۰ نفر

علت اصلی طولانی شدن صف کامیون‌ها در مرز بازرگان چه بود؟

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱:۵۱
کد خبر: 513940
علت اصلی طولانی شدن صف کامیون‌ها در مرز بازرگان چه بود؟

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید علت اصلی طولانی شدن صف کامیون‌ها در مرز بازرگان این بار به سیاست‌های ایران ربط دارد و ترکیه مقصر نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ جلال ابراهیمی با اشاره به طولانی شدن صف عبور و مرور کامیون‌ها از مرز بازرگان در روزهای گذشته، بیان کرد: در سال‌های گذشته معمولا هر مشکلی که در مرز بازرگان برای تردد کامیون‌ها به وجود می‌آمد به علت تغییر سیاست‌های ترکیه در مدیریت مرزهای مشترک بود اما این بار به نظر می‌رسد که ایراد کار از ایران بوده است.

وی با اشاره به تعطیلات آخر هفته گذشته در ایران، توضیح داد: پس از رسیدن خبر ترافیک در مرز، بنده با چند مسئول مرزی در بازرگان صحبت کردم و آنها دو علت برای ترافیک اخیر برشمردند. نخست تعطیلی دو روزه ایران در عید مبعث و پس از آن روز جمعه که به نظر می‌رسد به کاهش سرعت ترخیص کامیون‌ها از مرز و جابجایی آنها منجر شده و دوم شیفت محدود در مرز ایران برای جابجایی بار ماشین‌هایی که نیاز به تخلیه بار دارند.

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: در مرز بازرگان کامیون‌های ترانزیتی یا ماشین‌هایی که در مرز نیاز به تخلیه بار ندارند با سرعت بیشتری و در شیفت‌های کاری طولانی‌تری ترخیص شده و اجازه تردد دریافت می‌کنند اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که برای کامیون‌هایی که باید بار خود را در مرز تخلیه کرده و سپس برای بارگیری به یک کامیون دیگر بسپرند، شیفت‌های کاری در طرف ایرانی مرز محدود است و همین موضوع به طولانی شدن صف در بعضی روزها و به طور خاص در تعطیلات منجر می‌شود.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه ایران باید از تمام ظرفیت خود در مرزهای مشترک استفاده کند تا بهانه‌ای برای دور زدن خاک کشور در ترانزیت به وجود نیاید، توضیح داد: یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که ترکیه در سال‌های گذشته و به طور خاص در ماه‌های اخیر تلاش کرده با فعال کردن مسیرهای ترانزیتی جدید با محوریت منطقه نخجوان، به نوعی نیاز خود برای ورود به خاک ایران را کاهش دهد.

وی افزود: متاسفانه در ماه‌های گذشته صحبت از برخی مسیرهای ترانزیتی در منطقه شده که نام ایران در آن قرار ندارد و از این رو ما باید با فعال کردن ظرفیت‌های خود در منطقه به این کشورها بهانه‌ای ندهیم و در کنار امکان درامدزایی از محل ترانزیت و صادرات کالاهای خود به کشورهای منطقه را افزایش دهیم.

در روزهای اخیر خبرهایی از طولانی شدن دوباره صف رفت و آمد کامیون‌ها در مرز بازرگان منتشر شده بود که البته مسئولان گمرک از افزایش سرعت تردد آنها خبر دادند. گمرک اعلام کرده بود که کندی ترکیه در پذیرش کامیون‌ها عامل صف روزهای اخیر در بازرگان بوده است.