۰ نفر

در گفت‌وگو با وزیر پیشین نفت مطرح شد؛

پاسخ به ابهامات پرونده بابک زنجانی

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۳۰
کد خبر: 521325
پاسخ به ابهامات پرونده بابک زنجانی

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: یک نوشته‌هایی در پرونده بابک زنجانی از من وجود دارد که من همان موقع هم نوشته بودم زیرپرونده ایشان که با دریافت ضمانت معتبر نفت بدهید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در بخشی از گفتگوی خود  به ابهامات درباره پرونده بابک زنجانی پاسخ داد.

وی که وزیر نفت دولت احمدی نژاد در آن مقطع زمانی بود می گوید:‌در مورد این‌که بابک زنجانی پرونده داشته، من از مقامات امنیتی کشور استعلام کردم، جوابش هم موجود است. طبیعتا اگر استعلام کرده بودیم و جوابش منفی بود این اقدام را انجام نمی‌دادیم.

بخشی از این مصاحبه را بخوانید؛

- آقای قاسمی! شما وزیر نفت دولت آقای احمدی‌نژاد بودید که از آن مقطع مسوولیت شما هنوز یکسری ابهاماتی باقی‌ مانده که مشخصا می‌توان به پرونده بابک زنجانی اشاره کرد. به هر حال در دوران وزارت شما بود که آقای بابک زنجانی معرفی می‌شود و با امضای شما تایید می‌شود تا در بازار آزاد نفت بفروشد، این در حالی است که در همان مقطع آقای زنجانی ۱۵ تا پرونده باز در قوه قضاییه داشته و حتی شناسنامه‌اش هم جعلی بود.

من پیش از این درباره این موضوع مفصل صحبت کردم صوت آن هم موجود است.

اقدامات من برای دور زدن تحریم ها را هیچ کسی نکرد

- بابک زنجانی و این ابهاماتی که در دوره وزارت شما ایجاد کرده، ممکن است انتخابات ۱۴۰۰ مثلا در مناظره‌ها شما را آچمز کند از طرف رقیبانتان؟

کاری که من برای دور زدن تحریم‌ها انجام دادم آن هم در زمانی که از چند جهت کشور با تحریم‌های چند جانبه روبه رو شده بود هیچ کسی نکرد؛ امروز هم کاری که من در حوزه اقتصادی کشور دارم انجام می‌دهم، حتی فروش نفت یک کار بی‌سابقه‌ای است.

درباره بابک زنجانی استعلام کرده بودم

- ظهور و بروز بابک زنجانی هم  کار بی‌سابقه‌ای بوده است.

اولا در مورد این‌که پرونده داشته، من از مقامات امنیتی کشور استعلام کردم، جوابش هم موجود است. طبیعتا اگر استعلام کرده بودیم و جوابش منفی بود این اقدام را انجام نمی‌دادیم و حتما هم امروز در این پرونده متهم می‌شدیم. من می‌خواهم خلاصه بگویم؛ بابک زنجانی پرونده‌اش بالای یک و نیم متر ارتفاع دارد، ۲۶-۲۵ دادگاه علنی دارد، هشت سال هم پرونده بابک زنجانی دست وزارت اطلاعات این دولت بود اما حتی یک کارمند وزارت نفت، یک نگهبان جلوی در وزارت نفت هم در پرونده بابک زنجانی متهم نیست.

- یعنی شما می‌فرمایید آن امضایی که تایید کردید که بابک زنجانی می‌تواند نفت بفروشد، بر اساس آن استعلام بوده است؟

شما می‌دانید که در دوره تحریم کسی نفت از ایرانی و شرکت ایرانی نمی‌خرد، حتی شرکت‌های خارجی که یک نفر عضو هیات مدیره‌اش پاسپورت ایرانی داشته باشد هم نمی‌خرد. شرکت‌هایی که نفت ایران را می‌فروشند، بر اساس مجوزاتی است که در کشور صادر می‌شود و در خارج از کشور (البته با ریسک بالایی) به نام خارجی‌ها ثبت می‌شود. بابک زنجانی هم می‌رود از یکی از این شرکت‌های ثبت‌شده در خارج از کشور نفت می‌خرد و وقتی نفت می‌خرد، می‌آید از یک بانکی LC می‌دهد. شما می‌دانید که LC معتبرترین تضمین بین‌المللی است.

به جای سیاسی کردن پرونده بابک زنجانی، بروند پول ها را پیگیری کنند

از یک بانکی LC می‌دهد که آن بانک تا آن روزی که LC می‌دهد، دومین بانک کشور باشد، اگر نگویم اول. آن بانکی که LC می‌دهد، متعلق به یکی از بانک‌های بزرگ کشور بوده و مدیران حقوقی در وزارت نفت LC را قبول می‌کنند، بابک زنجانی بعدا می‌رود این بانک را می‌خرد و می‌شود صاحب LC و صاحب بانک. ما در آن موقع ایشان را ممنوع‌الخروج کردیم، شرکت‌هایش را فرستادیم در لیست تحریم، پرونده‌اش را هم خودمان تکمیل کردیم و به دادگاه فرستادیم در آخر دولت و مهمتر هم این‌که اگر واقعا انصاف بر این بود، بابک زنجانی ضمن این‌که باید قوه قضاییه و دادگاه و زندان و همه آن‌چه که حکم منطقی قوه قضاییه بوده که همین هم هست، باید به جای سیاسی‌کردن پرونده بابک زنجانی، بروند پول‌ها را پیگیری می‌کردند که برگردانند. این اتفاق در اولویت کشور بود که متاسفانه به خاطر این‌که پرونده بابک زنجانی را سیاسی کردند به جای بازگرداندن منابع مالی که این واقعا ظلم بزرگی است مسائل دیگری پیش آمد.

به عنوان متهم پرونده بابک زنجانی احضار نشدم

- شما گفتید هیچ کسی از وزارت نفت متهم نشد، ولی همان موقع یک کمیته تحقیق و تفحص در باره این پرونده در مجلس شکل گرفت و بر اساس روایت اعضای آن کمیته شما بازداشت یا حداقل به عنوان مطلع احضار شدید.

ما به‌عنوان متهم هیچگاه در پرونده بابک زنجانی احضار نشدیم. یک روزی  ایام عید بود، شنیدم که گفتند آقای احمدی‌نژاد و آقای رستم قاسمی بازداشت شدند. بالاخره این حرف‌های سیاسی هست.

- یعنی حتی از شما هیچ سوالی نشد که...

اصلا متهمی از وزارت نفت وجود ندارد.

گفته بودم با دریافت ضمانت معتبر به بابک زنجانی نفت بدهید

- متهم نه، به‌عنوان کسی که در آن زمان مسئولیت داشته و در جریان آنچه اتفاق افتاده بوده است.
ما گزارشی به قوه قضاییه کشور ارائه دادیم. اتفاقا یک نوشته‌هایی در پرونده بابک زنجانی از من وجود دارد که من همان موقع هم نوشته بودم زیرپرونده ایشان که با دریافت ضمانت معتبر نفت بدهید، حتی LC. کلمه LC در آن نوشته‌ها هم وجود دارد.