۰ نفر

احمدی‌نژاد؛ دغدغه اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۳۳
کد خبر: 509082
احمدی‌نژاد؛ دغدغه اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰

دست رد حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی به درخواست‌ها برای نامزدی در انتخابات،مانع تکرار دعوت‌های آنها نشده اما این تنها دغدغه اصولگرایان نیست آنها از یک سو درگیر تبعات اظهارات بهاریون هستند و از سوی دیگر دغدغه وحدت با طیف‌هایی را دارند که ظاهرا تمایلی به پذیرش شیخوخیت ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا،   تداوم دعوت‌ها از حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه داشته و در همین زمینه حتی شنیده شد برخی از اعضای قوه مقننه هم از رییس قوه قضائیه برای حضور در انتخابات قوه مجریه دعوت کردند. هرچند گمانه‌های رد این دعوت ها از سوی رییس قوه قضائیه این روزها تقویت شده است اما اصولگرایان وی را تنها گزینه‌ای می‌دانند که می‌تواند برآیند مثبت نظر شورای وحدت، شورای ائتلاف و طیف‌هایی چون حزب پایداری باشد؛ سه گروه و طیفی که به نظر می رسد نسبت به هم نگاه چندان مثبتی ندارند.

افزایش تحرکات و اظهارات عجیب «محمود احمدی‌نژاد» که شائبه انتخاباتی بودن آن‌ها را افزایش داده، دغدغه دیگر اصولگرایان است تا در حد ممکن از این اقدامات و اظهارات برائت بجویند. افزایش انتقادات از دو شورای وحدت و ائتلاف هم از چالش‌های انتخاباتی اصولگرایان در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری است.

تداوم دعوت‌ها از رییس قوه قضائیه

صف نامزدهای بالقوه و احتمالی جریان اصولگرا با توجه به تجربه انتخابات گذشته؛ نه تنها نمی‌تواند برگ برنده این جریان در انتخابات آینده باشد، بلکه ممکن است وحدت دقیقه نودی ایجاد شده در انتخابات مجلس یازدهم را از بین برده و زمینه‌ساز شکست انتخاباتی آنها شود. شاید به همین دلیل است که تلاش‌های بسیاری از سوی اصولگرایان صورت می‌گیرد تا این صف عریض و طویل را با چهره‌ای چون حجت الاسلام ابراهیم رییسی جایگزین کرده و از وی حمایت کنند.

به همین دلیل است که «محمدرضا باهنر» جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید می‌کند: «اگر آقای رییسی به هر دلیلی برای حضور در رقابت‌ها قانع شود، در این صورت فکر می‌کنم خیلی از این اختلافات جمع می‌شود چرا که ایشان هم در پیمایش‌های میدانی و نظرسنجی‌ها از دیگر کاندیدای احتمالی جلوتر است و هم پشتوانه ۱۶ میلیونی از انتخابات ۹۶ را در سبد رای خود دارد.»

«مهدی چمران» دیگر فعال اصولگرا هم تصریح می‌کند: «ممکن است که با آمدن رییسی اصولگرایان به وحدت برسند و قالیباف حذف شود ولی با آمدن قالیباف چنین اتفاقی نیفتد.» در همین راستا و در تازه‌ترین دعوت، ۱۰۳۳ نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای ضمن برشمردن ضرورت‌های کاندیداتوری رییس قوه قضائیه در انتخابات ریاست جمهوری آینده از وی خواستند تا با همان رویکرد تحولی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

در همین زمینه ۲۰۸ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به گفته «حسین جلالی» نماینده مردم رفسنجان در نامه‌ای از حجت الاسلام رییسی دعوت کردند تا  به عنوان کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. آخرین گروه دعوت کننده از رییس قوه قضائیه هم بر اساس شنیده‌ها برخی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بودند که حجت الاسلام رییسی به درخواست آن ها جواب رد داده است. پیش از این هم کانون دانشگاهیان ایران از وی برای حضور در انتخابات دعوت کرده بود.

آنچه از تعاملات و اظهارات طرفین برمی‌آید حکایت از اصرار اصولگرایان و انکار رییس قوه قضائیه برای حضور در انتخابات دارد. اینکه آیا اصرارها و انکارها ادامه خواهد یافت یا نه، زمان مشخص خواهد کرد اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد این است که اصولگرایان با حضور حجت الاسلام رییسی در انتخابات راه به مراتب سهل‌تری خواهند داشت.

