۰ نفر

رییس اتاق ایران؛

ایجاد جذابیت در کارهای مولد راهکار تحقق شعار سال است

۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۵۳
کد خبر: 517408
ایجاد جذابیت در کارهای مولد راهکار تحقق شعار سال است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: عمل به شعار امسال در شرایطی امکان‌پذیر است که تولید در بین فعالیت‌های اقتصادی جذابیت بیشتری از کارهای غیر مولد داشته باشد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، غلامحسین شافعی روز شنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی که در محل استانداری خراسان رضوی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری افزود: شعار امسال با عنوان "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" یک شعار تکامل یافته در سال های گذشته است و به نظر من این شعار به اوج تکامل خود در بحث اقتصادی کشور رسیده است.
وی اضافه کرد: اگر قرار باشد این شعار عملی شود و به اهداف مقام معظم رهبری نزدیک شویم نیازمند تشکیل یک نهاد فرا قوه‌ای هستیم که از قوای حاکمیتی و بخش خصوصی تشکیل شود و به ویژه مانع‌زدایی را با قدرت عملی کند.
 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در این خصوص نهادهای نظارتی کشور باید به صورت کامل توجیه شوند و مجلس شورای اسلامی در تدوین قوانین جدید مساله موانع و مسائل اقتصادی را مد نظر قرار دهد.
شافعی افزود: از سال ۱۳۹۷ که محدودیت‌های قابل توجه در کشور ایجاد شد و درآمدهای نفتی تحت تاثیر شدید قرار گرفت اقتصاد کشور اداره شد اما به سختی و در حقیقت بخش خصوصی اقتصاد کشور را اداره کرد. 
او ادامه داد: جایگزینی درآمدهای نفتی در همین شرایط سخت و نابرابر، صادرات غیر نفتی بوده است به رغم اینکه مانع تراشی‌ها در این دوران به اوج خود رسید.
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: طی ۵۰ سال گذشته اندیشه‌هایی که بر اقتصاد کشور حاکم بوده اندیشه‌های توزیع درآمد نفت به طور مستقیم و توزیع منابع آب و خاک و معادن به طور غیر مستقیم بوده است و اگر قرار باشد شعار امسال تحقق یابد نیازمند تغییر سرمشق فکری از اندیشه‌های توزیعی به تولیدی هستیم.
شافعی خطاب به معاون اول رییس جمهوری افزود: اگر به فکر توسعه خراسان رضوی هستید باید قدرت مرکزی را بشکنید و استانداران با اختیارات کامل به عنوان والیان منطقه مد نظر قرار گیرند و سازمان برنامه‌ریزی و بودجه به جای نگاه هزینه‌ای نگاه درآمدی به استان داشته باشد. 
وی تاکید کرد: زیر ساخت‌های مرزی استان خراسان رضوی باید تقویت و توسعه یابد و مناطق آزاد مورد توجه قرار گیرند.

معاون اول رییس جمهوری صبح امروز ۱۴ فروردین وارد فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد و مورد استقبال استاندار خراسان رضوی و مدیران این استان قرار گرفت.

اسحاق جهانگیری را در سفر یک روزه به مشهد وزیران آموزش و پرورش و اقتصاد و امور دارایی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و همچنین تعدادی از معاونان وزرا همراهی می کنند.