۰ نفر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد؛

آغاز خیز چهارم کرونا

۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۲۳:۵۵
کد خبر: 517522
آغاز خیز چهارم کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این که وارد پیک چهارم بیماری کرونا شده‌ایم گفت: استان‌های ایلام و البرز وارد پیک چهارم شده‌اند و در چند روز آینده استان‌های دیگر هم وارد پیک چهارم می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، علیرضا رییسی در برنامه تیتر امشب شنبه شب شبکه خبر افزود: تهران هم اکنون وضع نارنجی دارد، اما با توجه به بالا رفتن تعداد بیماران سرپایی و بستری‌ها پیش بینی این است که تا هفته آینده تهران هم قرمز شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این که این وضع پیش بینی می‌شد گفت: با توجه با افزایش بیماران سرپایی و بستری‌ها و همچنین گردش ویروس جهش یافته که انفجاری افراد را مبتلا می‌کند این شرایط قابل پیش بینی بود.

وی افزود: ما بیشتر از سفر‌ها از دورهمی‌ها می‌ترسیدیم و شرایط پیش آمده هم ناشی از همین سفر‌ها و دورهمی‌های عید است که با وجود منع سفر از و به شهر‌های نارنجی و قرمز، سفر‌ها انجام شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان این که رفتار ویروس جهش یافته انگلیسی با رفتار ویروس چینی متفاوت است گفت: سرعت انتقال ویروس جهش یافته و میزان مرگ و میر آن خیلی بالاتر است و فرصت اتخاذ تصمیمات تازه را گرفت و آنچه هم عمل شد بر اساس دستور العمل‌های ویروس چینی بود.

رییسی از این که ترس مردم کمتر شده است ابراز ناخشنودی کرد و افزود: وزیر بهداشت در جلسه‌ای که با روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی داشتند خواستند که همه آماده باش باشند، زیرا فکر می‌کنیم که بیشتر ابتلا‌ها از ویروس جهش یافته باشد و به تخت‌های بستری بیشتری نسبت به پیک‌های قبل نیاز خواهیم داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خیز چهارم از خیز‌های قبلی بسیار شدیدتر خواهد بود و اثر سفر‌ها و دورهمی‌ها را ۵ تا ۱۰ روز آینده خواهیم دید.

وی درباره آخرین وضع واردات واکسن کرونا هم توضیح داد: تا الان حدود ۷۹۰ هزار دُز واکسن وارد کشور شده است و حدود ۷۸۰ هزار دُز هم در همین هفته وارد خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان این که کشور‌ها به تعهداتشان در کواکس عمل نکردند افزود: به ۲۵۰ هزار نفر واکسن تزریق شده است و ۵۵ هزار نفر هم دُز دومشان را دریافت کرده اند.

وی با بیان این که ۸۶ درصد واکسن‌ها را فقط ۷ کشور زده اند گفت: واکسن به یک عامل سیاسی و اختلاف کشور‌ها بدل شده است و ما روی واکسن‌های خارجی حساب نمی‌کنیم و به واکسن‌های داخلی امید داریم که تا تیرماه قطعی به تولید نیمه صنعتی می‌رسیم و تا آخر تیر هم به تولید صنعتی خواهیم رسید.

 رییسی همچنین از مردم خواست که مقررات را دقیق رعایت کنند و اگر سفر رفته اند از دورهمی و دید و بازدید جدی خودداری کنند.