۰ نفر

در نشست شورای اداری رشت مطرح شد

توصیه رییس قوه قضاییه به مدیران

۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۳۳
کد خبر: 503464
توصیه رییس قوه قضاییه به مدیران

حجت الاسلام والمسلمین رییسی در نشست شورای اداری گفت: هر سازمان و دستگاهی اگر تخلفی داشته باشد و خلاف قانونی انجام دهد باید قاطعانه و به صورت مضاعف با آن برخورد شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  رییس قوه قضاییه در جلسه شورای اداری استان گیلان گفت: حرکت انقلابی، حرکت مجاهدانه با نگاه به دشمن است، دشمن به دنبال آن است فرصت ها و ظرفیت ها را بگیرد و تهدید کند.

او افزود:انتظار شهدا، خانواده شهدا، انقلابیون و دغدغه مندان آن است که کار مجاهدانه در میدان صورت گیرد.

رییس دستگاه قضا ادامه داد:از مدیران سوال می کنم، آیا در حوزه هسته ای مانع بیشتر داشتیم یا حوزه اقتصادی؟ در حوزه هسته ای موانع بیشتری داشتیم.

او افزود:در حوزه دفاعی تحریم ها و تهدیدها بیشتر بود؛ علیرغم هم تهدیدها نیروهای دفاعی اقتدار آفریدند و اینکه بتوانیم تولیدرا در کشور در همه عرصه ها روز به روز بالا ببریم سخت است؟

رییسی با تاکید بر اینکه اگر مدیری تخلف کرد باید سخت تر مجازات شود ادامه داد:چرا ارتباطات ناسالم و زد و بندها نمی گذارد، بحت این دولت و دولت های دیگر نیست. اگر کسی مدیر شد باید خود را موظف به اجرای قوانین بداند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی   تاکید کرد: هر سازمان و دستگاهی اگر تخلفی داشته باشد و خلاف قانونی انجام دهد باید قاطعانه و به صورت مضاعف با آن برخورد شود.

رییس قوه قضاییه افزود: در برخورد با تخلفات به ویژه تخلفاتی که از ناحیه افراد نامدار سر می‌زند، هیچ رحمی نباید داشت و باید به شدت با آن مقابله کرد چرا که اگر این افراد در جامعه تخلف کنند، تخلف در جامعه باب می‌شود.

 رییسی با اشاره به برخی سندسازی‌ها در جریان ساخت و ساز‌های غیرمجاز گفت: «سندسازی» و فرار از قانون، یک جرم جدید است و اگر فرد متخلف در این زمینه مسئول هم باشد، باید به شدت و به صورت مضاعف با وی برخورد شود تا مردم ببینند که در برخورد با افراد متخلف، تفاوتی برای دستگاه قضا وجود ندارد.

دستور حجت الاسلام والمسلمین رییسی برای تحت تعقیب قرار گرفتن فردی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرد

پس از رفع مشکلات ماشین سازی تبریز، کشت و صنعت مغان، سبلان پارچه، تراورس و برخی مجموعه‌های تولیدی مهم دیگر کشور توسط دستگاه قضا که به دلیل واگذاری‌های معیوب، مسیر تولید در آن‌ها متوقف شده بود، این بار در جریان سفر استانی آیت الله رییسی به گیلان، رییس دستگاه قضا از کارخانه «صنایع پوشش ایران» بازدید کرد.

در جریان بازدید آیت الله رییسی از بخش‌های مختلف کارخانه صنایع پوشش ایران و پس از گفتگو با رییس جدید این کارخانه و نماینده‌های کارگران، تصمیمات مهمی در راستای رفع مشکلات این واحد تولیدی و احیای آن اتخاذ شد.

 او در واکنش به سخنان نماینده کارگران کارخانه صنایع پوشش ایران که گفت «ماشین آلات و دستگاه‌های کارخانه صنایع پوشش روزانه می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ تن انواع نخ ریسندگی تولید کند»، تاکید کرد که این ماشین آلات و دستگاه‌ها باید در اسرع وقت نصب شوند.

