۰ نفر

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه؛

خرید ۶۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک از روسیه نهایی شد

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۰۱
کد خبر: 520797
خرید ۶۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک از روسیه نهایی شد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از نهایی‌شدن قرارداد خرید ۶۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک-وی از روسیه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جلالی گفت: با مذاکرات فشرده ای که از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) و با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان انجام شد قرارداد ۶۰ میلیون دوز واکسن که به عبارتی برای واکسیناسیون ۳۰ میلیون نفر کافی است امضا و نهایی شد.

وی گفت: بر اساس این قرارداد از خرداد تا آذر ماه این ۶۰ میلیون دوز به طریقی که در قرارداد مشخص شده به ایران ارسال خواهد شد.  

جلالی در باره اتمام ارسال دوزهای باقیمانده قرارداد فعلی برای دو میلیون دوز، طرف روس متعهد شد بزودی بقیه را هر چه سریعتر تحویل دهد. تاکنون ۵ محموله واکسن به میزان ۵۲۰ هزار دوز به ایران ارسال شده است.

تولید مشترک واکسن در ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تاکنون  دو شرکت ایرانی با طرف روس برای تولید مشترک واکسن در داخل کشور قرارداد منعقد شده و برای  یکی از این شرکت ها  سلولهای تولید واکسن در اختیار آنها قرار داده شد .

جلالی افزود: برای دومین شرکت نیز بزودی از سوی روسیه سلولهای کشت و تولید واکسن بزودی ارسال می شود و کار تولید واکسن را آغاز  خواهند کرد.   

وی گفت: سومین شرکت ایرانی هم به طرف روس معرفی شده است اما تاکنون روسیه در باره این شرکت نظر نداده است.

فراخون  تولید واکسن مشترک از طریق سفارت

این مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد تمامی افراد و شرکت هایی واکسن سازی که توانایی لازم برای تولید مشترک واکسن با روسیه را دارند با سفارت جمهوری اسلامی ارتباط حاصل کنند تا اقدام لازم برای معرفی آنها به مراجع ذیربط روسی انجام شود.

جلالی گفت: تاکنون بجز این سه شرکت که دوتای آنها مورد تایید روسیه قرار گرفته است و یکی هم به تازگی معرفی  شده است تاکنون شرکت جدیدی اعلام آمادگی نکرده است.