۰ نفر

لحظه تحویل سال چطور محاسبه می‌شود؟

۳۰ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱:۰۴
کد خبر: 514985
لحظه تحویل سال چطور محاسبه می‌شود؟

سیدمحمد ذبیحین پور با اشاره به پدیده تحویل سال اظهار داشت: تحویل سال یک پدیده نجومی است و بر اساس دقیق ترین و بهترین گاه شماری در بین تقویم های موجود در جهان، یعنی تقویم ملی ایرانیان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه پیام نور جهرم گفت: تحویل سال یک پدیده نجومی است و بر اساس دقیق‌ترین و بهترین گاه شمار موجود در بین تقویم های جهان، یعنی تقویم ملی ایرانیان تعیین شده است.

سیدمحمد ذبیحین پور با اشاره به پدیده تحویل سال اظهار داشت: تحویل سال یک پدیده نجومی است و بر اساس دقیق ترین و بهترین گاه شماری در بین تقویم های موجود در جهان، یعنی تقویم ملی ایرانیان است. 

این پژوهشگر در زمینه نجوم افزود: تقویم ملی، میراث هوشمندی، تلاش و محاسبات دقیق دانشمندان گذشته ما است و حال اگر یکی از این دایره ها را دایره البروج و دیگری را استوای سماوی فرض کنیم، دو نقطه تلاقی آنها را، نقاط اعتدال بهاری (لحظه تحویل سال) و اعتدال پاییزی (لحظه شروع ماه مهر) می نامند. 

وی در خصوص اصطلاحات تخصصی گفت: دایره البروج مسیر ظاهری حرکت خورشید در طول یک سال از دید ناظر زمینی و استوای سماوی، دایره ای است که محیط کره آسمان را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می کند؛ به عبارتی دیگر از دید ما، هر سال، خورشید یک مسیر دایره ای را در مدت تقریبی ۳۶۵ روز و شش ساعت و پس از عبور از ۱۲ برج سال تکمیل کرده و لحظه رسیدن آن به نقطه اعتدال بهاری را لحظه تحویل سال در نظر گرفته می‌شود.

ذبیحین پور بیان داشت: نکته جالب آن است که مدت زمان چرخش خورشید به دور دایره البروج (در واقع چرخش زمین به دور خورشید) در سال‌های مختلف با هم دقیقاً برابر نیست و تاثیر عواملی مانند جاذبه ماه و مشتری باعث می شود که طول سال‌های مختلف، دقایقی با هم تفاوت داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور جهرم ادامه داد: اما در تقویم جلالی، با در نظر گرفتن دقیق و هوشمندانه سال های کبیسه، نظم گاه‌شماری حفظ شده است.