۰ نفر

گونه‌های جهش یافته کرونا در انگلیس

۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۳۴
کد خبر: 502971
گونه‌های جهش یافته کرونا در انگلیس

دانشمندان انگلیس گونه جدیدتری از ویروس جهش یافته کرونا را شناسایی کرده‌اند که می‌گویند به طرز نگران‌کننده‌ای ژن‌های آن تغییر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محققان سازمان بهداشت عمومی انگلیس این گونه را E484K نام گذاری کرده و ادعا می‌کنند که مشابه آن در آفریقای جنوبی و برزیل مشاهده شده است. آن ها اطمینان ندارند که واکسن‌های کرونا تا چه حد روی گونه‌ جدید موثر است اما این مساله در اجرای طرح واکسیناسیون سراسری انگلیس تاثیری نخواهد داشت.

مت هنکاک وزیر بهداشت انگلیس امروز در جلسه اضطراری مجلس عوام حاضر شد و اعلام کرد که تاکنون ۱۱ مورد در بریستول و ۳۲ مورد در لیورپول از ابتلا به گونه جدید کرونا شناسایی شده است.

وی تصریح کرد که در این مناطق، ضروری است که مردم در خانه بمانند و تنها در شرایط کاملا اضطراری خارج شوند. هنکاک با اشاره به سرعت انتقال گونه جدید کرونا افزود که از تمام افراد بالای ۱۶ سال در این مناطق، حتی اگر واکسینه شده‌اند تست کرونا انجام خواهد شد.

وزیر بهداشت انگلیس افزود؛ هنوز مدرکی وجود ندارد که نشان دهد گونه‌ جدید کرونا مرگبارتر اما به شدت مسری است. وی افزود: ماموریت ما این است که جلوی سرایت بیشتر آن را بگیریم.

مشاوران پزشکی دولت انگلیس ۲۱ ژانویه (۲ بهمن) پیشنهاد کرده بودند که برای جلوگیری از ورود گونه‌های جدید کرونا به این کشور، تمام مسافران از فرودگاه مستقیم به قرنطینه دولتی منتقل شوند. اما دولت هفته گذشته دستورالعملی را به اجرا گذاشت که فقط شامل مسافران از ۳۳ کشور جهان می‌شود.

«جولیان تنگ» ویروس شناس ارشد دانشگاه لستر یافته‌های جدید درباره گونه جدید کرونا را بشدت نگران کننده توصیف اما تصریح کرد که این رویداد دور از انتظار نبود. وی تصریح کرد که مردم باید مقررات قرنطینه را رعایت می‌کردند تا آمار ابتلا و به تبع جهش کرونا کاهش می‌یافت. «چون در غیر این صورت نه تنها ویروس گسترش پیدا می‌کند که تغییر شکل هم می‌دهد» وی گسترش کرونا را به دیگ آشی تشبیه کرد که از آن گونه‌های جدید کرونا تولید می‌شود.

دولت انگلیس برای جلوگیری از گسترش کرونا در این کشور از ۱۶ دی ۱۳۹۹ قرنطینه سراسری اعمال کرده است. هنوز دورنمایی برای کاهش محدودیت‌ها دیده نمی شود اما دولت امیدوار است تا سه هفته دیگر بتواند نقشه راه خروج از قرنطینه را ارائه کند.

این در حالیست که آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در انگلیس رکورد می‌زند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده تاکنون سه میلیون ۸۳۵ هزار و ۷۸۳ نفر در انگلیس به کرونا مبتلا شده که از این میزان ۱۰۶ هزار و ۵۶۴ نفر زندگی خود را از دست داده‌اند.