۰ نفر

۹ نوع مختلف سخنرانی+نکات و مثال‌ها

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۱۷
کد خبر: 520182
۹ نوع مختلف سخنرانی+نکات و مثال‌ها

«سخنرانی» راهی موثر برای گردهم آوردن مردم و انتقال پیام یا ایجاد حمایت از ایده یا هدفی است. برای اینکه سخنرانی شما موثر باشد ، باید بدانید که کدام نوع سخنرانی را کجا انجام دهید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سخنرانی ها یک روش عالی برای فروش ایده به مردم ، ارائه پیام ، انتقال دانش و ترغیب مردم برای حمایت از یک هدف است. آنچه که بسیاری نمی دانند این است که انواع مختلفی از سخنرانی ها وجود دارد.

دانستن انواع مختلف سخنرانی ها می‌تواند شما را در سخنرانی حرفه‌ای‌تر سازد و شما را از 75درصد جمعیتی که از سخنرانی در جمع ترس دارند ، مجزا کند ، زیرا شما در مورد اینکه از کدام نوع سخنرانی برای چه مناسبتی وبرای کدام مخاطب استفاده کنید، راه‌حل های خوبی خواهید داشت در ادامه نگاهی به 9 نوع مختلف سخنرانی می اندازیم.

سخنرانی نمایشی

آیا تا به حال به کارگاه یا سمیناری رفته اید که سخنران به مردم نشان دهد چگونه می‌توانند کاری انجام دهند ، مانند نحوه ورزش در خانه ، نحوه استفاده از نرم افزار خاص یا نحوه استفاده از یک محصول خاص؟ اگر رفته باشید، به این معنی است که در عمل شاهد یک سخنرانی نمایشی بوده‌اید.

سخنرانی نمایشی، سخنرانی است که با هدف آموزش مخاطب در مورد موضوعی ارائه می‌شود. نکته اصلی تمایز سخنرانی های نمایشی این است که آنها همیشه با یک شو و نمایش همراه هستند.

سخنران به سادگی به شما نمی گوید که چگونه کاری را انجام دهید  در عوض آنها   شرح می دهند که چطور باید انجامش داد و اینکه چطور آن شی(وسیله)کار می‌کند ، با وسایل بصری (دیداری مثل نقشه یا تصویر یا.....) تا آن را برای حضار آسانتر کنند تا متوجه شوند که سخنران درمورد چه چیزی صحبت می‌کند؟

از آنجا که سخنرانی نمایشی به دنبال انتقال دانش است، می‌توان آن را به راحتی برای یک سخنرانی آموزنده که دارای اهداف مشابهی است، اشتباه گرفت.

با این حال، آنها اختلافات خود را دارند. اول ، ما قبلاً دیدیم که برخلاف سخنرانی آموزنده ، سخنرانی نمایشی باید با کمک وسایل بصری همراه باشد تا آنچه را که آموزش داده می‌شود ، نشان دهد.

تفاوت کلیدی دیگر میان دو نوع سخنرانی این است که در حالی که سخنرانی آموزنده بیشتر بر مفاهیم نظری متمرکز است، سخنرانی نمایشی بیشتر بر جنبه عملی امور متمرکز است. به عبارت دیگر ، سخنرانی نمایشی بیشتر بر چگونگی تمرکز دارد ، برخلاف سخنرانی آموزنده که عمدتاً بر روی چی(چه چیزی) تمرکز دارد .

شما می‌توانید تقریباً در مورد هر چیزی که به مردم یاد می دهد چگونه کاری انجام دهند سخنرانی نمایشی داشته باشید - نحوه کسب درآمد منفعل ، نحوه آماده شدن برای مصاحبه شغلی ، نحوه نگهداری اتومبیل

 با این حال ، برای اینکه واجد شرایط به عنوان سخنرانی نمایشی باشید ، شما باید در واقع نشان دهید که چگونه هر کاری را که صحبت می کنید انجام می دهید.

سخنرانی اطلاعاتی(آموزنده)

سخنرانی آموزنده ، همانطور که ممکن است استنباط کنید ، یکی از متحدان نزدیک سخنرانی تظاهراتی است. هدف اصلی سخنرانی آموزنده انتقال اطلاعاتی است که مخاطبان قبلاً از آنها آگاهی نداشته اند.

