۰ نفر

قاسم جان بابایی؛

ذات ویروس کرونا در جهش بیشتر است

۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۲:۱۴
کد خبر: 511584
ذات ویروس کرونا در جهش بیشتر است

جان بابایی گفت: ذات ویروس کرونا مانند همه ویروس‌های دیگر در جهش است و هرچه میزان تکثیر ویروس بیشتر می‌شود احتمال جهش آن نیز بیشتر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت امشب ۱۶ اسفند ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سفر‌های نوروزی و آخرین وضعیت کرونا در کشور پرداخت.

جان بابایی با اشاره به اینکه همه کشور‌ها در مقابل کرونا غافلگیر شده اند گفت: حتی آن‌هایی که بهترین ساختار بهداشتی را داشتند در مقابل این ویروس عاجز مانده اند، اینکه فکر کنیم دو هفته دیگر چه اتفاقی می‌افتد واقعاً بستگی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دارد.

او با اشاره به اینکه سرعت انتقال ویروس بسیار بالاست عنوان کرد: ذات این ویروس مانند همه ویروس‌های دیگر در جهش است، اگر فکر کنید که ویروس جهش پیدا نمی‌کند تصوری غلط است، ویروس می‌تواند به سمت ضعیف شدن و یا قوی شدن جهش پیدا کند، ما در کشور در بخش‌های مختلفی جهش‌های ویروس را نمونه برداری کردیم.

معاون درمان وزیر بهداشت اظهار کرد: ما نمونه‌هایی را از قله‌های اول، دوم و سوم انجام داده ایم، از قله دوم تغییرات جهشی پیدا شد، میزان جهش‌ها در قله دوم از قله اول بیشتر بود، هرچه میزان تکثیر ویروس بیشتر می‌شود احتمال جهش آن نیز بیشتر می‌شود، سرعت انتقال ویروس کرونای انگلیسی بسیار بالاست.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه جهش های مشاهده شده در ویروس کرونا تغییری در سرایت و کشندگی ندارد گفت: وحشت کنونی مردم از ویروس انگلیسی بیش از اندازه است، شایعه مرگ و میر نیمی از مبتلایان در خوزستان بی اساس است.

او با اشاره به اینکه هنوز درصد زیادی از همکاران درمانی ما به بیماری مبتلا نشدند گفت: در بخش آی سی یو بیشتر مراعات می کرد و یک سوم آنها آلوده شدند و دو سوم کادر بخش های ویژه آلوده نشدند.

جان‌بابایی با اشاره به اینکه ظرف کمتر از یک هفته نزدیک ۱۰۰ تخته ویژه در خوزستان اضافه شده است افزود: ما همیشه در زمانی که بیماری به موج می‌رسد و وضعیت قرمز می‌شود تصمیم می گیریم که قرنطینه را انجام دهیم و از یکدیگر فاصله بگیریم و کارهای سخت را انجام دهیم الان زمانی است که باید سخت بگیریم تا به نقطه قرمز نرسیم.

معاون درمان وزیر بهداشت تصریح کرد: بحث ایمنی دسته جمعی بسیار غلط است ، هیچ جای دنیا این موضوع را قبول نمی‌کند ، ایمنی دسته‌جمعی با واکسن است و ما هم همین مسیر را طی می‌کنیم.

او افزود: خوزستان استانی است که هنوز درصد زیادی از مردم مبتلا نشدند، استان های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، فارس، هرمزگان ،سیستان و بلوچستان ،بوشهر و قزوین درصد زیادی از مردم به بیماری مبتلا نشدند، اگر مصیبتی که در خوزستان اتفاق افتاد ،در استان‌های دیگر هم اتفاق بیفتد،نفی حرف کسانی است که می گفتند، ایمنی دسته جمعی اتفاق افتاده است، اینکه بخواهیم فکر کنیم با عفونت می توانیم به ایمنی دسته‌جمعی برسیم تصوری غلط است.

جان بابایی اظهار داشت: مردم بدانند واکسن به اندازه کافی خواهد آمد اما به این معنی نیست که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نکنیم و از ماسک استفاده نکنیم، این ویروس جهش پیدا می‌کند، مواردی از کشورهای خلیج داریم که واکسن زدند و الان به کشور ما آمدند ، اما تست شان در داخل کشورمان مثبت است لذا فاصله گذاری اجتماعی باید جزئی از رفتار اجتماعی ما باشد.

