۰ نفر

روزهای بیم و نگرانی اصلاح طلبان؛

سیدحسن خمینی رفت، ظریف می‌آید؟

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۸:۳۹
کد خبر: 520096
سیدحسن خمینی رفت، ظریف می‌آید؟

«سیدحسن خمینی نمی آید»؛ این خبری بود که شب گذشته به نقل از سیدیاسر خمینی مطرح شد تا تکلیف یک کاندیدای دیگر انتخابات و خاصه جریان اصلاحات مشخص شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین؛ این تصمیم سیدحسن خمینی به فاصله یک ماه تا ثبت نام کاندیداها بعد از مشورت با رهبر انقلاب اتخاذ شد. بنا به روایت یاسر خمینی «رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.»  این خبر بدون شک یک شوک به اردوگاه اصلاحات است، اما چرا؟
 

اصلاح طلبان به دنبال یک کاندیدا

روزهای بیم و نگرانی اصلاح طلبان است، بدنه اجتماعی اصلاح طلبان مدتهاست که به سکوت و انزوا روی آورده و امید به حضور آنها در پای صندوق های رأی کمرنگ شده است. سیاسیون اصلاح طلب هم گرچه از مدت ها قبل این خطر را حس کرده بودند اما گویا عزمی برای مقابله با این رخوت و دلزدگی نداشتند، زمان هرچه گذشت بر این دلزدگی افزوده شده و حال در آستانه یک انتخابات سرنوشت ساز دیگر اصلاح طلبان کاسه چه کنم را به دست گرفته اند و به دنبال راهکاری برای تحریک و تهییج بدنه رأی شان برای آمدن به صحنه هستند.

معرفی یک کاندیدا که این بدنه رأی را به حرکت درآورده و بر دلزدگی ها و ناامیدی این بدنه غلبه کند از جمله راهکارهایی بود که این جریان دنبال می کرد.کاندیدایی که در کنار این ویژگی امکان عبور از فیلترهای شورای نگهبان را نیز داشته باشد. کاندیدایی نه از جنس محمدرضا عارف که هنوز بسیاری منتقد مشی و رویه او در سال های اخیر بوده اند یا حتی از جنس محسن هاشمی یا ...

سیدحسن خمینی یکی از همان نام هایی بود که امیدِ طیف های مختلف اصلاح طلبان شده بود تا شاید با حضورش در عرصه رقابت شور و هیجانی دیگر به صحنه انتخابات بدهد اما درست در روزهایی که اصرار اصلاح طلبان برای مجاب کردن سیدحس خمیی به حضور در انتخابات اوج گرفته بود و از سوی دیگر اصولگرایان نگران از این حضور در تکاپو برای منصرف کردن نوه امام راحل بودند، سیدحسن آقا تکلیف همه را روشن کرد. 

او که حساسیت های کاندیداتوری یکی از اعضای بیت امام را بدون شک درک می کرد، در مشورت با رهبر انقلاب تصمیم را گرفت و خود را از دایره کاندیداهای احتمالی حذف کرد.  نظر و توصیه رهبر انقلاب به سیدحسن خمینی همانطور که پسر او سیداحمد روایت کرده نوعی اتمام حجت و تصمیم آخر برای عدم کاندیداتوری در این دور از انتخابات بوده است. 

این تصمیم سیدحسن آقا در شرایطی گرفته شده بود که زمزمه ها از گوشه و کنار جماران حکایت از آن داشت که در پی اصرار اصلاح طلبان به نوه امام راحل او درحال مجاب شدن برای این حضور بوده است.  گرچه در میان همان اصلاح طلبان هم برخی طیف ها بودند که هم شانسی برای تایید صلاحیت شدن سیدحسن خمینی از سوی شورای نگهبان نمی دیدید و هم او را یک گزینه حداکثری و کارآمد برای جایگاه ریاست جمهوری نمی دانستند اما دیگرانی هم بودند که او را چهره ای رأی آور در روزهایی که دست اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدا چندان پر نبود می دانستند.

ماجرای سیدحسن خمینی و انتخابات 1400 هرچه که بود با این توصیه رهبری به پایان رسید و قرار نیست بی توجهی به توصیه رهبری که پیشتر از سوی احمدی نژاد صورت گرفت از سوی سیدحسن خمینی صورت گیرد. حال به نظر می رسد سیدحسن خمینی در این انتخابات نیز به مثابه 2 انتخابات پیش به پشت صحنه تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان برود و در کنار بزرگان این جریان شاید بتوانند بازهم رئیس جمهور ساز شوند.

سیدحسن خمینی رفت، ظریف می آید؟

اما در غیاب سیدحسن خمینی اصلاح طلبان به سمت کدام کاندیدا خواهند رفت؟ ظریف؟ عارف؟ محسن هاشمی؟ مطهری؟ کواکبیان یا ....

دست اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدا چندان باز نیست این نه به علت نبود کاندیدا در این جریان بلکه بخاطر مشکل شورای نگهبان و رد نشدن کاندیداهای این جریان از فیلترهای نظارت استصوابی است. از همین روست که اصلاح‌طلبان این روزها با شمع در گوشه و کنار جریان اصلاحات به دنبال کاندیدایی هستند که هم این بدنه را به هیجان رأی دادن بیندازد هم از این فیلترها عبور کند. شاید با رفتن سیدحسن خمینی، محمدجواد ظریف گزینه دوم این جریان باشد هرچند او نیز تاکنون تن به این خواسته نداده است.