۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد تسهیلات بیشتر برای فرهنگیان

۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۰۰
کد خبر: 510476
ضرورت ایجاد تسهیلات بیشتر برای فرهنگیان

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به این‌که مدیریت و چگونگی انجام مسئولیت‌ها در شرایط کرونا، توانمندی و تاب‌آوری جامعه را می‌سنجد، گفت: جامعه بر دشواری و عظمت فعالیت مدیران مدارس و معلمان در شرایط کرونا آگاه است و آن را درک می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در ادامه سلسله نشست‌های ارتباط هفته و در نشست با مدیران مدارس شهرستان‌های استان تهران و در ارتباط با بیش از ۳۰۰۰ نفر از مدیران مدارس شهرستان‌های استان تهران که در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: همه ما اعضای خانواده بزرگ تعلیم و تربیت هستیم و این خانواده نیازمند تعامل، گفتگو و تبادل تجربه با یکدیگر است.

وی افزود: کرونا محدودیت‌های گسترده‌ای را برای آموزش‌وپرورش ایجاد کرد و امکان حضور در مدارس و دیدار مستقیم با مدیران مدارس، معلمان و دانش آموزان را از ما گرفت. در این شرایط وجود شبکه شاد و ارتباط در بستر فضای مجازی، فرصتی از راه دور ایجاد کرد تا  بتوانم از تلاش‌های همکارانم تشکر و قدردانی کنم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به جهانی بودن پدیده کرونا تصریح کرد: کرونا به‌طور ناگهانی شیوع پیدا کرد و تمام نظام‌های زندگی مردم را تحت تأثیر قرارداد و همه جوامع و مردم را با چالش مواجه کرد اما موجب سنجش و آزمون توانمندی‌ها در جوامع و دستگاه‌ها شد. مدیریت و چگونگی انجام مسئولیت‌ها در این شرایط برای رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای تعیین‌شده، توانمندی و تاب‌آوری جامعه را می‌سنجد و معیاری برای سنجش سخت‌کوشی، فداکاری، خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و شادابی جامعه است.

حاجی میرزایی با تأکید بر این‌که افتخار می‌کنم در دستگاهی فعالیت می‌کنم که از این آزمون بزرگ جهانی، سرافراز بیرون آمده است، گفت: با تلاش‌های مستمر مدیران مدارس و معلمان و با علم به این‌که کرونا به‌طور نگهانی فشار عظیمی را بر نظام آموزشی وارد کرد که در آن نقش مدیران مدارس، معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها با تغییراتی روبرو شد و در این شرایط موفق شدیم نظام آموزشی را از آسیب‌های کرونا محافظت کنیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: فعالیت‌های آموزش و پرورش تاکنون در مدرسه و در ساعت‌های معینی انجام می‌شد، اما با شیوع کرونا تمام این شرایط تغییر کرد و فعالیت‌ها از ارتباط حضوری در مدارس به ارتباط غیرحضوری در بستر فضای مجازی تبدیل شد و تفاوت بین این دو شکل از فعالیت، بسیار زیاد است. در این شرایط مدیران مدارس باید محدوده‌ای بسیار وسیع‌تر از فضای فیزیکی یک مدرسه را کنترل کنند و باید بدانند که از بار مسئولیت آن‌ها کاسته نشده است. مدیران مدارس باید از طریق بستر مجازی بر فعالیت معلمان و آموزش دانش آموزان نظارت کنند و معلمان نیز به ارائه آموزش باکیفیت به دانش آموزان تلاش کنند و از آن‌ها بازخورد آموزشی بگیرند.

وی با تأکید بر اهمیت نقش خانواده‌ها در آموزش مجازی به ویژه در زمان شیوع کرونا گفت: امروز بخش مهم و مؤثری از آموزش بر عهده خانواده است و اگر خانواده‌ها در این مسیر نظارت کافی نداشته باشند و تعامل مناسب بین آن‌ها، مدیران و معلمان مدارس به وجود نیامده باشد، به‌طور یقین آموزش دانش آموزان با مشکل روبرو خواهد شد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه جامعه بر دشواری مسئولیت و فعالیت مدیران مدارس و معلمان در دوران کرونا آگاه است و آن را درک می‌کند، گفت: در کنار تمام این سختی‌ها، در این شرایط یک کلاس بزرگ آموزشی در اختیار ما قرارگرفته است به ما فرصت کسب توانایی‌ها و قابلیت‌هایی را می‌دهد که در هیچ دوره‌ای چنین فرصتی نداشته‌ایم. کرونا برای یادگیری‌های جدید، بستری گسترده فراهم کرده است که باید از آن بهره‌مند شویم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اهمیت دسترسی تمام دانش آموزان به آموزش باکیفیت، گفت: باید با استفاده از روش‌های مختلف از دسترسی تمام دانش آموزان به فرصت‌های آموزشی و ارائه آموزش باکیفیت به آن‌ها مطمئن شوید. ارتباط تمام دانش آموزان با معلم باید برقرار باشد و در فضای مجازی تمام فعالیت‌ها باید با نظارت دقیق مدیران مدارس انجام شود و مدیران مدارس باید آموزش را در شرایط بحرانی مدیریت کنند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: مدیران مدارس با معلمان تعامل داشته باشند و با  راهنمایی و انتقال تجربیات، فعالیت معلمان را تسهیل کنند. همچنین به سلامت روحی و روانی دانش آموزان توجه کنند و دقت داشته باشند به معلم، دانش‌آموز و خانواده آسیب روحی وارد نشود.

وی ارتباط مستمر با دانش آموزان، معلمان و اولیا را مهم‌ترین رسالت مدیران مدارس عنوان کرد و افزود: این ارتباط‌ می‌تواند اطمینان دهد که آموزش باکیفیت در حال انجام است و مدیرانی موفق هستند که بتوانند ارتباط درستی با دانش آموزان، معلمان و والدین برقرار کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مدیران مدارس با نظارت و حمایت از معلمان، به آزمون‌ها توجه جدی داشته باشند و از تحقق یادگیری دانش آموزان اطمینان حاصل کنند و در تحقق این مأموریت از روش‌های جدید و خلاقانه استفاده کنند.

حاجی میرزایی در پایان تلاش برای تأمین معیشت مدیران و معلمان را از مهم‌ترین وظایف خود عنوان کرد و گفت: تمام تلاش خود را در ایجاد تسهیلات برای همکاران فرهنگی انجام خواهم داد.