رییس قوه قضاییه در جریان این بازدید گفت: آنچه در کارخانه صنایع پوشش ایران اتفاق افتاده این بوده است که عده‌ای بارش برف را بهانه کردند تا این کارخانه از کارخانه بودن بیفتد و از زمین آن استفاده کنند.

او با بیان اینکه یک فاجعه بزرگ نسبت به اموال عمومی و بیت المال رخ داده و عده‌ای به خاطر سودجویی و منفعت، یک مرکز بزرگ تولیدی را به این روز درآورده اند، گفت: مسئله برف نبود چرا که اگر سنگ هم از آسمان می‌بارید، وضعیت کارخانه صنایع پوشش ایران نباید به این روز می‌افتاد. سودجویان این کارخانه را تخریب کردند تا از زمین آن سوءاستفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی همچنین گفت: تا امروز بازدید‌های زیادی از کارخانه‌های سراسر کشور داشته ایم، اما وضعی که امروز در کارخانه صنایع پوشش ایران مشاهده کردیم بسیار عجیب است و گویی یک جنگ و فاجعه در اینجا اتفاق افتاده و ثروت ملی به تاراج رفته است.

رییس دستگاه قضا ضمن اینکه وعده داد که هر چه سریع‌تر با همت مسئولان این کارخانه همه موانع از جمله موانع حقوقی و قضایی برطرف شوند گفت: حتی یک روز هم نباید توقفی صورت بگیرد.

او با بیان اینکه گیلان به عنوان قطب نساجی کشور شناخته می‌شود به دادگستری گیلان دستور داد که هرچه سریعتر حل مشکلات کارخانه صنایع پوشش ایران را در دستور کار قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی همچنین تاکید کرد: مردم باید هرچه سریع‌تر ببینند که تولید در این کارخانه دوباره به راه افتاده است.

 رییسی در واکنش به سخن نماینده کارگران که گفت «در صورت راه اندازی بخش‌ها و پروژه‌های مختلف کارخانه صنایع پوشش ایران برای ۳ تا ۴ هزار نفر کارآفرینی خواهد شد» تاکید کرد: مردم باید هرچه سریع‌تر ببینند که تولید در این کارخانه دوباره به راه افتاده است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: فردی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرده، به عنوان کسی که اموال عمومی و بیت المال را به غارت برده، باید تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد.

کسب اقتدار ایران با دستیابی به حوزه های نظامی و دفاعی

رییس قوه قضاییه در نشست شورای اداری گفت: با همه تحریم‌ها ملت ایران در حوزه‌های نظامی و دفاعی صاحب قدرت و اقتدار است.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی ،  رییس قوه قضاییه  با قدردانی از کادر پزشکی گیلان و کشور برای حفظ سلامت مردم و مبارزه با ویروس کرونا و همه افکسب اقتدار ایران با دستیابی به حوزه‌های نظامی و دفاعیرادی که در این عرصه تلاش کرده اند ،گفت: سالهاست که در حوزه نظامی و دفاعی تحریم داشتیم و دشمن همیشه در تلاش بود تا در حوزه توانمندی‌های دفاعی و هسته‌ای پیشرفت نکنیم، ولی امروز ۱۰ رزمایش از نیرو‌های مسلح، سپاه و ارتش دیدید و این قدرت و اقتدار را برای کشور ما ایجاد کرد و میهن اسلامی علیرغم همه دشمنی‌ها و محدودیت‌ها اقتدار کسب کرده است.

جامعه پویا و هدفدار مقتدا و امام دارند

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با تبریک یوم اله دهه مبارک فجر با اشاره به اینکه امت در حال حرکت و پویا و هدفدار مقتدا و امامی دارند و با استفاده از همه ظرفیت‌ها برای پیشرفت گام بر می‌دارند ،گفت: همه روز‌ها و همه شب‌ها و همه مکان‌ها متعلق به خداست، ولی یک روز است که دست قدرت خدا به وضوح دیده می‌شود خداوند متعال عنایت کرد تا ملت ایران در برابر ستمگران و ملت‌های استکبار بایستند و دست قدرت الهی بر اراده استکبار فائق آمد و انقلاب شکوهمند اسلامی رقم خورد.