روزهای بازگشت به دانشگاه را به یاد می آورید ، وقتی عادت داشتید  روی دفترخود  نقاشی بکشید درحالی که استاد خود را درمورد برخی از مفاهیم در فیزیک که به نظر نمی رسید شما به آن گوش می دهید یا نه خسته می کرد؟ممکن است در آن زمان از آن اطلاع نداشتید ، اما استاد شما در واقع سخنرانی آموزنده ای داشته است.به همین ترتیب ، اگر یک راهنمای تور در  باغ وحش  داشته اید آنچه تجربه کرده اید سخنرانی آموزنده بوده است.

سخنرانی های آموزنده می‌توانند اطلاعات مربوط به وقایع ، مفاهیم ، اشیا، ، فرایندها و ... را منتقل کنند.

برای تأثیرگذاری سخنرانی ، سخنران سعی می‌کند موضوعی را که درباره آن صحبت می کنند به ایده های ساده و قابل هضم تقسیم کند که برای یک فرد عادی هم قابل درک باشد. سخنرانی های آموزنده معمولاً با آمار ، حقایق و سایر داده ها همراه است. برخلاف سخنرانی های نمایشی ، سخنرانی های آموزنده با وسایل کمکی تصویری همراه نیستند.

سخنرانی سرگرم کننده

آیا به رویدادی رفته اید که  سخنران با داستان خنده داری مخاطب را  مجذوب خود کند و باعث شود مردم از خنده ریسه بروند؟ اگر رفته اید، آنچه شاهد بودید نمونه‌ای از یک سخنرانی سرگرم کننده بود.

هدف اصلی سخنرانی سرگرم کننده این است که مخاطب را سرگرم کند و خوشی و لذت را برای او فراهم کند.برای رسیدن به این هدف ، سخنرانی های سرگرم کننده با داستان ها و تصاویر خنده دار ، جوک ها و دیگر اشکال طنز همراه است. در بیشتر موارد ، سخنرانی های سرگرم کننده بسیار کوتاه هستند و فقط چند دقیقه طول می کشد.

سخنرانی متقاعد کننده

یک سیاستمدار در حال سخنرانی انتخاباتی با هدف قانع کردن رای دهندگان برای انتخاب او یک وکیل در تلاش است هیات منصفه را در مورد بی گناهی موکل خود متقاعد کند، نوجوانی که سعی در ترغیب والدین خود دارد تا اجازه دهد با دوستانش بیرون برود. شخصی سعی در ترغیب گروهی از دوستان برای امتحان یک رستوران خاص دارد، یک کارآفرین  که زمین فروش می دهد تا سرمایه گذاران را متقاعد کند که در استارت اپ او سرمایه گذاری کنند. همه اینها نمونه‌ای از سخنرانی های اقناعی(متقاعد کننده) است.

یک سخنرانی اقناعی به هر سخنرانی گفته می‌شود که هدف او این باشد که مخاطب را متقاعد کند که نظر سخنران درست است و در ادامه  آنها را متقاعد می‌کند که باید از همان نظر استقبال کنند یا از سخنران پشتیبانی کنند.

بدیهی است که ترغیب مردم به اینکه نه تنها نظر شما را درست می‌دانند بلکه باید از همان نظر استقبال کرده و از شما حمایت کنند کار ساده ای نیست.

بنابراین سخنرانی های اقناعی برای اقناع مخاطب از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند. به عنوان مثال ، گوینده ممکن است از حقایق و آمار استفاده کند تا گفته های آنها را باورپذیرتر و منطقی تر کند. این به این معنی است که سخنران باید تحقیق کاملی در مورد موضوع انجام داده و تا آنجا که ممکن است مطالب را جمع آوری کند تا از بحث خود پشتیبانی کند.

در غیر این صورت ، سخنران می‌تواند احساسات و عواطف مخاطب را جلب کند تا آنها را ترغیب کند تا نقطه نظر سخنران را قبول و از آنها حمایت کنند.این روش به ویژه در هنگام تلاش برای جلب حمایت از هدفی مانند جمع آوری کمک مالی برای کمک به افراد مسن ، فقیر ، زنان مظلوم ، کودکان یتیم و غیره بسیار مفید است.

