۰ نفر

رییس مرکز خشکسالی کشور؛

بارش‌ها نسبت به سال قبل ۴۱درصد کم شد

۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۲۱:۲۰
کد خبر: 504565
بارش‌ها نسبت به سال قبل  ۴۱درصد کم شد

احد وظیفه گفت: مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۷۹.۱ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل ۴۱ درصد کاهش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ احد وظیفه رییس مرکز خشکسالی کشور درباره آخرین وضعیت بارش‌های کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا روز گذشته، مجموع بارش کشور ۷۹.۱ میلی متر بوده که در دوره بلندمدت ۱۱۶.۹ میلی متر بوده است و این امر کاهش ۴۱ درصدی بارش نسبت به سال قبل و ۳۲ درصدی نسبت به دوره نرمال بلندمدت را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش در اکثر استان‌ها کمتر از نرمال است، افزود: بنابر آمار میزان بارش در استان‌های آذربایجان شرقی ۱۲ درصد، آذربایجان غربی ۱۸ درصد، اصفهان ۲۱درصد، ایلام ۳۲ درصد، بوشهر ۳۲ درصد، فارس ۴۶ درصد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ۸۹ درصد و گلستان ۸۵ درصد کمتر از نرمال بلندمدت است.

وظیفه با بیان اینکه میزان بارش استان تهران در شرایط نرمال قرار دارد، گفت: بنابر مدل‌های اقلیمی در کوتاه مدت بارش قابل توجهی تا اواخر بهمن نداریم.

رییس مرکز خشکسالی ادامه داد: نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در هفته اول و دوم اسفند، میزان بارش نرمال و بیش از نرمال است که با این وجود بخشی از کمبود بارش فعلی در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان جبران می‌شود.

به گفته وی، خروجی مدل‌های هواشناسی عددی نشان می‌دهد که امسال در جنوب، جنوب شرق و نیمه شرقی کشور همچنان کمبود بارش خواهیم داشت به طوریکه این کمبود بارش در فصل بهار و تابستان هم اثر منفی می‌گذارد.

رییس مرکز خشکسالی میزان دما از ابتدای سال آبی تاکنون را نرمال دانست و گفت: مدل‌ها نشان می‌دهد که در نیمه شرقی بارش‌ها کمی کمتر از نرمال و نیمه غربی کمی بالاتر از نرمال بوده است و در ماه‌های پیش رو دما بیش از نرمال خواهد بود.

این مقام‌مسئول ادامه داد: بالا بودن دما نسبت به نرمال، سرعت ذوب برف در زمستان را افزایش می‌دهد و از طرفی در ماه‌های دی و بهمن در جنوب و جنوب شرق بارندگی قابل ملاحظه نبود که همین امر موجب شده میزان برف در ارتفاعات کمتر از نرمال باشد.

وی در پایان تصریح کرد: ذخیره برف در بهار و تابستان باعث افزایش سطح دبی رودخانه‌ها می‌شود که در این فصل بارش‌ها عمدتا برف است و کمبود برف اثر منفی در جریان آب رودخانه‌ها می‌گذارد.