او گفت: تقریباً بیش از نیمی از کشور در آبان ماه گرفتار شدند، اگر خوزستان را جمع نکنیم ۷،۸ استان مجاور اگر دچار خیز بعدی شوند، ممکن است شرایطی مثل آبان ماه پیدا کنیم ، متاسفانه ۸۰ نفر در روز فوتی داریم که ستون خانواده بودند، چرا فکر می کنیم ۸۰ مورد فوتی کم است، اگر عدد بالا برود نباید خودمان را ببخشیم.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه امسال بیشترین میزان جذب کادر درمان را داشتیم که قسمت عمده آن کادر پرستاری بودند، در استان خوزستان کمبود حاد پرستار نداریم اما به خاطر بار بالای بیماری است که سختی ایجاد شده ،لذا بحران پرستاری شدید نداریم اما چون بار بیماری در زمان کوتاهی به سیستم وارد شده شرایط سخت شده است، دولت زحمت زیادی کشید و کار بی سابقه انجام داد و بیش از ۵۰ هزار نیرو را استخدام کرد.

جان بابایی افزود: اینکه گفته می شود تعداد زیادی در خوزستان بستری شدند و یا اینکه تعداد فوتی ها بیشتر شده است واقعیت ندارد اما موارد محدودی فوتی داشتیم ولی افزایش روند ابتلا در اطفال به این دلیل است که آنها بیشتر در محیط قرار می‌گیرند و بیشتر مبتلا می‌شوند و به همین دلیل قطعاً مبتلایان بیشتر می‌شوند، در کل کشور نسبت به اسفند سال ۹۸ میزان مراجعه بیشتر شده است و اینکه بخواهیم وحشت ایجاد کنیم و بگوییم که مرگ و میر در اطفال بالا رفته درست نیست و چنین چیزی را نباید مطرح کرد.

او اظهار کرد: درگیری ریوی در ویروس انگلیسی بیشتر است لذا باید تعداد نمونه‌هایمان زیاد شود تا بتوانیم قضاوت بهتری را داشته باشیم.

او اظهار کرد: ویروس مانند سلول‌های سرطانی عمل می کند، هر چه بیشتر تکثیر پیدا کند امکان انتقالش بیشتر می‌شود ، در ایران ما جهشن‌هایی داشتیم اما جهش هایی که در داخل ایران اتفاق افتاد قدرت بیماری زایی نداشت، نوع شناخته شده‌ای که در انگلیس پیدا شد قدرت سرایت پذیری و مرگ و میر آن بیشتر است.

معاون درمان وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: استان خوزستان به عنوان استان ناپایدار است که موج بسیار سنگینی در خرداد و تیر و در آبان ماه موج سبک تری داشت و الان موج سوم هنوز به شرایط با ثبات نرسیده است و هنوز نمی‌توانیم در مورد خوزستان بگوییم که روند ثابتی پیدا کردیم، متاسفانه روند رو به افزایش در بستری ها داریم اما به نظر می‌رسد که مردم مراعات می کنند.

او عنوان کرد: روزانه ۲۰ هزار تست در خوزستان انجام می شود، تعداد بیماران سرپایی در حال کم شدن است و پیش بینی می شود که انشاالله در روزهای آتی بتوانیم به شرایط باثبات تری در خوزستان برسیم.

جان بابایی گفت:ما استان های مجاور خوزستان را داریم که استان‌های در معرض خطر هستند، البته الان ناپایدار نیستند ،استان ایلام به دلیل مجاورت با استان خوزستان می‌تواند برای ما دردسر ایجاد کند و لذا باید حواسمان باشد استان ایلام جمعیتی دارد که هنوز آلوده نشده است.

او بیان کرد: استان چهارمحال و بختیاری از طریق لردگان به ایذه و باغملک ارتباط دارد و لذا ایذه و باغملک جزو شهرهای قرمز هستند، خراسان رضوی موج سنگینی از قبل داشت اما هنوز جهش زیادی در آن دیده نشده است، این استان جز استان های در معرض خطر است،استان کهگیلویه و بویر احمد به باید خیلی مراقب باشد.