۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

تکلیف بازگشایی مدارس چه می‌شود؟

۲۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۲۰
کد خبر: 505146
تکلیف بازگشایی مدارس چه می‌شود؟

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: الان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از ۸۵ به ۷۵ درصد کاهش‌یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ایرج حریرچی بعدازظهر پنجشنبه در حاشیه افتتاح بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی شهدای هسته‌ای بوشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بهترین سمبل در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش و موارد سرپایی به‌طور قابل‌توجهی در برخی استان‌ها افزایش‌یافته است.

حریرچی اضافه کرد: بر اساس مقاله‌های جدید منتشرشده انتقال ویروس از سطوح خیلی مهم نیست و شست و شوی زیاد لازم نیست بلکه انتقال ویروس از فاصله کم، فضای بسته و بدون تهویه بیشتر امکان‌پذیر است.

وی از مردم خواست تا به شایعه‌ها در فضای مجازی در خصوص شیوع نوع جدید ویروس کرونا ازجمله انگلیسی و آفریقای جنوبی توجه نکنند و افزود: اگر ویروس خاصی دیده شود بر اساس سکانس ویروسی اعلام می‌شود.

حریرچی اضافه کرد: استان بوشهر که به دلیل تبادلات با کشورهای جنوب خلیج‌فارس احتمال انتقال ویروس وجود دارد هرچند که این ویروس می‌تواند در درون کشور نیز جهش یابد.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در زمان حاضر وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور نسبت به شرایط اوج بیماری که در آبان ماه داشتیم بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد بستری و مرگ ناشی از ابتلاء کاهش‌یافته است.

وی بابیان اینکه کاهش موارد بستری و مرگ ناشی از ابتلاء یک دستاورد بزرگ به شمار می‌رود افزود: با توجه به روند نزولی شدید از نظر بستری و مرگ‌ومیر و روند صعودی مختصر در برخی استان‌ها هرچند با اوج‌گیری مرحله اول، دوم و سوم فاصله داریم اما باز هم زنگ خطر در خصوص بیماری وجود دارد.

وی تأکید کرد: نکته کلیدی که وجود دارد این است که تا زمانی که پوشش واکسیناسیون حداقل به ۷۰ درصد نرسد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، درمانی و شیوه‌نامه‌های لازم ضروری است.

حریرچی افزود: استان بوشهر به شاخص ۶.۵ یا هفت نفر در ۱۰۰ هزار نفر بستری رسیده این خود یک دستاورد است که نشان می‌دهد توانستید مدیریت زندگی بیشتری را با مدیریت، همکاری مردم و به واسطه شرایط اقلیمی حفظ کنید.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در استان‌هایی که تاکنون شیوع کم بوده در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند بیماری را با شدت برگرداند.

وی بیان کرد: اگر اوج‌گیری بیماری کووید ۱۹ تاکنون ۲ تا سه هفته به طول می‌انجامید با توجه به خصوصیات ابتلای ویروس جدید اوج‌گیری طی ۲ تا سه روز انجام و فرصت برنامه‌ریزی جدی وجود ندارد.

حریرچی با تأکید بر رعایت فاصله اجتماعی افزود: بر اساس بررسی‌ها معلوم نیست با واکسیناسیون، ایمنی برای چه مدتی در جامعه ایجاد می‌شود به همین دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان باید ادامه داشته باشد.

این مقام مسئول افزود: واکسیناسیون کرونایی چهار فاز دارد و سند ملی آن در ستاد ملی کرونا تصویب‌شده در زمان حاضر در فاز نخست قرار است یک‌میلیون و ۳۰۰ تا یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زیر پوشش قرار گیرند.

وی بیان کرد: برای واکسیناسیون کرونایی اولویت اصلی با گروه‌های بهداشت و درمانی که در معرض تماس با بیماران کرونایی و بعد سایر کادر درمان و بهداشت و بیماران صعب‌العلاج و افراد سن بالا هستند و تا پایان سال این فاز عملیاتی می‌شود.

حریرچی در خصوص بازگشایی مدرسه‌ها اضافه کرد: مدرسه‌ها تا اطلاع ثانوی به همین صورت باقی می‌مانند و اگر اشتیاقی در این خصوص باشد باید با رعایت دستورالعمل‌ها و نه از روی عجله و با شتاب‌زدگی انجام شود.