به عنوان مثال، سخنرانی (من در خواب) مارتین لوتر کینگ مثالی از سخنرانی اقناعی است که احساسات مردم را به خود جلب می‌کند تا آنها را ترغیب کند که علیه نژادپرستی و نابرابری موضع بگیرند.

سخنرانی شفاهی

این اصطلاح به سخنرانی هایی گفته می‌شود که به سبک سخنور ارائه می شوند. من می دانم که این ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد ، زیرا در معنای اصلی کلمه ، هر کسی که سخنرانی می‌کند یک سخنور است.

در بیشتر موارد ، سخنرانی ها در رویدادهایی که  یک جشن خاص را برگزار می کنند ، مانند مراسم برش روبان ، مهمانی های فارغ التحصیلی ، مراسم تحلیف(افتتاحیه) ، گودبای پارتی ، جشن های تولد ، مهمانی های بازنشستگی ، جشن های عروسی و ... انجام می‌شود.

در برخی موارد ، برخی از سخنرانی های سیاسی را نیز می‌توان ماهیتی گفتاری دانست. برای این اتفاق ، سخنران نباید سعی کند مردم را ترغیب به انجام کاری کند (مثلاً به آنها رای دهد) یا بحث‌های پیچیده ای را حل کند. در عوض ، آنها باید سخنرانی های عمومی باشند که به حقایق اساسی و فضایل مشترک متوسل می شوند.

بسته به ماهیت این رویداد ، سخنرانی های شفاهی می‌تواند کوتاه و غیررسمی باشد (مانند در جشن های تولد و مهمانی های بازنشستگی) ، یا طولانی و رسمی (مانند در مراسم تحلیف ریاست جمهوری). یک مثال خوب از یک سخنرانی عالی سخنرانی  افتتاحیه جی اِف کندی است.

سخنرانی انگیزشی

در سال آخر دبیرستان، کاپیتان تیم بسکتبال بودم و این بازی برای من وجود دارد که هرگز فراموش نمی کنم. این بازی نهایی مسابقات بسکتبال دبیرستان بود و اگر پیروز می شدیم ، قهرمان ایالت می شویم.

مشکل این است که ، ما در وقفه نیمه وقت با ۱۵ امتیاز عقب بودیم. در طول تعطیلات نیمه وقت ، مربی ما یکی از هیجان انگیزترین سخنرانی هایی را که شنیده ام به ما داد.او به ما یادآوری کرد که چقدر برای این لحظه تمرین کرده ایم،  به ما یادآوری کرد که ما بهترین تیمی هستیم که او مربیگری کرده است و به ما گفت که آن را در خود داریم که بازی را واژگون کنیم و جام را فتح کنیم.

ما با این همه عزم و رغبت به آن زمین برگشتیم و تا وقتی که سوت پایان بازی را زد ، ما با ۱۲ امتیاز پیش افتادیم و قهرمان ایالت شدیم. من موفقیت آن روز خود را در دادگاه به آن سخنرانی نیمه وقت مربی خود نسبت می دهم.سخنرانی که وی برای ما ارائه کرد نمونه‌ای از یک سخنرانی انگیزشی است.

سخنرانی انگیزشی نوعی سخنرانی است که با هدف تشویق یا الهام بخشیدن به مخاطب و جلب توجه بهتر وی یا پیشرفت خود انجام می‌شود.

سخنرانی های انگیزشی در جلسات شغلی برای تشویق کارمندان برای بهبود عملکردشان ، در مدارس برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای انجام بهترین عملکرد در آزمون ها و در مسابقات ورزشی برای الهام بخشیدن به ورزشکاران برای دادن همه تلاششان معمول است.(تا تلاش بیشتری بکنند)

سخنرانی های انگیزشی همچنین برای بالا بردن عزت نفس فرد یا تبدیل موقعیت های منفی به موقعیت های مثبت است. یک مثال خوب برای یک سخنرانی انگیزشی عالی ، سخنرانی استنفورد استیو جابز است .