او افزود: امام خمینی به تعبیر رهبر ما امام تحول بودند به دلیل ایجاد تحول در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، و ملتی که از خفقان رنج می‌برد توانست آزاد و رها شود.

رزمندگان باید الگوی همه باشند

رییس قوه قضاییه گفت: رزمندگان باید الگوی مسئولان ما باشند و مسوولان با حرکت انقلابی بر مشکلات فائق شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی افزود:  ۸ هزار شهید گیلان ناظر بر اعمال ما هستند و انتظار شهدا و انقلابیون باید دغدغه مسوولان باشد.

او گفت: تلاش‌هایی در صادرات غیرنفتی و حل مشکلات برخی واحد‌های تولیدی و احیای جنگل‌ها و زارعت چوب در گیلان انجام شده که بسیار ارزشمند است.

رییس قوه قضاییه افزود: ذخایر مادی، آب، جنگل، محیط زیست و نیروی انسانی جزو سرمایه‌های استان هستنند و مدیران باید با استفاده از این ظرفیت‌ها بهره وری را بالا ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی تصریح کرد: برخی گزارش‌ها نگران کننده است، چرا باید ارتباطات و زد و بند‌ها و جریان‌ها در ادوار مختلف مشکلاتی ایجاد کند و اگر کسی مدیر شد باید خود را در اجرای قانون موظف بداند و اگر مدیری تخلف کند باید بیشترین مجازات برایش در نظر گرفته شود.

او  در این باره مثالی زد و گفت: مسئولی که در گردنه حیران ویلاسازی کرده است باید به شدت تحت تعقیب و پیگرد قانونی بگیرد و تخریب ویلایش در دستور کار گیرد.

رییس قوه قضاییه افزود: حفظ قانون و شئون اسلامی اجتماعی عدالت باید بیش از پیش مورد تاکید همگان به ویژه مسئولان باشد.

لزوم حل مشکلات زیست محیطی در گیلان

حجت الاسلام والمسلیمن رییسی در ادامه بر لزوم توسعه صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: معضل پسماند‌هایی که محیط زیست، تالاب‌ها و رودخانه‌های گیلان را تهدید می‌کند باید در استان مجدانه بررسی، پیگیری و حل شود.

او بر لزوم حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: مسوولان این حوزه نباید در حفظ منابع طبیعی و ملی با کسی تعارف داشته باشند و قانون را ملاک عمل خود قرار دهند.

اقتدار ملی مستلزم پیشرفت در حوزه‌های دفاعی و جهش تولید

رییس قوه قضاییه گفت: همانگونه که ساخت موشک و پیشرفت در حوزه هسته‌ای قدرت تولید می‌کند رونق تولید صنایع هم اقتدار ملی در زمینه اقتصادی را به دنبال دارد.

حجت الاسلام والمسلیمن رییسی افزود: امروز دشمن در تلاش است تا صنعت و تولید ما را از نفس بیاندازد، ولی همه ما باید تلاشمان را برای احیا و رونق بیش از پیش تولید برای پیروزی در جنگ اقتصادی به کار بریم.

او  افزود: احیا و راه اندازی واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل گیلان گامی به سوی رونق تولید است.

تبدیل نگین صنعتی رشت به تلی از خاک

رییس قوه قضاییه  از کارخانه الکتریک رشت در قلب این شهر به عنوان نگین صنعتی یاد کرد و با ابراز تاسف از وضعیت فعلی آن گفت: این واحد صنعتی می‌توانست نگین انگشتری صنعت گیلان باشد، اما امروز با سهل انگاری به تلی از خاک تبدیل شده است

حجت الاسلام و المسلمین رییسی از رییس کل دادگستری گیلان خواست هرچه سریعتر با تشکیل یک تیم قضایی این پرونده و پرونده‌های مشابه صنعتی گیلان را بررسی و مردم را در جریان فرایند آن قرار دهد.

مشکلات گیلان باید در همین استان حل شود

رییس دستگاه قضا با اشاره به اینکه در فرایند اجرای عدالت و قانون هیچ بن بستی وجود ندارد گفت: مسوولان باید بر اساس الزامات قانونی در خصوص حل مشکلات تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی گفت: مردم نباید نگران باشند چرا که هیچ قدرتی بالاتر از آنچه که قانون امر می‌کند نیست.

