۰ نفر

نکات ایمنی برای خانه تکانی

۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۶:۴۵
کد خبر: 510233
نکات ایمنی برای خانه تکانی

هرساله در آخرین روزهای سال بنا بر یک سنت دیرینه ایرانی‌ها شروع به خانه تکانی می‌کنند. اما از سوی دیگر اجرای همین سنت دیرینه هر ساله تعداد زیادی را نیز روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، از آنجا که خانم‌ها بیشتر در این روزهای خانه تکانی آسیب می‌بینند برای پیشگیری از این موضوع کیارش نظری، مسئول آتش‌نشانی خرم‌دره توصیه‌هایی دارد که با هم می‌خوانیم.  وی در این رابطه  گفت: همه ساله در اسفند ماه ایرانیان برای استقبال از فصل بهار و برگزاری عید نوروز به خانه‌تکانی می‌پردازند، این سنت در مواردی باعث آسیب‌های جدی به اعضای خانواده می‌شود که با رعایت نکات ایمنی می‌توان از این آسیب‌ها پیشگیری کرده و سال نو را بدون حادثه جشن گرفت.

وی با بیان اینکه در خانه‌تکانی و در زمان نظافت خانه باید از سطح اتکایی نردبان و چهارپایه با زمین کاملاً مطمئن بوده و از نوع استاندارد و نردبان دوطرفه استفاده شود، عنوان کرد: از شست‌وشوی پرده، کف آشپزخانه، حمام و غیره که آلوده به مواد روغنی می‌شود، توسط موادی مانند بنزین که سریع آتش می‌گیرد، خودداری کنید.

از قرار دادن مواد شوینده مانند وایتکس، جوهر نمک و غیره در روی زمین و در دسترس کودکان بپرهیزید. در زمان پاک کردن شیشه و پنجره‌های منزل نیز باید احتیاط کرده و از رفتن روی نرده‌ها و یا قرنیزهای آن خودداری شود.

نظری با تأکید بر این مطلب که شست‌وشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و غیره قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک بوده و احتمال برق‌گرفتگی افراد را محتمل می‌سازد، گفت: برای این کار اول به وسیله دست‌کش پلاستیکی برق آن را قطع و سپس نسبت به پاک‌سازی آن اقدام شود. در زمان جابه‌جایی لوازم خانگی بخصوص اجاق گاز باید احتیاط کرده و همه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و کپسول را توسط آب و صابون چک کرد تا از نشت نکردن گاز مطمئن شد. در ضمن نسبت به تعویض بموقع شیلنگ‌های رابط گاز فرسوده نیز باید اقدام شود.

این مسئول با تأکید بر این مطلب که از ریختن مواد قابل اشتعال‌ در چاه‌های فاضلاب، دست‌شویی، توالت و غیره نیز باید پرهیز شود، بیان کرد: در اثر ریزش اینگونه مواد در محیط خانه انفجار و آتش‌سوزی بسیار محتمل است.

 از جابه‌جایی لوازم و اثاثیه سنگین منزل به‌صورت فردی نیز باید اجتناب کرده و در این مورد از کارگران حرفه‌ای و یا کار گروهی بهره‌گیری کرد تا در ایام خوش نوروزی دچار دیسک کمر و یا عوارض ناشی از آن نشد.‌