سخنرانی مقدماتی

سخنرانی مقدماتی به نوعی سخنرانی گفته می‌شود که برای آماده سازی مخاطب برای تمرکز اصلی در یک جلسه ، گردهمایی یا رویداد استفاده می‌شود. به عنوان مثال ، قبل از اینکه سخنران اصلی یک رویداد برای سخنرانی روی صحنه برود ، شخص دیگری روی صحنه می رود تا سخنران اصلی را به مخاطب معرفی کند.

اساساً ، سخنرانی مقدماتی هرچیزی یا هر کس دیگری را برای دیدن یا گوش دادن به مخاطب معرفی می‌کند. این می‌تواند نوازنده ، گروه موسیقی ، برنده جایزه ، سخنران انگیزشی  باشد.سخنرانی های مقدماتی در مجالس اجتماعی از قبیل فارغ التحصیلی ، مهمانی های ترویجی ، مجالس عروسی و ... نیز رایج است. آنها برای معرفی شخصی که به افتخار آنها یک رویداد یا گردهمایی برگزار شده است ، استفاده می شوند.

در حالت ایده آل ، یک سخنرانی مقدماتی باید کوتاه باشد و تمرکز اصلی آن باید(بر) شخصی باشد که سخنران معرفی می‌کند. در سخنرانی مقدماتی معمولاً چند جزئیات بیوگرافی در مورد شخص معرفی شده ، صلاحیت ها یا مدارک تحصیلی این شخص ذکر می‌شود و احتمالاً حکایتی سریع درباره آن شخص به اشتراک می گذارد.

برای تأثیرگذاری یک سخنرانی مقدماتی ، باید مثبت باشد ، شامل چند کلمه مکمل درباره شخص معرفی شده و در صورت امکان ، سرگرم کننده نیز باشد.هدف این است که مخاطب از شنیدن صحبت های شخصی که معرفی می‌شود هیجان زده شود.

سخنرانی پذیرش

این نوعی سخنرانی است که توسط شخصی انجام می‌شود که دریافت کننده یک افتخار یا جایزه خاص است. در اکثر موارد ، سخنرانی پذیرش بلافاصله پس از سخنرانی مقدماتی و معرفی دریافت کننده جایزه انجام می‌شود.

در اکثر موارد ، سخنرانی پذیرش معمولاً کوتاه است. هدف سخنرانی پذیرش این است که سخنران قدردانی خود را از جایزه یا افتخاری که دریافت کرده اند ، تشکر کند و از افراد پشت مسابقه یا رویداد تشکر کند و از کسانی که به آنها کمک کرده اند در رسیدن به هر آنچه که باعث افتخار آنها باشد ، قدردانی کند. .

در اکثر موارد ، سخنرانی های پذیرش با احساسات زیادی همراه است ، که می‌تواند آنها را بسیار دشوار کند ، مخصوصاً برای شخصی که برای اولین بار چنین سخنرانی می‌کند.

نان تست

نان تست به سخنرانی گفته می‌شود که با هدف اصلی تکریم شخص یا گروه دیگری برگزار می‌شود. نان تست معمولاً در رویدادها و مجالس جشن مانند مهمانی‌های بازنشستگی، فارغ التحصیلی ها، جشن های تولد، جشن های عروسی، شام های جوایز و ... داده می‌شود. اکثر نان تست ها معمولاً غیررسمی و نسبتاً کوتاه هستند. هنوز هم ساخت آنها دشوار است و در بیشتر موارد به تمرین قبلی نیاز دارند.

در بسیاری از موارد ، قوانین و دستورالعمل هایی وجود دارد که مشخص می‌کند چه کسی قرار است نان تست بدهد. به عنوان مثال ، در یک جشن عروسی ، نان تست معمولا توسط بهترین مرد یا پدر عروس ساخته می‌شود.

بسته به لحن مناسبت ، یک نان تست می‌تواند طنز ، الهام بخش ، احساسی و در بعضی موارد ، موقر باشد. در بیشتر موارد ، شخص تهیه کننده نان تست باید با دلیل پشت تست(یعنی دلیل این سخنرانی)نزدیک باشد.

