۰ نفر

رییس ستاد انتخابات خبر داد؛

حذف اثر انگشت با استامپ در انتخابات

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۲۳:۱۶
کد خبر: 509835
حذف اثر انگشت با استامپ در انتخابات

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: با فعال‌سازی احراز هویت الکترونیکی، اخذ اثر انگشت با استامپ در انتخابات حذف شد.

به گزاش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جمال عرف در حاشیه بازدید از مرکز طراحی و تولید تعرفه‌های انتخاباتی، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت زینب سلام‌الله علیها، اظهار کرد: در برنامه‌های ستاد انتخابات کشور با همراهی نمایندگان شورای نگهبان، برنامه بازدید از چاپ تعرفه‌ها داشتیم.

وی افزود: آن‌چیزی که برای ما مهم است، این است که تعرفه‌ها با امنیت بالا تهیه شوند تا مردم ما مطمئن باشند که مطلقا هیچ‌گونه امکانی برای جعل تعرفه‌ها، وجود ندارد. خوشبختانه در این بازدید نشان داده شد که از همه مولفه‌های امنیت‌ساز و فاکتورهای امنیتی ضدجعل در تعرفه‌ها استفاده شده است.

رییس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: به لحاظ زمانی تا پایان اسفند امسال فرایند چاپ تمام خواهد شد و سال آینده با هماهنگی ناظرین محترم شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، بحث انتقال به استان‌ها را انجام خواهیم داد تا تعرفه‌ها به‌موقع در اختیار حوزه‌ها و پس از آن شعب انتخابات قرار گیرد که مردم با خیال راحت در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شرکت کنند و انتخاباتی امن برگزار شود.

 عرف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نحوه اتخاذ تدابیری برای حفظ سلامتی شرکت‌کنندگان در انتخابات به دلیل بیماری کرونا، گفت: در انتخابات سال گذشته نیز با هماهنگی‌ای که با ناظر انتخابات صورت گرفت، استامپ جوهر را حذف کردیم، اساسا با وجود دستگاه احراز هویت، اخذ اثر انگشت با استامپ معنی ندارد و افراد صرفا با کد ملی احراز هویت می‌شوند.

وی افزود: لذا در انتخابات گذشته، بیش از ۹۹ درصد صحت در احراز هویت در انتخابات داشتیم و افرادی که احراز هویت نمی‌شدند بسیار معدود بودند که ناظر شعبه بررسی می‌کرد و در صورت تایید، اجازه رأی‌گیری داده می‌شد.

عرف در خصوص برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیک، گفت: ۲۵ فرایند در انتخابات داریم که تنها یک فرایند آن که صندوق رای است، الکترونیکی انجام نمی‌شود. شورای نگهبان در خصوص دستگاه رأی‌گیری ما سوالاتی داشت که تا آنجایی که توانستیم پاسخ دادیم ولی در نهایت به انتخابات سال آینده که زیر نظر شورای نگهبان برگزار می‌شود، نخواهد رسید. اما با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مجلس شورای اسلامی برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، به تعداد صندوق‌های رای الکترونیک موجود که ۸ کلان‌شهر را پوشش می‌دهد، انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.