۰ نفر

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا؛

سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است/ استان‌هایی که مقصد مسافران هستند بسیج فوق العاده تشکیل دهند

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶
کد خبر: 511327
سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است/  استان‌هایی که مقصد مسافران هستند بسیج فوق العاده تشکیل دهند

رییس جمهور گفت: الان که شرایط را می‌بینیم جز یک استان که به دلیل همجواری با کشور دیگری و رفت‌وآمدها به آن گرفتار ویروس جهش‌یافته شده، سایر استانهای کشور وضعیت و شرایطی نسبتا خوبی دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین،   حجت الاسلام حسن روحانی  صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز شصتمین جلسه ستاد ملی کرونا بود، گفت: به حمد الله در طول این یکسال و چند هفته بی وقفه این جلسات را بدون هیچ تعطیلی برگزار کردیم و در هر جلسه مصوبات داشتیم و امیدوار هستیم قدم به قدم به سمت کنترل و مهار این ویروس برویم.

وی افزود: جایی که مراعات نمی شود، باید گله کنیم و جایی که مراعات می کنند هم باید تشکر کنیم. سه هفته است به صورت منظم در همه آمار و ارقام دقت می کنم، جز یک استان که به دلیل یک ویروس جهش یافته توسط تردد برخی مسافران در کشور همسایه، دچار مشکل شده است بقیه کشور، هم  تیم پزشکی و هم مدیریت استانی و همه نیروهایی که بسیج شدند خوب کار کردند.

روحانی افزود:  امروز جز استان خوزستان و مقداری هم استان چهارمحال و بختیاری، مابقی استان‌ها شرایط‌شان خوب بوده  و خط فوت صاف است. حتی خط ابتلای مثبت هم در اکثر جاها مستقیم است که علامت بسیار خوبی است و نشان از تلاش دست‌اندرکاران است.

وی با اشاره به اینکه این روزها با اسفند پر جنب و جوش روبرو هستیم، بیان کرد: معمولا در این ۱۵ روز آخر اسفند ماه شرایط خاصی وجود دارد. تردد مردم و خرید آنها همیشه در این ماه بیشتر می شود و فعالیت های نظافت خانه و خرید گل و گلدان و ... که جزء رسومات مردم است منجر به تردد بیشتر در بازار می شود که علامت هشدار دهنده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه از طرف دیگر به فروردین می رسیم که ماه حساسی است، اظهار داشت: ۱۵ روز آخر اسفند و دو هفته اول فروردین یک ماه حساسی است. در آن ۱۵ روز فروردین هم، هم تردد و هم رفت و آمد خانوادگی و هم دورهمی و سفر زیاد می شود.

روحانی افزود: اینکه از مردم خواهش می کنیم از سفر در ایام عید صرفنظر کنند، گرچه می دانیم برای آن ها سخت است و از سال ۹۸ بخاطر سیل در ۲۵ استان نتوانستند سفر بروند یا سال ۹۹ بخاطر شرایط کرونا نتوانستند سفر بروند اما باید بدانند خواهش و نکته ای که مطرح می شود فقط برای سلامت آنها است. می دانیم که ممکن است برای مردم و کسبه سخت باشد.

وی با تاکید بر اینکه نرفتن به سفر بهتر از سفر رفتن است، افزود: اگر کسانی به هر دلیلی اعم از اصرار و اضطرار قصد سفر دارند، حتما پروتکل ها را بیش از همیشه مراعات کنند. سفر رفتن و شل شدن پروتکل ها به معنای خطر واقعی است و ما را وارد موج چهارم می کند که مشکلات زیادی برای ما، زندگی مردم، اقتصاد، فرهنگ و زندگی اجتماعی کشور و از همه مهمتر سلامت مردم ایجاد می کند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم به مردم بگوییم شب عید خرید نروید اما خواهش ما این است که در ترددها که برای خرید شب عید انجام می شود تراکم، فاصله و پروتکل ها را مراعات کنند. ممکن است جایی جنس درصدی ارزان تر باشد اما با این ریسک نمی ارزد. خرید اینترنتی تا جایی که امکان پذیر است انجام شود زیرا امسال شرایط ما شرایط خاصی است.

روحانی با بیان اینکه از طرف دیگر برای عید مصوب کردیم، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، تاکید کرد: هیچ کس برای این شهرها برنامه ریزی نکند و هر جا که وزارت و بهداشت درمان اعلام می کنند که قرمز و نارنجی است سفر ممنوع است و نیروی انتظامی و همه نیروها به قوانین وضع شده حتما عمل می کنند.