نکاتی در مورد چگونگی ارائه سخنرانی‌های بهتر و موثرتر

قبل از سخنرانی ، باید آمادگی خوبی داشته باشید تا بتوانید سخنرانی موفقی داشته باشید که به طور موثر به هدف خود برسید. به یاد داشته باشید ، هیچ سخنرانی فقط به خاطر آن انجام نمی‌شود.

علاوه بر این ، با توجه به اینکه بیشتر سخنرانی ها در محیط های عمومی انجام می‌شود ، آماده بودن و سخنرانی خوب می‌تواند به تقویت اعتبار شما به عنوان یک سخنور کمک کند. در زیر ، بیایید نگاهی به چند نکته بیاندازیم که به شما کمک می‌کند سخنرانی های بهتر و موثرتری داشته باشید.

مخاطبان خود را بشناسید

داشتن درک خوب از مخاطبان ، جنبه بسیار مهمی در هنگام سخنرانی بهتر و موثرتر دارد. یک سخنرانی خوب سخنرانی ای است که به خوبی در بین مخاطبان طنین انداز می‌شود.

اگر حس خوبی از افرادی که به سخنرانی گوش میدهند ندارید،طنین انداز شدن سخنرانی در بین مخاطبان شما غیرممکن است.

به عنوان مثال ، اگر از شما خواسته شود برای یک گروه از کارآفرینان و برای یک گروه از دانشجویان یک سخنرانی انگیزشی ارائه دهید ، همانطور که حتی هدف شما برای هر دو سخنرانی یکسان باشد – تشویق کردن و الهام بخشیدن مخاطبان خود . شناخت مخاطبان به شما امکان می دهد صحبت های خود را متناسب با آنها تنظیم کنید.

برای سخنرانی های نمایشی از وسایل دیداری جالب استفاده کنید

ما قبلاً دیدیم که وسایل کمکی بصری(وسایل دیداری مثل نقشه،تصویر و.......) عنصری مهم در سخنرانیهای نمایشی است. سخنرانی نمایشی بدون وسایل دیداری غیرممکن است.

برای تأثیرگذاری گفتار خود ، باید اطمینان حاصل کنید که وسایل کمک بصری شما هم جالب هستند (به شما این امکان را می دهد تا توجه مخاطب را جلب و نگه دارید) و هم ساده (این باعث می‌شود مخاطب شما آنچه را نشان می دهید،راحت تر درک کند ).

مواردی که بتوانید از آنها به عنوان ابزار دیداری استفاده کنید هیچ محدودیتی ندارند. اگر شرایط اجازه می دهد می‌توانید از عکس ها ، نقاشی ها ، کارت های 3 بعدی یا حتی محصولات واقعی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است مخاطبان شما حتی بیشتر از آنچه که می گویید به وسایل دیداری شما توجه داشته باشند ، به همین دلیل باید اطمینان حاصل کنید که از وسایل دیداری صحیح استفاده می کنید.

یک موضوع آسان را انتخاب کنید

هنگام سخنرانی های آموزنده و گویا ، همیشه ایده بسیار خوبی است که یک موضوع آسان را انتخاب کنید ، هم برای شما و هم برای مخاطبان.

 یک موضوع آسان برای شما به این معنی است که شما مجبور نیستید زیاد تلاش کنید تا مخاطب خود را در مورد آنچه صحبت می کنید درک کنید. یک موضوع آسان برای مخاطبان شما ، جلب توجه مخاطب را برای شما آسان می‌کند.

اگر موضوعی را بیش از حد پیچیده یا فنی انتخاب کنید ، ممکن است بیشتر مخاطبان شما در این مسیر خسته شده و تمرکز خود را از دست بدهند.

صحبت های سرگرم کننده خود راچاشنیکار کنید

هنگام ارائه یک سخنرانی سرگرم کننده ، سعی کنید راه هایی برای چاشنی دادن به سخنرانی پیدا کنید تا مخاطبان خود را درگیر خود کرده و از لذت بردن از سخنرانی اطمینان حاصل کنید.

این کار را می‌توانید با وارد کردن شوخی ها و داستان های خنده دار در سخنرانی هر چند وقت یک بار انجام دهید. بدون انجام این کار ، آنچه قرار بود یک سخنرانی سرگرم کننده باشد می‌تواند به سرعت یکنواخت شود و باعث شود مخاطبان شما شروع به دور شدن کنند.

