۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت املاک چین در سال جدید چه تغییری می‌کند؟/ کاهش سرعت رشد معاملات مسکن به دلیل سخت‌گیری‌های بانک مرکزی

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۳۴
کد خبر: 502572
قیمت املاک چین در سال جدید چه تغییری می‌کند؟/ کاهش سرعت رشد معاملات مسکن به دلیل سخت‌گیری‌های بانک مرکزی

بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران انتظار می‌رود بخش املاک و مستغلات چین در سال جاری تاثیر اندکی از کووید-19 داشته باشد و وضعیت معاملات مسکن تقریبا ثابت باقی بماند یا اندکی کمتر از سال گذشته باشد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، انتظار می‌رود قیمت مسکن چین در سال جدید با سرعت کمتری افزایش یابد در حالی که وضعیت فروش احتمالا ثابت باقی خواهد ماند، زیرا پکن تمرکز خود را به سمت مقابله با افزایش ریسک بدهی در این بخش در زمان بهبود اقتصاد سوق داده است.

بازار املاک مسکونی در سال 2020 به سرعت بهبود یافت و از نرخ بهره کمتر وام مسکن بهره‌مند شد و با برخورداری از پشتیبانی، تقریبا به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازگشت. اما این بازگشت نگرانی‌هایی را در خصوص ریسک مالی ایجاد کرده و سیاست‌گذاران از آن زمان در مورد هدایت بودجه به این بخش سخت‌گیری کرده‌اند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده از 13 تحلیلگر و اقتصاددان، میانگین رشد قیمت املاک مسکونی در سال 2021 به 3.3درصد کاهش یافته است. محاسبه داده‌های رسمی نشان داد که قیمت مسکن در سال 2020 حدود 4.9درصد افزایش یافت.

یکی از اقتصاددانان اذعان داشت که افزایش قیمت‌ها در سال جاری بیشتر در شهرهای بزرگ مشاهده خواهد شد، زیرا نقدینگی اعتباری آزاد شده در طول بیماری همه‌گیر کووید-19 نمی‌تواند به سرعت بازیابی شود.

به گفته یکی از تحلیلگران، خرید سرکوب شده در نیمه دوم سال 2020 می‌تواند به این معنی باشد که تقاضا در سال جاری قدرتمند نخواهد بود.

همچنین یکی از تحلیلگران ارشد املاک و مستغلات انتظار داشت کنترل شدید بانک مرکزی برای صدور وام‌های مسکن سبب محدودیت معاملات مسکن در سال جاری شود.

شهرهای بزرگ چین از جمله پکن، شانگهای و شنژن نیز اخیرا محدودیت‌های معاملاتی را افزایش داده و سخت‌گیری‌هایی را برای جریان‌های غیرقانونی وجوه در بخش املاک و مستغلات آغاز کرده است.

بر اساس برآوردهای انجام شده انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در سال جاری 6.4درصد افزایش داشته باشد که اندکی پایین‌تر از رشد 7درصدی در سال 2020 است.