وی با بیان اینکه ما در کشور نظام سلامت داریم و تاب آوری آن، حد مشخصی دارد، اضافه کرد: مثلا شهری ۱۰ بیمارستان و ۵ هزار تخت دارد. از لحاظ تخت ما محدودیت داریم. تخت «آی سی یو» باز محدودیت های بیشتری دارد. نیروی انسانی و پرستار ماهر هم توانی دارد و نمی توان گفت این نیرو، دو شیفت در روز و بدون مرخصی کار کند و ما باید در تمام تصمیم گیری ها این توان محدود را مدنظر قرار دهیم.

رییس‌جمهور اظهار داشت: زمانی است که در صدهزار نفر جمعیت، تست یک نفر یا دو نفر مثبت می شود که می‌گوییم یک نفر و دو نفر قابل تحمل است یا در یک میلیون جمعیت شهر می شود ۱۰ تا ۲۰ نفر. اما باید در نظر گرفت فرد به بیمارستان می آید و یک روز بستری نمی شود، معمولا ۱۰ روز یا بیشتر بستری خواهد شد. اگر این تعداد افزایش پیدا کند مگر چقدر تاب و تحمل وجود دارد.

روحانی ادامه داد: کاملا باید لحاظ کنیم که نهایت این حرکت و تردد و ابتلای شدید منجر به مراجعه به پزشک، تست، بستری شدن، آی سی یو و ...می شود. همه مردم باید مراعات کنند و یکی از مراعات ها در شب عید است.

وی تاکید کرد: البته می دانیم بار روانی خاصی به مردم تحمیل شده است و خانه نشینی ها، خستگی ها و آثار روانی همه هست و در مورد کسب و کارهایی که تقریبا یک سال است که تعطیل شده است، فشارهای زیادی وارد می کند اما در عین حال سفری اگر قرار است انجام گیرد، حتما در شهرهای قرمز و نارنجی نباید انجام شود و بقیه جاها هم با مراعات پروتکل مجاز است. در غیراین صورت سلامت جامعه و خودمان را به خطر می اندازیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که با یک ویروس جهش یافته مواجه هستیم، گفت: در ذهن مردم این است که واکسن رسیده و تزریق آغاز می شود و مشکلات کم می شود اما مردم باید بدانند تولید واکسن در دنیا محدودیت دارد و به اندازه جمعیت دنیا امکان تولید واکسن وجود ندارد. بگذریم از اینکه عدالتی در جهان نیست و پولدارها از قبل رزرو کردند؛ تولید و تزریق واکسن محدودیت دارد.

روحانی تاکید کرد: این که واکسن تزریقی چه مدت موثر است و ایمنی می‌آورد آن هم مشخص نیست. این هم محدودیت دیگر است. از طرف دیگر در دنیا یک واکسن هراسی هم راه افتاده است و هر گروهی به یک واکسن حمله می‌کنند. می گویند فلان واکسن خطرناک است. پس نمی توانیم بگوییم چون واکسن به بازار آمده ما از این معضل عبور می کنیم.

وی افزود: حتی تزریق واکسن شروع شود هم زمان می برد و باید مراعات پروتکل ها را ادامه دهیم. یعنی سبک زندگی ای که در این یکسال به تدریج پذیرفته ایم مثل کاهش ترددها، دورهمی ها، استفاده از ماسک و شستشو را باید برای یک سال دیگر ادامه دهیم.

رییس‌جمهور گفت: زیرا اگر این ویروس جهش پیدا نمی کرد، می گفتیم بالاخره یک روز تمام می شود اما به سمت جهش یافتگی رفت و امروز انواع مختلفی از آن ظهور پیدا می کند و شایع می شود. خواهش من این است که در این ایام عید به فکر مردمی باشیم که مسافرت نمی روند. صدا و سیما و فضای مجازی برای اوقات فراغت و برنامه سازی ها تلاش کنند.

روحانی با بیان اینکه دبستان، دبیرستان و دانشگاه که همه تقریبا امسال تعطیل بودند، افزود: ان شاءالله بتوانیم برای اوقات فراغت مردم تلاش کنیم تا عید نوروز به گونه ای باشد که با سختی و ویروس و مرگ و میر همراه نباشد. استان هایی که مقصد سفر هستند مانند مشهدالرضا، شمال، جنوب و اصفهان بسیج عمومی برای مراعات فاصله ها و پروتکل ها لحاظ شود.

وی در پایان گفت: استان‌هایی که مقصد مسافران هستند بسیج فوق العاده تشکیل دهند، استاندار، تیم پزشکی، بسیج، سپاه و ... مراقبت بیشتری داشته باشند تا عید و نوروز خوبی داشته باشیم.

