۰ نفر

یک مقام مسئول خبر داد؛

تداوم بازرسی‌ها بر بازار کالاهای اساسی

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۲۴
کد خبر: 513494
تداوم بازرسی‌ها بر بازار کالاهای اساسی

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به انجام یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۱۲۷ بازرسی در ۱۱ ماهه امسال در خصوص ۱۷ قلم کالا و خدمت اولویت‌دار، از نظارت ویژه بر بازار این نوع کالاها خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، «سیدجواد احمدی» با اعلام تداوم بازرسی ها بر بازار کالاهای اساسی، اظهار داشت: در ۱۱ ماهه سال جاری یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۱۲۷ مورد بازرسی در قالب طرح های مختلف نظارتی در سراسر کشور انجام شده است.

وی هدف از اجرای این طرح های نظارتی را بررسی قیمت ها، جلوگیری از دپوی کالاها و اقلام ضروری و پایش عملکرد فعالان اقتصادی در سطح بازار دانست و تصریح کرد: بیشترین بازرسی ها مربوط به کالاهای اساسی و استراتژیک شامل فرآورده های پروتئینی از جمله گوشت قرمز و گوشت مرغ، مواد لبنی، شکر، روغن نباتی بوده و پرونده متخلفان پس از تحقیقات تکمیلی، جهت سیر مراحل قانونی در اختیار تعزیرات حکومتی استان‌ها قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این مدت روند بازرسی از اصناف در جلوگیری از تخلفات به خوبی انجام و ‌بر اساس قانون با هر گونه گرانفروشی و احتکار به شدت برخورد می‌شود، خاطر نشان کرد: تعداد بازرسی های انجام شده در بازار گوشت مرغ و تخم مرغ طی این مدت، جمعاً ۲۱۳ هزار و ۷۳۲ مورد بوده و در همین راستا برای ۱۸هزار و ۳۳۹ واحد صنفی متخلف برگه گزارش بازرسی به ارزش ریالی بالغ بر ۱۱۷ میلیارد و ۴۸۶ میلیون تومان تنظیم و به مرجع رسیدگی کننده ارسال شده است.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: همچنین سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها به منظور جلوگیری از سوء استفاده افراد فرصت طلب دربازار روغن نباتی، طی این مدت با بازرسی از تعداد ۱۰۹ هزار و ۳۸۲ واحد عمده، خرده و انبارهای نگهداری روغن نباتی، تعداد چهار هزار و ۲۳۶ واحد متخلف را به اتهام گرانفروشی و عرضه نکردن کالا، شناسایی و پس از انجام تحقیقات تکمیلی با پرونده‌های تخلف جداگانه جمعاً به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد و ۲۳۶ میلیون تومان به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات صنفی معرفی کردند.

به گفته وی، طی همین مدت ۲۹۴ هزار و ۵۵ مورد بازرسی بر عملکرد واحدهای صنفی، عمده و خرده فروش و بازارهای میوه در سراسر کشور صورت پذیرفته که ۱۵ هزار و ۴۹۵ واحد متخلف شناسایی و گزارش‌ها با ارزش ۱۹۷ میلیارد و ۹۸۶ میلیون تومان به ادارات تعزیرات حکومتی استان ها ارسال شده است.

احمدی با بیان اینکه بازرسی‌ها با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال تشدید خواهد شد، گفت: مردم نباید نگران افزایش قیمت‌ها در ماه‌های منتهی به سال و شب عید باشند زیرا در همین راستا با هماهنگی های مناسبی که با دستگاه های متولی امر نظارت بر بازار انجام شده و با بهره گیری از ظرفیت بازرسی اتاق های اصناف به‌صورت ویژه رصد و پایش روزانه بازار را در دستور کار خود قرار داده و با تمام قوا روی بازار نظارت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین مردم در سراسر کشور می توانند گرانفروشی، احتکار و اختفا، عدم اعلام موجودی، عرضه خارج از شبکه، عدم صدور فاکتور و هرگونه تخلف در حوزه اقتصادی را از طریق شماره تلفن ۱۲۴ سازمان حمایت و سازمان های صمت استان ها به ثبت برسانند.

در هفته‌های پیشین، پنج کالا از جمله روغن‌خوراکی، نهاده‌های دامی، مرغ زنده و گرم، سیمان و تایر سبک و سنگین به عنوان کالاهای دارای اولویت بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از احتکار، بررسی موجودی و قیمت، تعیین شد.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، ماسک و لوازم بهداشتی مربوط به این بیماری در صدر بازرسی‌ها قرار داشتند و طی هفته‌های متوالی، نظارت شدیدی بر آن اعمال می‌شد.

ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ در ایران شیوع یافت و همسو با تعطیلی، محدودیت‌هایی را به دنبال داشت.  اصناف در این مدت در چهار گروه شغلی تقسیم شدند و اصنافی که نیازهای روزمره شهروندان را تامین می‌کنند در گروه نخست جای گرفته‌اند که اجازه فعالیت در مناطق قرمز را دارند. هچنین تغییراتی در دسته‌بندی‌های اصناف انجام شده است.