۰ نفر

مرکز تشخیص و درمان پارکینسون در تهران

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۲۳
کد خبر: 519586
مرکز تشخیص و درمان پارکینسون در تهران

بیماری پارکینسون یک بیماری نورولوژیک می باشد که بر روی نورون های دوپامینرژیک در ماده سیاه مغز تاثیر می گذارد و موجب اختلال در سیستم حرکتی فرد مبتلای میگردد. پارکینسون بیماری پیشرونده ای است و بیمار به مرور با پیشرفت بیماری توانایی های جسمی و ذهنی خود را از دست می دهد. روش های درمانی مختلفی از دارو درمانی و جراحی تا توانبخشی برای بهبود علائم این بیماری وجود دارد اما متاسفانه هنوز درمان قطعی برای آن یافت نشده است. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

مرکز درمان پارکینسون تهران زیر نظر دکتر صابر در زمینه تشخیص و درمان این بیماری به صورت تخصصی فعالیت می نماید. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536  تماس حاصل فرمایید.

علت بیماری پارکینسون-علت پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که باعث تخریب نورونهای تولید کننده دوپامین در مغز می شود. کاهش میزان دوپامین در بدن موجب بروز بسیاری از علائم پارکینسون در بیمار است. علت این اختلال کاملا مشخص نیست اما به نظر می رسد عوامل ژنتیک و محیطی هر دو در بروز بیماری نقش داشته باشند.

دکتر پارکینسون در تهران- دکتر پارکینسون در ایران

با توجه به این نکته که بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده است، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع در روند پیشرفت بیماری بسیار موثر می باشد. نشانه های بیماری پارکینسون در ابتدا خفیف است و در برخی موارد ممکن است شناسایی نشود.با تشخیص دقیق علایم بیماری به تعیین بهترین درمان کمک شایانی میشود.

وضعیت حرکتی، عملکرد فعالیت های روزمره، کارکردهای ذهنی بیمار و رفتارهای اجتماعی او در مراحل مختلف بیماری توسط دکتر پارکینسون ارزیابی می گردد.

علائم پارکینسون- نشانه های بیماری پارکینسون

علائم بیماری پارکینسون در هر بیمار متفاوت است. در ابتدای بیماری علائم خفیف می باشد و معمولا در یک سمت بدن دیده می شود. حتی پس از پیشرفت بیماری در هر دو طرف بدن بیمار، همچنان علائم در یک سمت شدیدتر می باشد. علائم بیماری پارکینسون  را می توان در دو حیطه حرکتی و غیر حرکتی تقسیم نمود.

  • لرزش اندام ها جزو اولین علائم بیماری پارکینسون می باشد . این لرزش در دست ها و پاها در هنگام استراحت دیه می شود.
  • کندی حرکتی و اختلال در رفلکس های بیمار که باعث اختلال در انجام وظایف روزمره بیمار می گردد.
  • مشکلات تعادلی و پوسچر خمیده بدن از مشکلات شایع این بیماران است.
  • خشکی مفصلی و سفتی عضلات و محدودیت حرکتی موجب بروز درد در هنگام حرکت می شود
  • مشکلات تکلم و نامفهومی آن به علت درگیری عضلات صورت
  • مشکلات بلع و آبریزش دهان در بیمار همچنین صورت بی حالت و ماسکه
  • افسردگی و اختلالات روانی
  • مشکلات حافظه و اختلالات ذهنی دیگر

پپ

پارکینسون ارثی است؟

علائم بیماری پارکینسون در سن 55 تا 60 سالگی ظاهر می شود. اما در مواردی در جوانان نیز بروز می کند. با پیشرفت بیماری، علائم شدیدتر می شود. احتمال بروز این بیماری در مردان بیشتر از زنان است .همچنین احتمال بیماری پارکینسون در افراد با سابقه فامیلی بیشتر از سایرین می باشد. همین امر وجود عوامل ژنتیکی را در بروز این  بیماری مشخص می کند.