متن کامل سخنان رییس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

امروز شصتمین جلسه ستاد ملی کرونا بود. بحمدالله در طول این مدت از یک سال و چند هفته گذشته به طور منظم جلسات ستاد را بدون هیچ تعطیلی ادامه دادیم و در هر جلسه‌ای هم مصوبات داشتیم، باز برای هفته آینده 23 اسفند و هفته بعد آن که 30 اسفند است نیز جلسه خواهیم داشت و امیدواریم قدم به قدم به سمت کنترل و مهار این ویروس برویم.

شرایط کشور، باید در جایی که مراعات نمی‌شود ، گله کنیم و از جایی که همه مراعات می‌کنند تشکر کنیم. الان سه هفته است که به طور منظم در همه آمار و ارقام دقت می‌کنم جز یک استان که دچار مشکل شده آن هم با یک ویروس جهش یافته از طریق تردد برخی مسافران در کشور همسایه که شرایط خاص دارد بقیه کشور همه استان‌ها انصافا خیلی خوب کار کردند. هم تیم پزشکی خوب فعالیت کرده و هم مدیریت استانی خیلی خوب تلاش کرده است برای اینکه در برابر این ویروس مقابله کنند و مخصوصا خودِ مردم مراعات کردند و این مراعات بسیار موثر بوده که امروز جز در استان خوزستان و یک مقدار هم نگرانی در استان چهارمحال بختیاری بقیه استان‌ها شرایط نسبتاً خوبی دارند.

الان نمودارهایی که در گزارش همه استان‌ها می‌بینیم تقریبا این خطی که خط فوت هست، یک خط صاف است، حتی خط ابتلای مثبت هم اکثر جاها به صورت خط مستقیم هست، این علامت بسیار خوبی است و نشانِ تلاش همه دست اندرکاران است.

الان با دو ویژگی مواجه هستیم یکی اسفند پر جنب‌وجوش مخصوصا 10، 15 روز آخر است. معمولا اسفند جنب‌وجوش خاص خودش را دارد، به شب عید معروف است خرید و تردد مردم همیشه بیشتر می‌شود خیلی کارهای دیگری هم مرسوم است، گل می‌خرند، ماهی می‌گیرند همه چیزهایی که جزو رسومات مردم است باعث می‌شود که مردم تردد بیشتری داشته باشند، در خیابان، بازار، این یک علامت هشداردهنده است یعنی اسفند مخصوصا هفته‌های آخر آن با ماههای دیگر کاملا متفاوت است.

از طرفی  به فروردین می‌رسیم. فروردین هم باز ماهِ خاصی است مخصوصا دو هفته اول یعنی دو هفته آخر اسفند این طرف و دو هفته اول فروردین آن طرف سال، یک ماهی است که شرایط را کاملا متفاوت می‌کند. در 15 روز فروردین هم تردد، رفت و آمد‌های خانوادگی و دورهمی‌ها زیاد می‌شود.

از مردم خواهش می‌کنیم  امسال در ایام عید سفر را صرف‌نظر کنند البته می‌دانیم برای مردم کمی سخت است سال 98 نتوانستند مسافرت بروند، 25 استان همزمان سیل بود سال 99 که شرایط کرونا بود امسال هم که سال 1400 شروع می‌شود باز هم این مشکل است اما در عین حال مردم بدانند این خواهش و نکته‌ای که مطرح می‌شود فقط برای سلامت آنها است و هیچ چیز دیگر نیست یعنی می‌دانیم برای مردم هم ممکن است سخت باشد یا برای کسبه هم ممکن است سخت باشد اما نرفتن سفر حتما بهتر از رفتن سفر است.

اگر کسانی به هر دلیلی می‌خواهند مسافرت بروند و اصرار دارند یا اضطرار دارند یا ضرورتی برای آنها هست حتما پروتکل‌ها را بیش از همیشه باید رعایت کنند. واقعا سفر رفتن و شُل شدن پروتکل‌ها، واقعا خطر دارد و احتمال دارد با موج چهارم مواجه ‌شویم و موج چهارم مشکلات زیادی برای زندگی مردم، اقتصاد و فرهنگ کشور، زندگی اجتماعی و از همه مهم‌تر سلامت ایجاد می‌کند.

