحظه بعد، مانند تندبادی​ ناپدید می‌شود. ​اما اگر انگیزه بی‌ثبات باشد چیزی هست که دوباره به شما انگیزه بدهد؟

 آیا واقعا می‌توانید از شر احساس "من نمی‌خواهم کاری انجام دهم" خلاص شوید؟ ​خب، این جایی است که بیشتر مردم در وهله اول انگیزه اشتباه می‌گیرند. ​تنها نگاه کردن به تصاویر الهام‌بخش یا خواندن نقل‌قول‌های انگیزشی به صورت آنلاین کافی نیست.

در بهترین حالت ممکن است بعد از انجام دادن این کارها، یک احساس خوب پیدا کنی. ​اما اگه واقع‌بین باشیم باز هم مانند این است  که شما خیلی سازنده نیستید حتی بعد از الهام گرفتن با این روش‌های پیش پا افتاده‌ی انگیزشی. بنابراین به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که حداقل این رویکردها چیزی نیستند که شما باید استفاده کنید.

​پنج راه منحصر به فرد برای ایجاد انگیزه برای اقدام و دستیابی‌به اهداف و اینکه چگونه می‌توان انگیزه را در صورت نیاز تولید کرد؟

اگر انگیزه ای می‌خواهید که بلافاصله کار کند و مدت زیادی طول بکشد، به چیزی نیاز دارید که در مقایسه با کاری که به طور معمول انجام می‌دهید یا می‌بینید متفاوت باشد به این معنی است که شما برای اولین بار همه چیز را با هم ترکیب خواهید کرد.

تنها "متفاوت" بودن یک عامل انگیزشی برای شروع است. ​پس یکی از آن‌ها یا همه را امتحان کنید، در هر صورت، شما احتمالا انگیزه و عمل بیشتری نسبت به قبل پیدا خواهید کرد. ​

1. ​"رمز و راز" را به انگیزه خود اضافه کنید

هدفگذاری و برنامه ریزی

شکل قدرتمند انگیزش با خودانگیختگی و غیر منتظره بودن مرتبط است. گرچه نمی توانیم کاملاً این کار را بارها انجام دهیم، اما می‌توانیم بهترین کار را در آینده نزدیک انجام دهیم. حداقل 5 جایزه مختلف را که می‌توانید هنگام استراحت یا انجام کارها استفاده کنید را  بنویسید.​ میزان دامنه‌ی پاداش نامحدود است .​ به طور مثال:

​یک ویدیوی Youtube تماشا کنید

یک تکه شکلات بخورید

یک جلسه کوتاه اهنگ با گیتار اجرا کنید

نمایش Netflix را تماشا کنید

قدم زدن یا دویدن.

همانطور که می‌بینید، هر پاداش متفاوت است: برخی کوچک‌تر و لذت آنی بیشتری دارند. ​باقی انها برای شما بزرگ‌تر و شخصی‌تر هستند.

​​​​​​​​حالا بیشتر اوقات که تو استراحت می‌کنی، هر بار یه کار قدیمی رو انجام میدی (‌اغلب اوقات استراحت با گوشی )

​​​​​​​​اما تصور کنید که هر بار فقط می‌توانید یکی از این پاداش را انتخاب کنید. و حتی از آن هم فراتر بروید...

​​​​​​​​و باید به طور اتفاقی یکی را انتخاب کنید. هنگامی که اوضاع  دوباره جالب شود احتمالاً انگیزه شما برای کار کردن ​ برای اینکه پاداش خودتان را دریافت کنید بیشتر می‌شود و مشتاق پاداش بعدی هستید.

انگیزه خود را "ترسناک" کنید

در طیف دیگر انگیزش، جنبه "منفی"وجود دارد. ​با این رویکرد شما بر روی انگیزه دادن به خودتان تمرکز می‌کنید تا از چیزی که به شما پاداش داده می‌شود اجتناب کنید. ​

تنها کاری که باید انجام دهید این است که راه‌های مناسبی‌برای تنبیه خود پیدا کنید تا از برخورد با آنها اجتناب کنبد. اینها چند مثال ساده هستند که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید:

اگر شما زود از خواب بیدار نشوید تا ورزش کنید، همسرتان شما را با یک بطری آب  بیدار می‌کند. ​

اگر بعد از کار به باشگاه نروید، باید چیزی را که دوست ندارید بخورید (‌برای من، گریپ‌فروته  که خیلی بده!)

اگر هنگام صرف ناهار صفحه ای در رمان خود ننویسید، باید تمام برنامه‌هایی که  حواس‌پرت کننده هستند مانند  تلفن  را به مدت ۲۴ ساعت قفل کنید. ​

اما با کمی خلاقیت، شما باید چیزی پیدا کنید که به شما انگیزه دهد که دست به عمل بزنید، بنابراین به هر قیمتی شده از مجازات خود اجتناب کنید. ​

3. ​از تحت فشار قرار گرفتن توسط دوستتان استفاده کنید

این نکته خوب جواب می‌دهد اگر شما خانواده و دوستانی دارید که به شما کمک می‌کنند به اهداف خود برسید.