شورای وحدت و ائتلاف؛ از ادعا تا واقعیت   

اظهارات اعضای شورای وحدت و ائتلاف؛ دو سازوکار اصولگرایان که برای وحدت پیشقدم شده‌اند؛ نشان از افزایش عمق اختلافات میان این دو نهاد دارد. در تازه‌ترین این اظهارات «علیرضا زاکانی» در همایش جبهه تحول‌خواهان انقلابی نماینده مجلس با بیان اینکه جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهرا داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید، اظهار کرد: در ائتلاف اساس بر این است که از فردگرایی عبور کنیم و به همین خاطر توصیه می‌کنم از تشکیل کلونی در اطراف نامزدها خودداری کنیم چراکه در صحنه رقابت دچار مشکل خواهیم شد.

مهدی چمران عضو شورای ائتلاف هم نسبت به ایجاد وحدت میان اصولگرایان خوشبین نبوده و گفته است: «فکر نمی‌کنم وحدت صددرصدی صورت بپذیرد ولی هر چه بیشتر بهتر و نتیجه بهتر خواهد بود.»

باهنر هم در این زمینه با اشاره به اختلافات سال‌های گذشته اصولگرایان و با تاکید بر اینکه اصولگرایان هیچ‌گاه به وحدت ۱۰۰ درصدی نرسیده‌اند؛ گفته است: « بعد از انتخابات۷۶ مجموعه‌ای را به نام شورای نیروهای انقلاب تشکیل دادیم و از آن زمان شروع به ائتلاف کردیم ولی در انتخابات‌های بعد هم ساختار و هم نام این تشکل‌های انتخاباتی تغییر کرد.سال ۹۲ آقای حداد و آقای ولایتی و قالیباف به شکل خودجوش با هم ائتلاف کردند و تصمیم گرفتند که در انتها هر یک از آنها از اقبال اجتماعی بیشتری برخوردار بود، به عنوان کاندیدای نهایی در صحنه بماند و دو نفر دیگر کنار بروند. با این وجود شاهد بودیم که این اتفاق نیفتاد.». «منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت هم درباره تازه‌ترین رایزنی‌های این نهاد با شورای ائتلاف به ویژه در حوزه مصادیق انتخاباتی گفته است: «شورای ائتلاف به گفت‌وگو بر سر مصادیق پاسخ مثبت نداد.»این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که بسیاری از اصولگرایان اختلافات میان این دو گروه را قابل حل دانسته و به آینده رایزنی‌ها امیدوار هستند.

بهاریون و پایداری‌ها دغدغه اصولگرایان

دعوت‌ها و اختلافات انتخاباتی اصولگرایان اما تنها سنگرهای جبهه آنان در رقابت‌های انتخابات آینده نیست و آن‌ها باید درباره اقدامات دو طیف پایداری و بهاری هم تامل کرده و موضع‌گیری داشته باشند. بهاریون یعنی رییس جمهوری سابق و هم‌فکرانش فعالانه در حال شکستن بسیاری از خطوط قرمز کشور هستند از اتهام‌زنی به شخصیت‌ها تا انتقاد از مواضع جمهوری اسلامی در منطقه. گاهی هم خبرهایی از تجمع در میادین محل زندگی «محمود احمدی نژاد» به منظور دعوت از وی برای حضور در انتخابات به گوش می‌رسد. فعالیت‌هایی که تحلیلگران آن را انتخاباتی تحلیل می‌کنند. برخی شنیده‌های دیگر هم از ارتباط‌های مختلف دیدار و شنیداری و حتی پیکی میان احمدی نژاد با برخی از مقامات و مسوولان خبر می‌دهند که آن‌ها هم در راستای تلاش برای احراز صلاحیت تعبیر می شوند.

مجموع اقدامات و اظهارات رییس جمهور سابق و شواهد و تجربیات سیاسی سال های گذشته نشان می دهد که رییس جمهوری سابق شانس چندانی برای عبور از سد شورای نگهبان ندارد اما اصولگرایان در همین زمینه هم نگرانی‌های خود را دارند که مهم‌ترین آن‌ها پلن Bیا واکنش وی به این عدم تایید صلاحیت و تبعات آن به دلیل پیش‌بینی ناپذیری رفتار وی است.