نمی‌توانیم به مردم بگوییم که شب عید خرید نکنید ولی خواهش ما این است که در ترددهایی که در شب عید برای خرید انجام می‌شود تراکم را مراعات کنند، فاصله‌ها و پروتکل‌ها را مراعات کنند. ممکن است جایی هم جنس، 5درصد ارزان‌تر باشد اما  به ریسک سلامت نمی‌ارزد و باید جایی برویم که خلوت‌تر است. خرید هم تا جایی که امکان پذیر است از طریق اینترنت انجام شود برای اینکه امسال یک شرایط خاصی داریم.

از طرف دیگر امروز برای عید مصوب کردیم که سفر برای شهرهای قرمز یا نارنجی ممنوع است یعنی هیچ‌کس برای شهرهای قرمز و شهرهای نارنجی برنامه‌ریزی نکند. هر کجا در سراسر کشور که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند و می‌گوید نارنجی یا قرمز است سفر ممنوع است و نیروی انتظامی و همه نیروها هم به قانون و مقرراتی که وضع شده حتما عمل می‌کنند. خواهش می‌کنم مردم توجه کنند.

البته می‌دانیم که یک بارِ روانی خاصی برای مردم هست، این یک سال، دو سال و بیش از یک سال و قبل از آن هم شرایطی که بود، خانه‌نشینی‌ها، خستگی‌ها و آثار روانی وجود دارد و برای بسیاری از کسب و کارهایی که یک سال است تقریبا به طور کامل تعطیل شده‌ و فشارهای زیادی هست اما در عین حال اگر می‌خواهد سفری انجام بگیرد حتما در شهرهای قرمز و نارنجی نباید، انجام شود و بقیه جاها هم با مراعات صددرصد پروتکل ها باشد و نباید سلامت جامعه و خودمان را به خطر انداختیم.

البته نکته مهمی اینجا وجود دارد که در جلسه هم مطرح شد و آن اینکه به هر حال یک سیستم سلامتی و نظام سلامتی در کشور داریم که تاب‌آوری آن تا حدی است یعنی یک شهری  مثلا 10 بیمارستان دارد، 5هزار، 3هزار تخت دارد، از لحاظ تخت محدودیتی داریم. تخت آی.سی.یو  هم محدودیت‌های بیشتری دارد، نیروی انسانی که می‌خواهد مراقبت‌ها و پرستاری و کار پزشکی را انجام دهد یا کار تست یا هر چه که هست تمام کارهایی که لازم است باید انجام دهند این نیروی ماهر هم یک توان خاصی دارد و یک شیفت در یک روز می‌تواند کار کند و نمی‌شود این نیرو در روز دو شیفت بدون مرخصی کار کند واقعا شدنی نیست یعنی توانِ نظام سلامت ما هم محدود است این توان را باید در تمام تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار دهیم خواهش می‌کنم خودِ مردم هم این مساله مهم را مدنظر قرار دهند.

یک زمانی در 100هزار نفر جمعیت یک یا دو نفر مثبت می‌شود و لازم است بستری شود می‌گوییم که یک نفر یا دو نفر قابل تحمل است البته باید در نظر بگیریم وقتی 10 نفر در بیمارستان بستری می‌شوند معمولا 7 روز، 8 روز، 10 روز، 14 روز گاهی بیشتر بستری می شوند لذا 10 یا 20 نفر در میلیون در حد توان نظام سلامت است اما اگر بالا رفت و 20  نفر دوبرابر شد و قرار باشد 14 روز در بیمارستان باشند نیازمند توان و امکانات بیشتری است.

مگر چقدر تحمل و تاب هست بنابراین کاملا باید این سیستم را مراعات کنیم که نهایت این حرکت و تردد و خدای ناکرده و ابتلای شدید منجر به مراجعه به پزشک، به بستری شدن بیشتر نشود  به هر حال یک کشور توانی دارد، وزارت بهداشت و درمان وقتی اعلام می‌کند از حد توان ما خارج می‌شود همه مردم باید مراعات کنند و یکی از مراعات‌ها هم در شب عید است که این مراعات را باید انجام دهیم.

مشکل ما این است که الان با یک ویروس جهش یافته مواجه شدیم البته در ذهن مردم هست که واکسن رسیده، تزریق واکسن آغاز شده بنابراین مشکلات کم می‌شود اما مردم باید بدانند تولید واکسن در دنیا یک محدودیتی دارد یعنی به اندازه جمعیت دنیا امکان تولید واکسن وجود ندارد و نمی‌شود به اندازه جمعیت واکسن تولید شود، واکسن محدود تولید می‌شود، بگذریم از این که عدالتی هم در جهان نیست، پولدارها از قبل رزرو کردند و خریداری می‌کنند، کشورهایی که مشکلات مالی دارند عقب می‌افتند. ضمن اینکه تزریق واکسن هم محدودیت دارد.

