۰ نفر

به دلیل بیماری؛

اولین فیلمبردار سینمای ایران درگذشت +عکس

۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۵۸
کد خبر: 504838
اولین فیلمبردار سینمای ایران درگذشت +عکس

در چند روز اخیر که جامعه هنری سوگوار درگذشت چند بازیگر بوده است، محمود کوشان، اولین فیلمبردار سینمای ایران نیز در خارج از کشور از دنیا رفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود کوشان در سینمای ایران در مقام تهیه کننده ، کارگردان ، نویسنده ، مدیرفیلمبرداری و مونتور فعالیت داشت. او روز 15 بهمن ماه به دلیل بیماری در کالیفرنیا درگذشت.

محمد بانکی، تهیه کننده و کارگردان سینما که با کوشان سابقه همکاری و دوستی طولانی مدتی داشته است، با ابراز تاسف فراوان از درگذشت این هنرمند، از او به عنوان اولین فیلمبردار سینمای ایران یاد می‌کند.

بانکی می‌گوید: محمود عزیز مرد بسیار دوست داشتنی و دلسوز و متعهد به کار بود. او اولین فیلمبردار تاریخ سینمای ایران است که اولین فیلم با روش اسکوپ رنگی را فیلمبرداری کرد و همچنین برنده جایزه بهترین فیلمبرداری در اولین دوره جشنواره سینمایی سپاس در سال ۱۳۴۸ شد و بعد از دکتر کوشان بیشترین فعالیت هنری را در پارس فیلم داشت.

بانکی که در زمینه عکاسی هم فعالیت دارد، با اشاره به دوستی طولانی مدت خود با کوشان یادآوری می‌کند: سابقه دوستی صمیمانه و همکاری مستمری که با ایشان داشتیم، از سال ۱۳۴۰ و از پارس فیلم آغاز شد که بیشتر در زمینه عکاسی و بازیگری بود و بعد از انقلاب مدیرفیلمبرداری فیلم‌هایمان از جمله «شاهین طلایی» ، «تهاجم» ، «حمله خرچنگ‌ها» ، «حسنک» ، «حامی» و ... بود و کارگردانی فیلم «سمندر» را به عهده داشت و به طور مشترک کارگردانی فیلم «کمینگاه» را انجام دادیم.

محمود کوشان

او از عشق کوشان به ایران نیز سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: محمود عاشق ایران و به فیلمسازی در ایران بسیار علاقمند بود. ایشان تا سال ۱۳۸۵ بیشتر در ایران بود و حدودا تا سال ۱۳۹۰ به ایران رفت و آمد داشت ولی به علت پیگیری درمانش، از سال ۹۰ به بعد به ایران بازنگشت.

بانکی در پایان می گوید: درگذشت دوست عزیز و فرهیخته و هنرمندمان جناب آقای محمود کوشان را با تمام وجود به خانواده ایشان و خانواده بزرگ سینما تسلیت می‌گوییم. درد جانسوزی است فراق دوست شفیق و عزیزی که بسیاری از اوقات پنجاه سال گذشته را با هم گذراندیم.

زنده یاد محمود کوشان، متولد سال 1311 در تهران، فیلمبردار و کارگردان سینما بود که ساخت فیلم‌هایی همچون «سمندر»، «سکوت بزرگ»، «نفس‌گیر»، «شیر خفته»،  «کمینگاه» ( به طور مشترک با محمد بانکی، کارگردانی شده است) و ... نیز فیلمبرداری آثاری مانند «مردها و جاده‌ها»، «اشک‌ها و خنده‌ها»، «تهاجم»، «شاهین طلایی»، «حمله خرچنگ‌ها»، «شیخ صالح» ، «مرد دو چهره»، «حسین کرد»، «حسنک»، «حامی»  و ... بخشی از فعالیت‌های او به شمار می‌رود.