​تمام کاری که باید انجام دهید این است که افراد نزدیک خود را تشویق کنید تا هر زمان که می‌خواهید بر روی اهداف خود کار کنید به شما فشار بیاورند. ​ پس بیایید بگوییم که شما تصمیم دارید بعد از کار رمان خود را بنویسید.

خب اگر اولین کاری که وقتی از سرکار بر می‌گردید این است که کت خود را پرت کرده و روی کاناپه لم داده و کانال‌های تلویزیون را عوض می‌کنید اکنون زمان آن است که خانواده شما دست به "حمله" بزنند. ​

هی عزیزم اگه امروز یه صفحه از رمان هات رو تموم کنی، شگفت‌انگیز نیست؟

" بابا: من قبلا داشتم یک کتاب می‌خواندم و فکر می‌کردم چقدر جالب خواهد بود اگر کتاب خودت را تمام کنی."

" مامان: هر وقت که ببینم داری یک کتاب می‌نویسی، خیلی افتخار می‌کنم و نمی‌توانم صبر کنم تا آن را تمام کنی! ​:

بهترین چیز در مورد این استراتژی این است که دیگر دست شما نیست و بقیه کمک کننده هستند. هر کس دیگری این انگیزه را برای شما ایجاد می‌کند. این کار هر چقدر هم که دلتان نخواهد، باز هم جواب می‌دهد. ​

4. استانداردهای خود را به طور غیر منطقی پایین بیاورید

مشکل بزرگ انگیزه این است که احساس کنید اهدافتان بیش از حد بزرگ و سخت هستند. ​اگر احساس کردید که هر کار و یا پروژه‌ای که دارید شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به طور حتم انگیزه شما را افزایش می‌دهد. بنابراین راه ساده و استفاده 100% از آن بستگی به خودتان دارد.

اگر کوچک‌ترین مقاومتی در مقابل یک کار داشته باشید، فقط بگویید که 100% کار اصلی را انجام خواهید داد و بعد می‌توانید کامل هم انجام ندهید.

هدفگذاری و برنامه ریزی

 ​مانند مثال اگر قصد دارید ۲۰ تمرین شنا را برای ورزش انجام دهید، تنها ۲ تمرین انجام می‌دهید که به نسبت انجام ندادنش بهتر است.اگر قصد دارید صفحه‌ای را در رمان خود بنویسید، به جای آن فقط یک پاراگراف (‌یا حتی یک جمله) هم می‌توانید ‌بنویسید. یا اگر لازم است اتاق خود را تمیز کنید، فقط بگویید که فقط ۳ قسمت را تمیز خواهید کرد. ​

این یک روش ساده است، اما اجرای آن بسیار آسان است. و بهترین بخش آن این است:

​​​​​​​​هنگامی که مقاومت ذهنی خود را در برابر کاری که می‌خواهید انجام دهید کاهش دهید (‌نتیجه انگیزه خود را برای انجام آن افزایش داده اید.)‌

 بسیار احتمال دارد که بیش از 100% کار انجام دهید. ​ و این به این دلیل است که "حرکتی که در حال راه‌اندازی است" می‌تواند شما را بیشتر در طول کار هدایت کند.

​​​5. پولت رو بذار روی خط، هیچی مثل از دست دادن پول سخت نیست

​ یک روش ساده برای استفاده از این ایده.​ گره زدن پول  برای تحقق اهداف است. یک راه آسان برای انجام این کار درگیر کردن یک دوست یا عضو خانواده است.​ که از یکی از ان‌ها بخواهیم:

​این یه چک 20 دلاری است.​ اگر دیدی من اینکار را انجام دادم بعد می‌توانی آن را برای خودت برداری:

​بعد از کار به باشگاه بروید

یا صفحه ای در رمان خود  بنویسید 

یا فردا زود بیدار شوید.

لبخند بزرگی روی صورت هر کسی که به شما  کمک می‌کند خواهید دید و تعجب می‌کنی که آن‌ها برای شکست تو تلاش می‌کنند.​

در هر صورت، می‌توانید انتظار داشته باشید که بعد از استفاده از این روش انگیزه خود را برای رسیدن به اهداف تان افزایش خواهید داد.

​حقیقت در پس انگیزه

هدفگذاری و برنامه ریزی

​​​​​​​​به یاد داشته باشید، انگیزه مربوط به احساس الهام گرفتن و یا هر چیز دیگری به این راحتی نیست. هدف نهایی این است که به سمت رسیدن به اهداف خود حرکت کنید ​و من مطمئنم که اگر از برخی از استراتژی‌هایی که در اینجا فهرست شده استفاده کنید، در مسیر انگیزه بیشتر، اقدام بیشترو تغییر همیشگی زندگی‌تان خوب خواهید بود. ​