فرض کنید واکسن در یک کشور آماده است مگر می‌شود در یک آن تزریق انجام داد؟ در یک روز تعداد تزریقی که می‌شود انجام داد هم محدود است. اینکه این واکسنی که تزریق شده چه مدت موثر است و ایمنی می‌آورد؟ این هم باز صددرصد روشن نیست ایمنی آن دائمی نیست سه ماه، 6ماه، یک سال است هر چقدر که هست به هر حال این هم محدودیت دیگری است.

در دنیا یک واکسن‌هراسی هم راه افتاده و وجود دارد. هر گروهی به یک نوع واکسن حمله می‌کند یک عده می‌گویند این یکی خطرناک است، دیگری می‌گوید آن یکی خطرناک است یک عده می‌گویند همه آنها خطرناک هستند، واکسن هراسی هم ایجاد شده است.

بنابراین نمی‌توانیم بگوییم چون واکسن به بازار آمده از این معضل عبور کرده ایم، حتی واکسن هم بیاید تزریق واکسن هم شروع شود باز هم زمان می‌برد و  باید مراعات‌ و پروتکل‌ها را ادامه دهیم یعنی آن سبک زندگی که مردم در این یک سال  البته به تدریج، آنرا پذیرفتند را، باید نگه‌داریم، این سبک زندگی را برای یک سال دیگر باید نگه‌داریم البته نمی‌دانیم ممکن است بیشتر هم بشود ولی لااقل برای مدت یک سال برنامه‌ریزی کنیم و این سبک زندگی را ادامه دهیم به دلیل اینکه  اگر این ویروس جهش پیدا نمی‌کرد که خیال ما راحت بود که همین ویروس است و ممکن است روزی تمام شود ولی الان انواع متعددی است. یک روز می‌گفتند ویروس ووهان، بعد گفتند ویروس انگلیسی، بعد گفتند نه از آن بدتر ویروس آفریقای جنوبی، بعد گفتند از آن هم بدتر ویروس برزیلی است یعنی هر روز یک نوع ویروسی با جهش‌های خاصی در دنیا شایع می‌شود و این هم کم کم سرایت می‌کند و متاسفانه مشکلات زیادی را برای ما به وجود می‌آورد.

بارها تاکید کردیم که در عید امسال سفر را کنار بگذاریم، عده زیادی هستند که مراعات می‌کنند و حتی جایی که وضعیت آن قرمز و نارنجی نیست و زرد و آبی است هم نمی‌روند .

در این شرایط فضای مجازی و صدا و سیما باید برای اوقات فراغت‌ مردم، برنامه‌سازی‌ کنند طوری که مردم بتوانند یک نفس راحتی بکشند در این ایامی که به طور معمول حالا دبستان و دبیرستان و دانشگاه که همه تعطیل بود، این سال تقریبا دائم تعطیل بود، بخشی از کسب و کارها هم تعطیل بود، ایام عید که به طریق اولی تعطیل است، ایامی است که باید بتوانیم روی اوقات فراغت مردم کار کنیم.

انشاءالله صدا و سیمای ما در این زمینه برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند، همه آنهایی که دست اندرکار فضای مجازی  هم هستند نیز تلاش کنند که انشاءالله بتوانیم امسال به گونه‌ای پایان سال‌مان تمام شود و آغاز سال ما، عید نوروز به گونه‌ای شروع شود که توام با سختی‌های ویروس و مشکلات و خدای ناکرده بستری شدن در بیمارستان یا مرگ و میر نباشد و این هم دست خودمان است. انشاءالله همه ما اصول بهداشتی را دقیق‌تر و بیشتر از گذشته رعایت می کنیم.

بعضی استان‌ها مقصد سفر هستند، مشهدالرضا از آنهاست، شمال از آنهاست، جنوب از آنهاست، شهرهای بزرگی مثل اصفهان، شیراز، همه جاهایی که بیشتر مقصد مسافرت هستند خواهش می‌کنم که در همان مقصد باید یک بسیج عمومی انجام بدهید و مراقبت کنید برای اینکه فاصله‌ها مراعات و پروتکل‌ها مراعات شود.

خواهش می‌کنم آنهایی که اهداف مسافرت در ایام نوروز هستند بسیج فوق‌العاده‌ای در آنجا انجام بگیرد، استاندار محترم، تیم پزشکی که در آن استان فعال هستند، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، هلال احمر و بقیه عزیزانی که در این زمینه از آغاز تاکنون همکاری کردند، باز هم مراقبت بیشتری کنند تا انشاءالله عید خوب و نوروز خوبی داشته باشیم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته