۰ نفر

توصیه‌هایی برای رهایی از خشونت خانگی

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۵۰
کد خبر: 521175
توصیه‌هایی برای رهایی از خشونت خانگی

خشونت خانگی که به آن خشونت شریک زندگی صمیمی نیز گفته می‌شود، بین افرادی رخ می‌دهد که با هم رابطه نزدیک دارند یا داشته‌اند. خشونت خانگی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله سوء استفاده عاطفی، جنسی و جسمی، تعقیب و تهدید به آزار.

به گزارش اقتصاد آنلاین، شناسایی خشونت خانگی علیه مردان و زنان همیشه آسان نیست، اما می‌تواند تهدیدی جدی باشد. اکنون می‌خواهیم به شما مخاطبان اطلاعاتی بدهیم تا بدانید چگونه می‌توان تشخیص داد که آیا مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اید و چگونه می‌توانید کمک بگیرید. زنان تنها قربانیان خشونت خانگی نیستند. خشونت خانگی علیه مردان نیز وجود دارد.

خشونت خانگی را بشناسید

خشونت خانگی - که به آن خشونت شریک زندگی صمیمی نیز گفته می‌شود - بین افرادی رخ می‌دهد که با هم رابطه نزدیک دارند یا داشته اند. خشونت خانگی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد ، از جمله سوء استفاده عاطفی ، جنسی و جسمی ، تعقیب و تهدید به آزار. این ممکن است در روابط دگرجنس گرایانه یا همجنس گرایان رخ دهد.

روابط تجاوزی ، شامل عدم توازن قدرت و کنترل است. فرد آزار دهنده یا متجاوز، با به کار بردن الفاظ زشت و تهدید ، برای کنترل شریک زندگی خود استفاده می‌کند.

تشخیص خشونت خانگی علیه مردان شاید آسان نباشد. در اوایل رابطه ، شریک زندگی شما ممکن است از نظر روش هایی که بعداً کنترل کننده و ترسناک هستند ، دقیق ، سخاوتمندانه و محافظه کار به نظر برسد. در ابتدا ، متجاوز ممکن است ناگهانی،  منزوی به نظر برسد. شریک زندگی شما ممکن است عذرخواهی کند و قول دهد دیگر این گونه نباشد.

شما نیز ممکن است خشونت خانگی را تجربه کرده باشید ، اگر:

  • شما را صدا می‌کند ، به شما توهین می‌کند یا شما را پایین می‌اندازد.
  • شما را از رفتن به محل کار یا دانشگاه باز می دارد.
  • شما را از دیدن اعضای خانواده یا دوستان باز می‌دارد.
  • سعی می‌کند نحوه خرج کردن پول ، مکان رفتن یا لباس شما را کنترل کند.
  • حسود یا مالکانه عمل می‌کند یا دائماً شما را به بی وفایی متهم می‌کند.
  • شما را با خشونت یا سلاح تهدید می‌کند.
  • ضربه ، لگد ، هل دادن، سیلی ، خفگی یا در غیر این صورت به شما ، فرزندان یا حیوانات خانگی آسیب می رساند.
  • شما را مجبور به انجام رابطه جنسی بر خلاف میل خود می‌کند.
  • شما را به خاطر رفتار خشونت آمیز خودش، مقصر می داند یا به شما می گوید که لیاقت شما این گونه رفتارهاست. 
  • تهدید می‌کند که به دوستان ، خانواده ، همکاران یا اعضای جامعه گرایش جنسی یا هویت جنسیتی خود را بگویید.

 برای بازماندگان خشونت خانگی معمول است که در هنگام درگیری با شخص بدرفتار ، داد و فریاد ، هل دادن یا ضربه زدن به او، رفتار کلامی یا جسمی کنند. متجاوز ممکن است از چنین حوادثی برای اداره کردن شما استفاده کند و آنها را به عنوان اثبات شریک زندگی توصیف کند.

ممکن است رفتارهای ناسالم از خود بروز داده باشید. بسیاری از بازماندگان این کار را می کنند. این بدان معنا نیست که شما مقصر تجاوز هستید. اگر در شناسایی آنچه اتفاق می افتد مشکل دارید ، یک قدم به عقب برگردید و الگوهای بزرگتر در روابط خود را بررسی کنید. سپس ، علائم خشونت خانگی را مرور کنید. در روابط تجاوزی، استفاده کننده ، شخصی که به طور معمول از این رفتارها استفاده می‌کند ، سو استفاده کننده است. شخصی که در انتهای آن قرار دارد مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد.

حالا اگر مطمئن هستید، به دنبال کمک باشید. خشونت شریک زندگی صمیمی باعث آسیب جسمی و روحی می‌شود. مهم نیست که مقصر چه کسی است.

کودکان و خشونت خانگی

خشونت خانگی کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد ، حتی اگر کسی به آنها حمله فیزیکی نکند. اگر فرزند دارید ، به یاد داشته باشید که در معرض خشونت خانگی احتمال ابتلا به مشکلات رشدی ، اختلالات روانپزشکی ، مشکلات در مدرسه ، رفتار پرخاشگرانه و اعتماد به نفس پایین را در آنها بیشتر می‌کند. ممکن است نگران باشید که کمک گرفتن ممکن است بیشتر شما و فرزندانتان را به خطر اندازد یا ممکن است خانواده شما را به هم بزند. با این حال ، کمک گرفتن بهترین راه برای محافظت از فرزندان و از خودتان است.

