۰ نفر

دادستان عمومی تهران؛

سودجویان و دلالان مخل بازار مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرند

۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۴۸
کد خبر: 512654
سودجویان و دلالان مخل بازار مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرند

دادستان عمومی و انقلاب تهران بر لزوم تشدید نظارت‌ها بر وضعیت بازار تاکید کرد و گفت: افراد سودجو و دلال که با اقدامات خود باعث اخلال در بازار شده اند، تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی القاصی در دومین جلسه بررسی افزایش غیرمتعارف قیمت برخی از کالاهای اساسی در ایام پایانی سال که با حضور نماینده دادستان کل کشور، معاونان دادستان و نمایندگانی از دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی و نظارتی ذیربط از جمله وزرات صمت، جهادکشاورزی و ... در دادستانی تهران برگزار شد، از ورود دادستانی تهران برای بررسی وضعیت اخلال در بازار خبرداد و افزود: با توجه به وضعیت نابسامان قیمت برخی از کالاهای اساسی و نارضایتی مردم از این موضوع ضرروت دارد نظارت های جدی تری در این حوزه انجام شود.

وی یکی از دلایل اصلی افزایش نارضایتی مردم در حوزه اقتصادی را عدم کنترل مناسب بازار و همچنین عدم نظارت بر عرضه کالاهای اساسی عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا ضرورت دارد با کسانی که مبادرت به اخلال در بازار می کنند برخورد جدی شود از این رو دادستانی تهران برخورد با این دسته از افراد را در دستور کار قرار داده است.

دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عرضه مرغ در بازار و برخی نگرانی ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ با توجه به افزایش قیمت نهاده ها، وجود واسطه گری و دلالی در این حوزه است که در این راستا نیز دادستانی تهران ورود داشته و تاکنون 16 دلال و واسطه را که ارز چهار هزار و 200 تومانی برای خرید نهاده دریافت کرده اما مرتکب تخلفاتی شده اند دستگیر کرده و پرونده آنها در دادسرای تهران در حال رسیدگی است.

القاصی در رابطه با فعالیت این دلال ها و واسطه ها توضیح داد: این افراد بعضا با پرداخت رشوه به مدیران، نهاده دریافت کرده اند که در این رابطه مدیرانی نیز که با سوءاستفاده از مقام خود مرتکب تخلف شده اند از سوی دادستانی تهران به لحاظ مسئولیت کیفری و حقوقی خود تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند.

وی در ادامه سخنان خود به صف های طولانی برای خرید مرغ نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس اظهارات مسئولان جهادکشاورزی تولید مرغ به اندازه کافی است و مشکلات مربوط به عرضه مرغ، مربوط به وجود دلالان و واسطه گران در شبکه توزیع است از این رو ضرورت دارد چرخه توزیع مرغ در وضعیت مناسب قرار گیرد تا امکان سوءاستفاده دلالان و واسطه ها وجود نداشته باشد.

دادستان تهران با اشاره به اینکه سیاست دادستانی برخورد قاطع و بدون اغماض با سوءاستفاده کنندگان است، بیان کرد: اقدام این دسته از افراد از مصادیق اخلال در نظام اقتصادی است که به طور حتم پرونده آنها به صورت فوق العاده و خارج از نوبت در دادسرا رسیدگی خواهد شد.

القاصی همچنین از وزارتخانه های جهادکشاورزی و صمت خواست نسبت به افزایش عرضه مرغ به میزان مورد نیاز مردم در مراکز، واحدهای صنفی و فروشگاه های زنجیره ای و ... اقدام کنند و تاکید کرد: علاوه بر این باید قیمت گذاری مرغ در سراسر کشور مشخص شود و وزارت کشور باید به استانداران ابلاغ کند تا نسبت به خروج مرغ مازاد بر نیاز، از استان ها اقدام کنند و قیمت گذاری ها در تمامی استان ها واحد باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید تمامی مرغداری ها تحت پوشش یک سامانه باشند به نحوی که میزان نهاده دریافتی مشخص و تضمین لازم برای تحویل مرغ وجود داشته باشد، همچنین برای تحویل مرغ به کشتارگاه‌ها فاکتور صادر و در محل با پلمب و اعلام میزان مرغ تحویلی، در اختیار کشتارگاه ها قرار گیرد.

اعلام میزان کشتار مرغ از سوی کشتارگاه ها به سامانه مراکز عرضه و استقرار اکیپ های نظارت برای بررسی میزان عرضه جزیی و عمده از دیگر موضوعاتی بود که دادستان تهران به آن اشاره کرد و گفت: تیم هایی متشکل از نمایندگان دستگاه های ذی ربط و همچنین ضابطین باید در امر توزیع نظارت داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه اخلالی در عرضه خارج از شبکه نهاده های دامی موضوع را به دادستانی گزارش دهند.