او  با استناد به کلام رهبری درخصوص عمل به قانون گفت: هیچ کس نباید حتی برای انجام کار خیر هم به اموال عمومی تجاوز کند.

صادرات ۶۰۰ میلیون دلار کالا از مرز‌های گیلان

ارسلان زارع، استاندار گیلان در شورای اداری گیلان که با حضور رییس دستگاه قضا برگزار شد، گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا مرز‌های گیلان در صادرات خوش درخشیدند و از ابتدای امسال تاکنون ۶۰۰ میلیون دلار صادرات از مرز‌های استان انجام شد.

او افزود: پارسال هم با وجود ویروس کرونا مرز‌های گیلان فعال بودند و ۵۸۰ میلیون دلار کالا از گمرکات گیلان به خارج از کشور صادر شد.

استاندار گیلان،  به موقعیت گیلان و همسایگی این استان با کشور‌های سی آی اس با بازار ۳۰۰ میلیون نفری، وجود منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور، فعال شدن میز دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا با محوریت رشت را از جمله ظرفیت‌های خوب صادرات از این استان دانست.

زارع گفت: اتصال راه آهن رشت - قزوین، ساخت ۵ پست اسکله فعال در منطقه آزاد و ۴ اسکله بتونی و ۲ اسکله دیگر، توسعه بندر خصوصی آستارا، تکمیل خط ریلی آستارا – آستارا را از جمله طرح‌های توسعه زیرساخت‌های صادرات گیلان در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: مجموعه این طرح‌ها باعث شد با وجود شرایط کرونایی در صادرات خوش بدرخشیم و صادرات چمدانی جای خود را به صادرات دریایی و جاده‌ای بدهد.

گیلان پیشرو در جذب تسهیلات کرونایی

زارع، استاندار گیلان امروز در شورای اداری با اشاره به زیان واحد‌های گردشگری متاثر از کرونا گفت: دولت برای جبران بخشی از این خسارت‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته و در این راستا گیلان با پرداخت ۸۲ درصد تسهیلات اختصاص یافته، در جذب این تسهیلات رتبه نخست کشور را از آن خود کرد.

لزوم تکمیل طرح‌های اولویت دار تا سال ۱۴۰۰

زارع استاندار گفت: مجموعه مسئولان استان در تلاشند طرح‌های عمرانی اولویت داری، چون آزاد راه قزوین رشت و راه اهن رشت - انزلی تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و در اختیار مردم قرار گیرد.

او  افزود: امسال هم به مناسبت دهه فجر ۸۹۵ طرح اقتصادی تولیدی و عام المنفعه با ۴ هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان هزینه در مناطق مختلف گیلان به بهره برداری می‌رسد.

گیلان میدان جنگ سیاست زدگان

آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان هم با خوش آمدگویی به رییس قوه قضاییه گفت: ما غافل نیستیم که وضعیت ما امروز اینقدر مشکل دار است و این به دلیل سیاست زدگی و قدرت طلبی برخی هاست که گیلان به میدان جنگ سیاست زدگان تبدیل شده است.

او افزود: اگر بستر‌های موجود را با مدیریت‌های به دور از سیاست بازی داشته باشیم می‌توانیم از نعمت‌های خدادادی گیلان بهتر استفاده کنیم.

استاندار گیلان تصریح کرد: بر اساس گفته‌های کارشناسان این استان با وجود ظرفیت‌های مختلف در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی می‌تواند موجب اشتغالزایی در استان و استان‌های همجوار شود.

کارخانه‌های ایران برک و پوشش دستخوش زد و بند‌ها

آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به صنایع مشکل دار گیلان گفت: ایران برک و پوشش و دیگر صنایع مشکل دار گیلان دستخوش زد و بند‌ها شده اند.

او افزود: با اشاره به پسماند به عنوان بزرگترین آسیب محیط زیست گیلان گفت: دو رودخانه گوهررود و زرجوب که از وسط شهر رشت می‌گذرد باعث آسیب جدی به این استان شده و مشکلات بزرگی را برای مردم شهر رشت و استان ایجاد کرده است که باید برای حل آن فکر اساسی کرد.