در هنگام سخنرانی ترغیب کننده هدف داشته باشید

قبل از شروع سخنرانی اقناعی ، باید برای شما کاملاً روشن باشد که می خواهید از این سخنرانی به چه نتیجه ای برسید. بعد از اتمام سخنرانی ، می خواهید مخاطبان شما چه اقدامی انجام دهند؟

این همان چیزی است که به شما می گوید چگونه می خواهید سخنرانی کنید. به عنوان مثال ، به جای اینکه از چیزی شکایت کنید و آن را رها کنید ، باید مخاطب خود را متقاعد کنید که آن چیز بد است و سپس آنها را متقاعد کنید که علیه آن اقدامی انجام دهند.

علاوه بر این ، همیشه بهتر است در مورد مثبت بودن آنچه می خواهید به دست بیاورید یا آنچه می خواهید مخاطب شما انجام دهد ، صحبت کنید تا اینکه بر منفی بودن چیزی که مخالف آن هستید تمرکز کنید.

سرانجام ، شما باید اطلاعات کافی در مورد موضع یا نظر خود بدهید تا شانس خود را برای رسیدن به هدف خود به حداکثر برسانید.

به طور مناسب آماده شوید

صرف نظر از نوع سخنرانی که قرار است ارائه کنید ، اطمینان از آمادگی کافی بسیار مهم است. تا آنجا که می‌توانید در مورد موضوع تحقیق کنید ، از داشتن حقایق و آمار صحیح اطمینان حاصل کنید و موارد دیگر.

هیچ چیز بدتر از سخنرانی دراین مورد  نیست ،  این که کسی از حضار در مورد چیزی که شما با اعتماد به نفس گفته اید بحث کند و در مورد آن درست(گفته)باشد.

این باعث می‌شود اینگونه به نظر  برسید که نمی دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید. هنگامی که همه حقایق مورد نیاز را بدست آوردید ، بنشینید ، سخنرانی خود را بنویسید ، کارت های سخنرانی خود را آماده کنید و صحبت های خود را مرور کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است.

از آنجا تمرین کنید که چگونه می خواهید چند بار سخنرانی کنید. می‌توانید این کار را جلوی آینه یا در مقابل دوست نزدیک یا بستگان انجام دهید. شما می خواهید به جایی برسید که گفتارتان از نوک انگشتان شما جریان داشته باشد.

تمرین. تمرین. تمرین

مگر اینکه جزو معدود افرادی باشید که با استعداد گفتاری و سخنرانی در جمع متولد شده اید ، تبدیل شدن به یک سخنور عالی کاری نیست که بخواهید طی یک روز انجام دهید. شما نیاز به تمرین و تمرین و تمرین دارید.

این بدان معناست که هر زمان فرصتی برای سخنرانی پیدا کردید ، نباید آن را ازدست بدهید.

ارائه سخنرانی در رویداد های مختلف،و به دنبال وقایع،صحبت های خودرا تجزیه و تحلیل کنید و ببینید چه کاری برای بهبود آن میتوانید انجام دهید. در صورت امکان ، حتی می‌توانید کسی را همراه خود ببرید تاهر موقعی که سخنرانی دارید آن را ضبط کند.

سپس می‌توانید این سخنرانی ها را طی کرده و روش های مختلفی را که می‌توانید از طریق آنها مهارت سخنرانی خود را ارتقا دهید ، شناسایی کنید.

جمع بندی(نتیجه)

سخنرانی ها راهی عالی برای گردهم آوردن مردم و انتقال پیام یا ایجاد حمایت از ایده یا هدفی است. برای اینکه سخنرانی شما موثر باشد ، باید بدانید که کدام نوع سخنرانی را کجا انجام دهید.

پس از خواندن این مقاله ، امیدوارم که اکنون درک خوبی از انواع سخنرانی ها و مکان استفاده از آنها داشته باشید. من همچنین چند نکته را به اشتراک گذاشته ام که امیدوارم شما برای بهتر و موثرتر کردن سخنرانی های خود اجرای آنها را شروع کنید.