چرخه را بشکنید

اگر در وضعیت خشونت خانگی هستید ، ممکن است این الگو را تشخیص دهید:

  • متجاوزگر، با خشونت شما را تهدید می‌کند.
  • متجاوزگر به شما حمله می‌کند.
  • متجاوزگر از شما  عذرخواهی می‌کند ، قول می‌دهد تغییر کند و هدیه ارائه می‌دهد.
  • چرخه تکرار می‌شود.
  • به طور معمول خشونت با گذشت زمان بیشتر و شدیدتر می‌شود.

خشونت خانگی می‌تواند شما را افسرده و مضطرب کند. از آنجا که تصور می‌شود مردان از نظر جسمی از زنان قوی‌تر هستند، به دلیل خجالت ممکن است کمتر در خشونت خانوادگی در روابط دگر جنس گرایانه خود گزارش دهید. همچنین ممکن است نگران باشید که مردم اهمیت متجاوزگر را به حداقل می‌رسانند زیرا شما مرد هستید. به همین ترتیب، ممکن است مردی که توسط شخص دیگری مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، تمایلی به صحبت در مورد این مسئله نداشته باشد زیرا این مسئله در مردانگی وی تأثیر دارد یا گرایش جنسی وی را نشان می‌دهد.

اگر به دنبال کمک باشید ، همچنین ممکن است دریابید که منابع کمتری، برای مردان قربانی خشونت خانگی، وجود دارد. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و سایر افراد، ممکن است این فکر به ذهنشان خطور نکند  که آیا صدمات شما ناشی از خشونت خانگی بوده است یا خیر! ممکن است ترس داشته باشید که اگر با شخصی در مورد خشونت خانگی صحبت کنید ، متهم شوید که خودتان مرتکب تخلف شده اید. به یاد داشته باشید ، اگر در معرض خشونت خانگی هستید ، مقصر نیستید .

شروع کنید و درمورد سواستفاده به شخصی بگویید ، خواه این یک دوست، خویشاوند، ارائه دهنده خدمات بهداشتی یا تماس به دیگری. در ابتدا ممکن است صحبت در مورد خشونت خانگی ، سخت باشد. با این حال ، احتمالاً احساس آرامش خواهید کرد و پشتیبانی مورد نیاز را دریافت خواهید کرد.

یک طرح ایمنی ایجاد کنید

ترک  فرد متجاوز، می‌تواند خطرناک باشد. این اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرید:

برای مشاوره با یک شماره تلفن خشونت خانگی تماس بگیرید. مکالمه را در یک زمان امن انجام دهید - زمانی که آزار دهنده در اطراف نیست - یا از خانه دوست خود یا مکان امن دیگر.

کیف اورژانسی را در خود جای دهید که شامل وسایلی است که هنگام ترک به آنها نیاز خواهید داشت ، مانند لباس و کلیدهای اضافی. کیسه را در جای امنی بگذارید. اوراق مهم شخصی ، پول و داروهای تجویز شده را به راحتی در دست داشته باشید تا بتوانید آنها را در مدت کوتاهی با خود ببرید.

دقیقاً بدانید کجا می روید و چگونه به آنجا خواهید رسید.

از ارتباطات و موقعیت مکانی خود محافظت کنید

تجاوز کننده می‌تواند از فناوری برای نظارت بر ارتباط تلفنی و آنلاین شما و ردیابی موقعیت فیزیکی شما استفاده کند. اگر نگران ایمنی خود هستید ، کمک بگیرید. برای حفظ حریم خصوصی خود:

با احتیاط از تلفن ها استفاده کنید. تجاوزکننده شما ممکن است مکالمات را رهگیری کرده و به مکالمات شما گوش دهد. او ممکن است از شناسه تماس گیرنده استفاده کند، تلفن همراه شما را بررسی کند یا سوابق صورتحساب تلفن شما را جستجو کند تا سابقه تماس و پیامک کامل شما را ببیند.

با احتیاط از رایانه خانگی خود استفاده کنید. متجاوز ممکن است از نرم افزارهای جاسوسی برای نظارت بر ایمیل های شما و وب سایت هایی که بازدید می‌کنید استفاده کند. استفاده از کامپیوتر در محل کار ، کتابخانه یا خانه یکی از دوستان خود را برای کمک گرفتن در نظر بگیرید.

دستگاه های GPS را از وسیله نقلیه خود خارج کنید. تجاوزکننده ممکن است از دستگاه GPS برای تعیین مکان شما استفاده کند. رمز ورود ایمیل خود را مرتباً تغییر دهید. گذرواژه هایی را انتخاب کنید که حدس آن برای متجاوز غیرممکن باشد.

سابقه مشاهده خود را پاک کنید. برای پاک کردن هرگونه سابقه از وب سایت ها یا گرافیکی که مشاهده کرده اید ، دستورالعمل های مرورگر خود را دنبال کنید. در اکثر جوامع گروه های مشاوره و پشتیبانی برای افرادی که از روابط سوء استفاده می کنند وجود دارد.

از آنها کمک بگیرید تا از خشونت خانگی دور بمانید قبل از اینکه دیر شود!