۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش؛

کرونا ثابت کرد مدرسه غیرقابل جایگزین است

۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۲۲:۰۵
کد خبر: 517509
کرونا ثابت کرد مدرسه غیرقابل جایگزین است

وزیر آموزش و پرورش گفت: شیوع کرونا ما را در برابر این واقعیت بزرگ قرار داد که مدرسه غیرقابل جایگزین است و هیچ ابزاری نمی‌تواند جای معلم را پر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محسن حاجی میرزایی عصر شنبه در مراسم بهره برداری از ۲ واحد آموزشی خیرساز در مشهد که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد افزود: در اجلاس اخیر وزرای آموزش و پرورش کشورهای جهان همه این مطلب را اذعان کردند و مشخص شد که نظام های آموزشی در وضعیتی قرار دارند که باید خود را متحول و روشهای خود را به روز کنند.

وی ادامه داد: کرونا مشکلات بسیار ایجاد کرد و فضای آموزشی را با بزرگترین چالشهای قرن روبرو ساخت، نگرانی خانواده ها و مسئولان امر بهداشت باعث شد مدارس تعطیل شوند، یک سال قبل این شعار مطرح شد که مدرسه اولین مکانی است که باید بسته شود و آخرین محلی است که باید باز شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی مطالعات گسترده در یک سال اخیر، مخاطرات دور بودن دانش آموزان از مدرسه آشکار شد، همچنین مطالعات یونسکو نشان می دهد اگر همه امکانات برای آموزش مجازی به نحو کامل نیز فراهم شود، کیفیت آموزش ۵۰ درصد خواهد بود لذا لازم است مدارس به صورت جدی کار آموزشی خود را آغاز کنند و ما تلاشهای گسترده انجام دادیم که دانش آموزان از آموزش دور نمانند.

وی کم تحرکی دانش آموزان را یکی از مخاطرات شیوع کرونا دانست و افزود: طی مطالعه انجام گرفته بر روی ۱۳ میلیون دانش آموز در کشور ۳۰ درصد از آنان با مشکل چاقی و اضافه وزن مواجه بودند، این واقعیت تلخی است که سلامت دانش آموزان را تهدید می کند.

حاجی میرزایی ادامه داد: ساخت یک سالن ورزشی در نظام آموزشی تنها یک سالن ورزشی نیست، بلکه یک مجتمع آموزشی، تربیتی است زیرا امروزه تحرک بدنی برای دانش آموزان تنها به سلامت جسمی و روانی آنها مربوط نمی شود بلکه ظرفیتهای اجتماعی را احصا می کند و توانایی ها و مهارتهای آنان را توسعه می دهد.

وی گفت: در سند توسعه و تحول بنیادین آموزش و پرورش، تقویت بدنی در کنار دیگر تقویتهای دانش آموزان از توازن یکسانی برخوردار است، یک دانش آموز باید در کنار مهارتهای اجتماعی و فرهنگی و علمی، ظرفیتهای جسمی خود را نیز افزایش دهد و مهارتهای جمعی خود را از طریق ورزش توسعه دهد لذا افتتاح یک مجتمع ورزشی به منزله گشایش یک مجتمع تقویتی و سنت ساز و شخصیت پرداز است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از توصیه های این وزارتخانه، تقویت ظرفیت و توانمندیهای دانش آموزان براساس نیازهای روز است، از این رو نخستین هنرستان ایرانی، اسلامی کشور در مشهد متناسب با ظرفیت بسیار گوهرسنگها در این شهر در چهار رشته تراش سنگهای قیمتی، ماشین سازی، نگارگری و هنر آیینه کاری، هنرجو طلب می کند و هنرآموزان در این هنرستان می آموزند که چگونه در تولید ملی مشارکت و به اقتصاد ملی کمک کنند.

وی ادامه داد: هم اینک ۳۶۰ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که ۹۰ رشته از آن مربوط به خراسان رضوی است، با احیای این رشته ها می توان زمینه اشتغال جمعیت بسیاری را فراهم کرد زیرا اقتصاد با توانمندی های ملی اوج می گیرد و هر شغلی که بر قابلیتهای ملی و توانایی های انسانی استوار نباشد، پایدار نیست.

حاجی میرزایی گفت: با انسان توانمند می توان همه چیز را ساخت لذا انتظار داریم همه دانش آموزان کشور به یک مهارت مسلط شوند زیرا توسعه فعالیتهای فنی و حرفه ای به شکوفایی توانمندیهای دانش آموزان و اقتصاد محلی و در نهایت به اقتصاد ملی کمک می کند.

در این مراسم مجتمع آموزشی، ورزشی المهدی در منطقه حاشیه شهر مشهد و هنرستان ایرانی، اسلامی شهید چراغچی در مشهد بهره برداری شدند.