افزایش تولیدات کشاورزی، صنعت و صادرات

عظیمی مدیرکل امور اقتصادی و داریی گیلان هم در این نشست با ارائه آماری از ترکیب تولید در استان بر اساس آمار‌های سال ۱۳۹۰ گفت: تولیدات در بخش اقتصادی ۶۲ و ۹ دهم درصد در بخش خدماتی ۲۰ و ۹ دهم درصد و در بخش کشاورزی ۱۶ و ۲ دهم درصد بود که در سال‌های اخیر بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

او افزود: در ۹ ماه گذشته بخش کشاورزی با افزایصادرات ۶۰۰ میلیون دلار کالا از مرز‌های گیلانش قابل توجه‌ای رو برو بوده است که در تولیدات در بخش باغی ۹ و ۸ دهم درصد، دامی ۴ و نیم درصد، زراعی نیم درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشتیم.

مدیرکل امور اقتصادی و داریی گیلان تصریح کرد: در حوزه صنعت هم حدود ۱۴۳ پروانه بهره برداری صادر شده و محصولات فولادی با ۶۰ درصد و دارویی با ۱۸ درصد افزایش روبرو بودیم.

بیمارستان‌های قدیمی مهمترین مشکل بخش درمان

ارسلان سالاری رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بیمارستان‌های قدیمی استان گفت: بیمارستان‌های رازی، پورسینا، شفا، دانشکده علوم پزشکی بیمارستان‌های قدیمی و فرسوده این استان است که قصد داریم برای مرمت و بازسازی و نوسازی این بیمارستان‌ها با قرارگاه خاتم الانبیا قراردادی ببندیم.

او افزود: در اجرای طرح غربالگری سردار سلیمانی با پوشش ۹۵ درصدی مردم گیلان جزء استان‌های پیشگام در کشور هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بیمارستان‌های قدیمی استان گفت: بیمارستان‌های رازی، پورسینا، شفا، دانشکده علوم پزشکی بیمارستان‌های قدیمی و فرسوده این استان است که قصد داریم برای مرمت و بازسازی و نوسازی این بیمارستان‌ها با قرارگاه خاتم الانبیا قراردادی ببندیم.

ارسلان سالاری افزود: در اجرای طرح غربالگری سردار سلیمانی با پوشش ۹۵ درصدی مردم گیلان جزء استان‌های پیشگام در کشور هستیم.

اخذ مجوز جذب ۵۵۰ نفر در بیمارستان‌های گیلان

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: برای امسال مجوز جذب ۵۵۰ نفر در رشته‌های مختلف پزشکی در بیمارستان‌های گیلان را گرفته ایم.

ارسلان سالاری افزود: ۳۰ تخت آی سی یو با ۸ میلیارد تومان هزینه در بیمارستان‌های گیلان اضافه کردیم.

رییس مجمع نمایندگان گیلان: تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی مشکلات گیلان

رسول فرخی رییس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری که با حضور رییس دستگاه قضا، در رشت برگزار شد، خواستار تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی مشکلات گیلان شد.

او با اشاره به تنگنا‌ها و محدودیت‌های موجود در گیلان از جمله محدودیت منابع و محیط زیست، گفت: گیلان با مصوبه دولت در دهه ۶۰، به دلیل کشاورزی بودن، ۱۴ سال از داشتن صنایع محروم شد.

رییس مجمع نمایندگان گیلان افزود: از سوی دیگر گیلان، باتوجه به ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری هم که می‌تواند مبنای توسعه پایدار باشد، آنگونه که باید، برخوردار نشد.

فرخی با اشاره به طولانی شدن بروکراسی اداری که عامل گریز سرمایه گذاران از گیلان است؛ تصریح کرد: تغییر کاربری‌های غیرمجاز، دشواری فرایند صدور اسناد مالکیت، کندی اجرای طرح‌های هادی روستایی هم از مهمترین مشکلات سرمایه گذاران و مردم در گیلان است که درخواست می‌کنیم رییس دستگاه قضا، با تشکیل کمیته‌ای ویژه، مشکلات گیلان را بررسی و این مشکلات را مرتفع کند.