۰ نفر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد؛

تکمیل واکسیناسیون کرونا در ایران تا پایان سال۱۴۰۰

۳ فروردین ۱۴۰۰، ۲۰:۲۸
کد خبر: 515468
تکمیل واکسیناسیون کرونا در ایران تا پایان سال۱۴۰۰

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به احتمال نارنجی شدن وضعیت بیماری کرونا در تهران، از واکسیناسیون کامل مردم تا پایان سال خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ علیرضا رییسی امروز با بیان این‌که سال گذشته سال همت و همصدایی مردم با حوزه سلامت بود، اظهار داشت: با رعایت پروتکل‌ها و کمک‌های مومنانه‌‌ای که انجام شد، توانستیم کارنامه قابل قبولی در جهان داشته باشیم.

وی افزود: تا پایان امسال واکسیناسیون کامل مردم را انجام خواهیم داد اما تا آن زمان مردم باید پروتکل‌ها را رعایت کنند؛ اگر پروتکل‌ها رعایت نشود عزیزان زیادی را از دست می‌دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سفر رفتن و دورهمی‌ها با توجه به چرخش ویروس جهش یافته خطرناک است، بیان کرد: ممکن است ویروس جهش‌یافته بر سوش قبلی کرونا غالب شود؛ بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم تا علاوه بر رعایت پروتکل‌ها برای رفتن به سفر برنامه ریزی نکنند چراکه رفتن به سفر و دورهمی‌ها از عوامل مهم شیوع بیماری است. از عزیزانی که سفر نرفته‌اند صمیمانه سپاسگزارم، کسانی که سفر رفته‌اند هم هرچه سریع‌تر سفر را کوتاه کنند و با رعایت پروتکل‌ها از سفر بازگردند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه آخرین وضعیت کرونا در کشور را تشریح و بیان کرد: روند بستری در آذربایجان غربی صعودی است و امکان قرمز شدن ارومیه وجود دارد‌. در اصفهان در شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان و کاشان، روند بیماری صعودی است و احتمال قرمز شدن خوانسار و نارنجی شدن کاشان وجود دارد. 

وی ادامه داد: روند بیماری در شهرستان‌های آبدانان، ایوان، چرداول و دهلران در استان ایلام صعودی است و امکان قرمز شدن دهلران و نارنجی شدن باقی این شهرستان‌ها وجود دارد.

رییسی گفت: در بوشهر، دیلم، کنگان و گناوه وضعیت به سوی نارنجی شدن است و اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود امکان قرمز شدن آن‌ها وجود دارد. همچنین وضعیت بیماری کرونا در ایذه و بهبهان به شدت صعودی است و در سقز، بانه و بیجار در کردستان نیز با توجه به روند صعودی کرونا، احتمال تغییر رنگ وجود دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش تدریجی موارد بستری در تهران خاطرنشان کرد: روند بیماری در تهران صعودی است و احتمال نارنجی شدن تهران وجود دارد؛ در شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند و پیشوا موارد بستری افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که تجربه یکساله ما نشان می‌دهد که سفرها عامل افزایش بیماری کروناست تاکید کرد: افرادی که به شهرهای آبی و زرد سفر کرده‌اند باید بدانند که دورهمی‌ها و عیددیدنی‌ها خطرناک‌تر از خود سفر کردن هستند و دورهمی‌ها در فضای بسته و بدون تهویه عامل افزایش بیماری است.

رییسی خطاب به افادی که به سفر و عیددیدنی رفته‌اند، گفت: اگر به هر دلیلی به سفر و عید دیدنی می‌روید، مدت زمان دیدار کوتاه باشد، درفصای باز و با تهویه مناسب صورت بگیرد و از دیدار مستقیم با سالمندان و افراد دارای نقص ایمنی حتماً پرهیز کنید. اگرچه نمی‌توان میزان خطر ابتلا به بیماری را به صفر رساند اما با یک سری رعایت ‌ها می‌توان میزان خطر را کم کرد.

رییسی ادامه داد: افرادی که به شهرهای نارنجی یا قرمز سفر کرده‌اند به سرعت مناطق را با رعایت پروتکل‌ها ترک کنند و افرادی که قصد سفر دارند سفر نکنند. ما از ابتدای پاندمی کووید 19 توصیه کردیم مردم از رفتن به سفر پرهیز کنند چراکه تردد، تجمع زیاد و تهویه نامناسب سه عامل شیوع بیماری کرونا هستند.