۰ نفر

در پی نگرانی‌های اخیر و تعلیق تزریق واکسن کووید-19 آسترازنکا در چندین کشور ؛

هیچ شواهدی مبنی بر عوارض انعقادی خون در افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا یافت نشده است

۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۳۰
کد خبر: 514427
هیچ شواهدی مبنی بر عوارض انعقادی خون در افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا یافت نشده است

شرکت داروسازی آسترازنکا در پی تعلیق تزریق واکسن کووید-19 آسترازنکا در چندین کشور و نگرانی اخیر ایجاد شده در مورد بروز عوارض انعقادی، در تاریخ 24 اسفندماه 1399 (14 March 2021) با انتشار جوابیه ای در سایت رسمی این شرکت، به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت و بر اساس شواهد علمی شفاف، اطمینان خاطر خود را در مورد ایمنی واکسن کووید-19 ابراز نمود.

این شرکت اعلام کرد با بازبینی اطلاعات دریافت‌کنندگان این واکسن در کشورهای اروپایی، هیچ شواهدی مبنی بر عوارض انعقادی خون در این افراد یافت نکرده است. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت نیز نگرانی ها را بی مورد توصیف کرده و از کشورها خواست به استفاده از این واکسن ادامه دهند.

کشورهای اتریش، دانمارک، ایرلند و هلند از جمله کشورهایی هستند که به دلیل احتمال لخته شدن خون افراد دریافت‌کننده واکسن آسترازنکا، استفاده از این واکسن را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

متن جوابیه شرکت داروسازی آسترازنکا به نقل از سایت این شرکت بدین شرح است:

«موضوع ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است و این شرکت به طور مستمر ایمنی واکسن خود را کنترل و بازبینی می کند.

بررسی دقیق تمام اطلاعات ایمنی موجود در بیش از 17 میلیون فرد واکسینه شده در اتحادیه اروپا و انگلستان با واکسن کووید-19 آسترازنکا، هیچ گونه مدرکی دال بر افزایش خطر بروز آمبولی ریوی، ترومبوز عمقی وریدی یا ترومبوسیتوپنی ( کاهش پلاکت)، فارغ از گروه سنی تعریف شده، جنسیت، شماره سریال واکسن و یا کشور محل تزریق نشان نداده است.

تاکنون در سراسر اتحادیه اروپا و انگلیس،  15 مورد ترومبوز عمقی وریدی و 22 مورد آمبولی ریوی از میان افرادی که تا تاریخ 18 اسفندماه 1399 (8 March 2021) با دریافت کرده اند، دیده شده است. میزان بروز این وقایع بسیار کمتر از حد معمولی است که در یک جمعیت عمومی با این اندازه مورد انتظار بوده و در سایر واکسن های کووید-19 دارای مجوز نیز این عوارض  می تواند اتفاق بیفتد. 

در راستای اقدامات شفاف سازی ویژه در خصوص کووید-19، گزارش ایمنی ماهانه طی هفته آتی در وب سایت آژانس دارویی اروپا منتشر خواهد شد

علاوه بر این، در کارآزمایی های بالینی، اگرچه میزان بروز وقایع ترومبوتیک به طور کلی کم بوده است، اما این موارد حتی در گروه واکسینه شده کمتر نیز گزارش شده است. همچنین هیچ شواهدی مبنی بر افزایش خونریزی در بیش از 60 هزار شرکت کننده نام نویسی شده وجود ندارد.

آن تیلور، رییس ارشد تیم علمی، گفت: «در حال حاضر حدود 17 میلیون نفر در اتحادیه اروپا و انگلیس واکسن ما را دریافت کرده‌اند و تعداد گزارش ها مبنی بر لخته شدن خون در این گروه کمتر از صدها موردی است که در جمعیت عمومی انتطار می رود. ماهیت همه گیری این بیماری منجر  شده تا توجه به وضعیت تک تک بیماران افزایش یابد و ما برای حصول اطمینان از ایمنی عمومی، در گزارش دهی عوارض و وقایع واکسن، فراتر از روش های استاندارد نظارت بر ایمنی داروهای دارای مجوز، پیش می رویم.

از نظر کیفیت نیز، هیچ مورد تایید شده ای در رابطه با شماره سریال های واکسن های ما که در سراسر اروپا یا سایر نقاط جهان استفاده شده اند، وجود ندارد. آزمایشات بیشتری توسط ما و نیز بطور مستقل توسط مقامات بهداشتی اروپا در این زمینه انجام شده و در حال انجام است و در هیچ یک از این آزمایشات مجدد، دلیلی مبتنی بر بروز نگرانی وجود ندارد. در طول تولید واکسن، بیش از 60 آزمایش کنترل کیفیت توسط آسترازنکا، شرکای آن و بیش از 20 آزمایشگاه مستقل انجام شده است؛ همه آزمایشات بایستی معیارهای سختگیرانه کنترل کیفیت را پوشش دهند و این داده ها قبل از انتشار به کشورها، برای نظارت مستقل به واحد نظارتی هر کشور یا منطقه ارسال می شود.

ایمنی عمومی همیشه در درجه اول قرار دارد. شرکت آسترازنکا در حال بررسی دقیق این موضوع بوده و می باشد اما شواهد موجود، دلالتی بر اینکه واکسن موجب بروز این وقایع شده است، ندارد. برای غلبه بر این بیماری همه گیر، مهم است که افراد هنگامی که دعوت به این امر می شوند، واکسینه شوند.

واکسن کووید-19 AstraZeneca توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت Vaccitech ساخته شد. در این واکسن از یک حامل ویروسی دارای نقص رونویسی شامپانزه، سوار بر نسخه ضعیف شده ویروس سرماخوردگی (آدنوویروس) و عامل ایجاد عفونت در شامپانزه ها استفاده شده که حاوی مواد ژنتیکی پروتئین میخ مانند ویروس SARS-CoV-2 است. پس از واکسیناسیون، پروتئین میخی شکل سطح ویروس ساخته شده و سیستم ایمنی بدن را برای حمله به ویروس SARS-CoV-2  در صورت مواجهه آماده می نماید.

این واکسن دارای مجوز بازاریابی یا استفاده اضطراری مشروط در بیش از 70 کشور در سراسر شش قاره است و با لیست اخیر منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، در مورد استفاده اضطراری از این واکسن، مسیر دسترسی به آن توسط 142 کشور از طریق مرکز COVAX تسریع می شود.

AstraZeneca (LSE / STO / Nasdaq: AZN) یک شرکت جهانی دانش بنیان دارویی است که بر کشف، توسعه و تجاری سازی داروهای تجویزی برای درمان بیماران با تشخیص انواع سرطان، بیماری های قلب و عروقی، کلیوی و متابولیسم، تنفسی و بیماری های ایمنی تمرکز دارد و در بیش از 100 کشور جهان فعالیت داشته و داروهای خلاقانه آن توسط میلیون ها بیمار در سراسر جهان استفاده می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا از سایت astrazeneca.com دیدن کنید.»

 

 

متن این جوابیه در سایت رسمی شرکت آسترازنکا AstraZeneca  وجود دارد.