۰ نفر

یک کارشناس هواشناسی خبر داد؛

آغاز وزش باد شدید از فردا در سراسر کشور

۲۹ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۴۴
کد خبر: 514814
آغاز وزش باد شدید از فردا در سراسر کشور

کبری رفیعی گفت: اواسط روز سه شنبه هفته آتی سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کبری رفیعی یک کارشناس هواشناسی، درباره آخرین وضعیت آب وهوایی کشور گفت: براساس تحلیل نقشه‌های پیش یابی امشب در برخی مناطق استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، یزد، خراسان جنوبی، گلستان، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، شرق سمنان​ ابرناکی گاهی وزش باد و بارش پراکنده و در استان‌های خراسان رضوی و شمالی بارش باران و وزش باد گاهش رعد وبرق پیش بینی می‌شود.

او ادامه داد: روز شنبه در خراسان رضوی، خراسان شمالی ابرناکی، بارش باران و وزش باد واحتمال رعد وبرق ودر استان‌های خراسان جنوبی، سیستان وبلوچستان، ارتفاعات کرمان وهرمزگان وزش باد، ابرناکی و بارش خفیف باران رخ خواهد داد.

یک کارشناس هواشناسی تصریح کرد: یکشنبه بارش پراکنده در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان وبلوچستان، ارتفاعات کرمان و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی پیش بینی می‌شود.

رفیعی با بیان اینکه روز دوشنبه و سه شنبه در اغلب مناطق کشور جوی آرام حاکم است، افزود: اواسط روز سه شنبه سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور می‌شود.

او بیان کرد: روز سه شنبه در آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی باران باران و در ارتفاعات بارش برف انتظار می‌رود افزود: امشب مرکز و شمال خلیج فارس و از شنبه تا دوشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز و در روز‌های یکشنبه ودوشنبه دریای عمان مواج است.

این کارشناس هواشناسی درباره آب و هوای تهران هم گفت: آسمان تهران فردا صاف تا کمی ابری در برخی ساعات افزایش باد همراه است و بیشترین دمای تهران ۲ درجه و کم‌ترین ان ۱۱ درجه است.

رفیعی همچنین از صادر شدن هشدار زرد هم خبر داد و گفت: از امشب وزش باد شدید و گردوخاک آغاز و تا شب شنبه ادامه می‌یابد؛ و سرعت این وزش باد شدید (۴۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت) در مناطق شرق و جنوب شرق کشور وزش باد خیلی شدید با احتمال گردوخاک (بصورت محلی ۵۵ تا ۷۵ کیلومتر بر ساعت) صادر شده است.

او تصریح کرد: مناطقی که تحت تاثیر قرار خواهد گرفت نیمه شرقی کرمان، شمال و شرق اصفهان، شرق یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، قم، جنوب و شرق سمنان، جنوب تهران است.

رفیعی درباره اثرات این وزش باد گفت: احتمال کاهش دید، احتمال کاهش کیفیت هوا در شرق و جنوب شرق کشور، احتمال بروز خسارت به تاسیسات شهری و روستایی، احتمال آسیب به تابلو‌ها و بنر‌های تبلیغاتی، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع به ویژه در کارگاه‌های ساختمانی است.

این کارشناس هواشناسی بیان کرد: محکم کردن سازه‌های موقت و تابلو‌های تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، لغو پرواز با هواپیما‌های سبک و گلایدرها، انجام اقدامات مقتضی برای حفاظت از تاسیسات و محصولات کشاورزی و سایر اقدامات پیشگیرانه برای این وزش باد باید صورت گیرد.

او همچنین از صدور هشدار برای فعالیت سامانه بارشی هم گفت: این سامانه از امشب آغاز می‌شود و تا شب شنبه ادامه خواهد داشت. بارش باران گاهی رعدوبرق، کاهش دما و وزش باد نسبتا شدید، احتمال تگرگ، در ارتفاعات رگبار برف در مناطق خراسان رضوی، خراسان شمالی پیش بینی می‌شود.

او یاد آور شد: افزایش حجم روان اب و احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید در مناطق کوهستانی دیده می‌شود؛ و مردم باید احتیاط در سفر‌های برون شهری بویژه مناطق کوهستانی، آمادگی تجهیز خودرو‌ها به امکانات ایمنی و گرمایشی، احتیاط در تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر مراقبت کنند.