پارکینسون پیشرفته

بیماری پارکینسون در 70 درصد موارد با لرزش اندام ها آغاز می شود و در صورت مشاهده دو مورد یا بیشتر از علائم ذکر شده در فرد بیمار تشخیص پارکینسون داده می شود. برای رد مشکلات مغزی دیگر ،پزشک متخصص درخواست اسکن مغز نیز می دهد. علائم بیماری پارکینسون در مراحل اول در یک سمت بدن دیده می شود. اما با پیشرفت بیماری هر دو سمت را درگیر می کند. کندی حرکتی و اختلالات تعادلی، مشکلات بلع غذا و زوال عقل به مرور در پارکینسون پیشرفته مشاهده می شود.  سرگیجه و تاری دید در هنگام تغییر وضعیت و مشکلات خواب در این بیماران قابل مشاهده می باشد.

پارکینسون درمان دارد؟

با توجه به این مسئله که هنوز درمان قطعی برای پارکینسون یافت نشده است. روش های مرکز تشخیص و درمان پارکینسون در جهت کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری متمرکز شده است.

دارو درمانی در این بیماران شامل مصرف داروهای آگونیست مشابه دوپامین مانند لوودوپا می باشد که به بهبود وضعیت بیماران پارکینسون و جبران کمبود دوپامین در بدن کمک می کند. در برخی موارد بسته به تشخیص دکتر متخصص پارکینسون جراحی انجام می شود.

درمان توانبخشی در بیماران پارکینسون به علت سیر پیشرونده  بیماری و کاهش توانایی های بیمار بسیار حائز اهمیت است. توانبخشی پارکینسون شامل خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی می باشد. متخصص کاردرمانی با ارزیابی دقیق وضعیت بیمار و توانایی های جسمی و ذهنی او برنامه درمانی مناسب را با توجه به ویژگی های بیمار آماده می کند. تمرینات کاردرمانی موجب کاهش عوارض بیماری نظیر سفتی عضلات و کانترکچر می گردد و همچنین کیفیت زندگی بیمار، به صورت چشمگیری افزایش می دهد.

کاردرمانی پارکینسون در منزل -توانبخشی پارکینسون در خانه

پپپ

با توجه به مشکلات حرکتی بیمار و دشواری در جا به جایی بیمار، از خدمات مهم توانبخشی در بیماران پارکینسون خدمات کاردرمانی در منزل می باشد. با انجام برنامه درمانی توانبخشی به صورت مستمر در منزل و کلینیک، اختلالات حرکتی بیمار بهبود یافته و مشکلات پیشرونده بیمار کنترل می شود و بیمار توانایی زندگی مستقل را بازمی یابد. تمرینات کاردرمانی پارکینسون در چند حیطه ارائه می گردد.

  • تقویت عضلانی بر روی عضلات باز کننده اندام ها
  • تمرینات کششی و افزایش انعطاف پذیری بیمار در حرکات چرخشی تنه و گردن، استرچ عضلات خم کننده اندام ها که دچار سفتی شده اند
  • تمرینات تعادلی در وضعیت ایستاده، راه رفتن و تغییر وضعیت بیمار
  • تمرینات تقویت مهارت های ذهنی و حافظه بیمار

انجام تمرینات حرکتی زیر نظر متخصص کاردرمانی موجب تسهیل بهبودی و کاهش مشکلات اسکلتی ناشی از فشار های غیر استاندارد به بیمار می گردد. همچنین فرصتی را برای ایجاد تطابقات محیطی مناسب در منزل برای درمانگر فراهم می کند.

گفتاردرمانی پارکینسون در منزل

گفتاردرمانی در بیماران پارکینسون با هدف بهبود روند گفتار و کاهش مشکلات بلع بیمار و بهبود تغذیه انجام می شود.

  • تمرینات تقویت عضلات صورت جهت بهبود حالات چهره، روانی گفتار و کاهش مشکلات جویدن در تغذیه
  • تمرینات افزایش حجم تنفسی در جهت بهبود عملکرد ریه ها
  • تقویت مهارت های بلع مایعات و جامدات در بیمار
  • تمرینات تقویت مهارتهای گفتاری

مرکز توانبخشی دکتر صابر با در اختیار داشتن متخصصین گفتاردرمان در حیطه درمان مشکلات پارکینسون به ارائه خدمات گفتاردرمانی در منزل می پردازد.