۰ نفر

راهکارهای مقابله با قاچاق تایر فرسوده

۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۰:۲۴
کد خبر: 521579
راهکارهای مقابله با قاچاق تایر فرسوده

مشکل قاچاق تایر فرسوده و راهکارهای رفع آن در برنامه گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، قاچاق تایر‌های فرسوده یکشنبه ۲۹ فروردین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور صدرنژاد رییس اتحادیه صنایع بازیافت ایران و میرجلیلی مشاور معاون امور صنایع وزارت صمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سید محمد میرجلیلی مشاور معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه کالا‌های بازیافتی جزء اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند گفت: ما مجوز‌هایی برای بازیافت می‌دهیم که جزء اولویت‌ها است لذا واحد‌های تولیدی که ایجاد می‌شوند در راستای زنجیره ارزش کمک می‌کنند، به طوری که واحد‌های مختلفی در این رابطه تاسیس شده اند.

وی با بیان اینکه واحد‌هایی در حال احداث هستند و پیشرفت فیزیکی مناسبی دارند افزود: در خصوص کالا‌هایی که به نوعی بازیافت آن‌ها انجام می‌شود مجوز صادر کردیم و خیلی از واحد‌هایی که جواز و پروانه بهره برداری گرفتند در حال فعالیت هستند.

میرجلیلی ادامه داد: ما تمام تلاشمان را در رابطه با مقابله با قاچاق تایر کرده ایم تا مانع آن شویم. صادرات این نوع مواد ممنوع است و ستاد مبارزه با قاچاق هم تلاش زیادی کرده ، ولی به هر صورت باید بپذیریم که اختلافات قیمت و اختلافات ارزی، سود را برای قاچاقچی بهتر کرده است لذا نیازمند عزم جدی تری برای مقابله با قاچاق هستیم.

وی اظهار کرد: شورای رقابت بحث رگولاتوری را مورد تایید قرار داده است و ما به شدت موافق هستیم، باید این موضوع شکل بگیرد. وزارت صنعت در بحث صنایع بازیافت اولویت‌ها را اعلام کرده و تسهیلات ویژه ارائه می‌دهد.

مس کابل های برق فرسوده هم قاچاق می شود

پرهام فر مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به اینکه مس کابل های برق که فرسوده هستند هم قاچاق می شود افزود: در مورد ضایعات سایر اقلام گزارش یا آمار قابل توجهی مبنی بر کشفیات نداشتیم، در مورد لاستیک با توجه به این که قبلاً از طرف اتحادیه صنایع بازیافت موضوع به ما منعکس شده بود ،از سال ۹۸ صادرات این کالا ممنوع شد . در ابتدای امر وقتی صادرات متوقف می شود نیازی در کشور همسایه شکل گرفته بود که در همان مقطع زمانی خروج از کشور را داشتیم که با هماهنگی کمیسیون‌های مبارزه با قاچاق در استان‌های شرقی کشور مساله‌ کنترل شد و جلوی موضوع گرفته شد.

وی ادامه داد: معضل ‌ اصلی ما خروج و قاچاق این کالا نیست بلکه این کالا در داخل کشور وجود دارد. یا به صورت احتکار و یا به هر نحو دیگری در کشور وجود دارد اما در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی گیرد. معضل کمبود مواد اولیه واحدهای صنعتی به عدم دسترسی به این کالا منتسب شده است.

مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزود: مساله باید در سطح عرضه و در جایی که این کالا به صورت ضایعات جمع آوری می‌شود دنبال شود، لذا باید به قیمت رقابتی برسیم که امکان خروج از کشور وجود نداشته باشد، ضایعات لاستیک کالایی نیست که دولت بخواهد بر روی آن شناسه کالا را اعمال کند.

پرهام فر افزود: چه مکانیزمی را می توان اعمال کرد تا بازیافت در داخل کشور به نحوه درستی انجام شود، صنعتی در داخل کشور شکل گرفته از عزیزان تشکر می‌کنیم که کار ارزشمندی را انجام می دهند اما باید بازار به نحوی تنظیم شود، این کالا، کالایی بازیافتی است و نمی‌توان با ترسیم شبکه توزیع و ثبت در سامانه آن را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این کالا، کالایی آزاد است و باید با سیستم مشخص رقابتی به دست مصرف‌کننده و تولیدکننده برسد. به غیر از این راه چاره دیگری نداریم.

ظرفیت عملیاتی واحدهای بازیافت ۱۰ درصد ظرفیت اسمی آنها است

صدرنژاد رییس اتحادیه صنایع بازیافت ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۴۰ واحد بازیافت لاستیک زیر مجموعه اتحادیه صنایع بازیافت هستند گفت: آنها در چهار گروه مختلف فعالیت می‌کنند و متاسفانه ظرفیت عملیاتی آنها تقریبا ۱۰ درصد ظرفیت اسمی است.

وی  چالش صنعت بازیافت را تامین پایدار نهادها دانست و عنوان کرد: در حوزه لاستیک مشکل عینا وجود دارد، وزارت صنعت کلید قطع و وصل دارد و می‌گوید که چه چیزی صادر شود و چه چیزی صادر نشود.

رییس اتحادیه صنایع بازیافت ایران با اشاره به اینکه اینگونه نیست که پت، پلی اتیلن و ضایعات دیگر قاچاق نشود افزود: اظهار خلاف واقع صورت می‌گیرد و نوع تخلف در هر یک از آنها با یکدیگر متفاوت است .

وی با بیان اینکه سیاست گذار سیاست را برای تولید و منافع ملی وضع می‌کند اظهار کرد: ارزش کل بازار ضایعات لاستیک در کشور ۱۱۳ میلیون دلار در سال است لذا این سیاست گذار است که باید تصمیم بگیرد این ۱۱۳ میلیون دلار در صنعت بازیافت برود و به ۵۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده برای کشور تبدیل شود یا اینکه به کشور رقیب برود که از سیاست‌های حمایتی برخوردار است و در آنجا تبدیل به محصول شود و آن محصول به کشور ما وارد شود.

رییس اتحادیه صنایع بازیافت ایران با اشاره به اینکه کائوچوی مصنوعی در صنعت بازیافت ما وارد می شود افزود: اگر می‌خواهیم مثل کشورهای همسایه رقابت‌پذیر شویم باید عین سیاست‌های حمایتی آنها را داشته باشیم. در مورد پت اظهار خلاف واقع صورت می‌گیرد و باید در این رابطه با گمرک صحبت کرد.