۰ نفر

نایب‌رییس اول اتاق اصناف تهران مطرح کرد؛

کرکره نیمه‌باز مشاغل در نخستین روز ممنوعیت‌ها

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبر: 519593
کرکره نیمه‌باز مشاغل در نخستین روز ممنوعیت‌ها

با وجود مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت دو هفته‌ای فعالیت مشاغل گروه 2تا 4 از 20فروردین‌ماه جاری، دیروز برخی مشاغل خارج از فهرست گروه یک شغلی همچنان به فعالیت خود ادامه دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، تداوم فعالیت برخی مشاغل غیرضروری در حالی است که دیروز اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای بر ضرورت تشدید برخوردهای قانونی با واحدهای صنفی متخلف در اجرای پروتکل‌های بهداشتی تأکید و اعلام کرد: «لازم است خانواده بزرگ اصناف از تصمیمات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تمکین کرده تا مشمول ۱۵ روز پلمب در شهرهای قرمز و نارنجی نشود».

هشدار به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز طبخ غذا

تداوم فعالیت برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی پاساژها و مال‌ها در نخستین روز اعمال محدودیت‌ها با واکنش اتاق اصناف ایران مواجه شد. دیروز اتاق اصناف ایران در ابلاغیه‌ای به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام کرد؛ تنها گروه شغلی یک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرهای قرمز امکان فعالیت دارند و ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ در شهرهای قرمز، علاوه بر واحدهای صنفی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز اعمال می‌شود. در این اطلاعیه تأکید شده درصورت فعالیت مشاغل ممنوعه در این فروشگاه‌ها، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. این تشکل صنفی تأکید کرده؛ فعالیت مراکز تهیه و طبخ غذا در شهرهای قرمز، تنها به‌صورت بیرون‌برمجاز خواهد بود.

از تأخیر در ابلاغ تا اجرای دوگانه ممنوعیت‌ها 

نایب‌رییس اتاق اصناف تهران و نماینده وزارت صنعت در اتاق اصناف کشور با تأیید خبر تداوم فعالیت برخی صنوف مشمول فهرست گروه 2تا 4شغلی، در نخستین روز اعمال محدودیت‌ها، گفت: بزرگ‌ترین مشکل اصناف تداوم فعالیت آن دسته از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که کالاها و خدمات سایر مشاغل مشمول فهرست 2تا 4 شغلی را نیز ارائه می‌دهند. ابراهیم درستی تأکید کرد: اصناف به رعایت همه پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا مکلف هستند اما ممنوعیت‌ها باید برای همه به‌صورت یکسان اعمال شود.

او با بیان اینکه دیروز در نشستی با حضور نمایندگان مشاغل 2تا 4 و فرماندار تهران بر رعایت ممنوعیت‌ها تأکید شد، گفت: دلیل تداوم فعالیت برخی صنوف در نخستین روز اعمال ممنوعیت‌ها به‌دلیل آن بود که در روزهای پایانی هفته گذشته اتحادیه‌ها و صنوف تعطیل بودند و قادر به ابلاغ بخشنامه و ضوابط ستاد ملی مقابله با کرونا و اتاق‌های اصناف به واحدهای صنفی زیر مجموعه برای رعایت ممنوعیت‌ها نبودند و عملا بخشنامه‌ها از دیروز، شنبه به‌طور رسمی به واحدهای صنفی ابلاغ شده است. درستی با اشاره به نارضایتی اصناف از رویه دوگانه در اجرای محدویت‌ها برای مشاغل مختلف افزود: روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی معترضند که کسب‌وکار آنها تعطیل است اما بانک‌ها باز هستند، پس تکلیف چک‌های آنها چه می‌شود؟ 

ابراهیم درستی تأکید کرد: متأسفانه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تداوم فروش همه کالاهای ضروری و غیرضروری در اینگونه فروشگاه‌ها نیز موجب نارضایتی و مقاومت برخی صنوف برای رعایت ممنوعیت‌ها در نخستین روز شد. برخی مشاغل گروه 2تا 4 اعلام می‌کنند که اینگونه فروشگاه‌ها کالاها و خدمات صنوف آنها را که مشمول ممنوعیت دو هفته‌ای شده به مشتریان ارائه می‌دهند و این برخورد درست نیست.

اصناف، قربانیان موج چهارم

او تأکید کرد: بزرگ‌ترین ضربه شیوع موج چهارم کرونا متوجه اصناف خواهد بود زیرا دولت به وعده‌های قبلی خود مبنی بر بخشودگی مالیاتی، بیمه یا قبوض عوارض تابلو و پسماند شهرداری‌ها عمل نکرد و تنها برخی از این تکالیف تا دو‌ ماه معوق شد. نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف کشور گفت: متأسفانه فهرست مشاغل، فاقد کارشناسی لازم است به‌نحوی که در ابلاغیه اخیر فعالیت تعمیرکاران موبایل و محصولات دیجیتال ممنوع شده، درحالی‌که برای تداوم دورکاری و آموزش آنلاین، در دسترس بودن خدمات اینگونه مراکز ضروری است. درستی تأکید کرد، اتحادیه مخابرات جزو اتحادیه تعمیرکاران است اما فعالیت فروشندگان قطعات یدکی الکترونیک در بازار محصولات دیجیتال مجاز و فعالیت تعمیرکاران این محصولات ممنوع شده است.

درستی با اشاره به اینکه با تعطیلی اصناف به شیوه کنونی موافق نیستیم و باید با تدوین پروتکل‌های بهداشتی لازم، شرایط برای تداوم فعالیت مشاغل گروه 2تا 4 فراهم شود، گفت: تعطیلی کسب‌وکارها بسیار سخت است به‌ویژه برای آنها که اجاره می‌پردازند، مغازه‌داری که درهای محل کسبش بسته است  چطور باید هزینه اجاره‌بها را تامین کند.