۰ نفر

فعالیت ١١شرکت ایرانی در تولید واکسن کرونا

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۵۹
کد خبر: 502386
فعالیت ١١شرکت ایرانی در تولید واکسن کرونا

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام(ره): ویروس انگلیسی در نمونه خون دریافت کننده دوز دوم واکسن کوو ایران برکت خنثی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا در خنثی کردن ویروس جهش‌یافته انگلیسی موضوع برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر ۱۱ بهمن بود.

حسن جلیلی، مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که در این برنامه حضور یافته بود، گفت:با انتشار خبر شیوع ویروس انگلیسی با سرعت شیوع ۷۰ درصد بیشتر، این سوال ایجاد شد که واکسن‌های تولید شده یا در حال تولید توان خنثی سازی ویروس جهش یافته را دارد یا خیر.

وی درباره نحوه مشخص شدن موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا در خنثی کردن ویروس جهش‌یافته انگلیسی افزود: وقتی نمونه خون گرفته شده از یک مبتلا به ویروس انگلیسی به دست ما رسید، ویروس‌های انگلیسی را به نمونه خون داوطلبان اولیه واکسن «کووایران برکت» که دوز دوم را دریافت کرده بودند، وارد کردیم و مشاهده کردیم که این ویروس جهش یافته نیز خنثی شد. البته این کار با روش‌های استاندارد علمی انجام شده است.

جلیلی درباره مراحل مطالعه واکسن کووایران برکت گفت: تا این لحظه واکسیناسیون ۳۵ نفر انجام شده وبه طور کلی در مرحله اول تا ۵۶ نفر واکسیناسیون ادامه خواهد یافت. طبق استاندارد آنچه که در فاز یک مورد مطالعه قرار می‌گیرید ایجاد ایمنی در برابر ویروس است و میزان اثربخشی واکسن در فاز‌های بعدی بررسی می‌شود البته سرعت تزریق به افراد در فاز‌های بعدی معمولا بیشتر است.

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ادامه داد: تکنیک استفاده شده در واکسن کووایران برکت، ویروس کشته شده یا غیرفعال است که از نسل اول واکسن‌ها محسوب می‌شود.

حسن جلیلی در باره عوارض احتمالی این واکسن برای افراد داوطلب گفت:از ۳۵ نفر دریافت کننده واکسن تا کنون عارضه خاصی گزارش نشده و در صورت بروز هم عوارض به صورت خیلی خفیف و گذرا بوده است.

مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ دیگر میهمان این گفتگوی که به صورت ارتباط تصویری در این برنامه حضور داشت، گفت:به طور کلی یازده شرکت برای تولید واکسن در سازمان غذا و دارو پرونده دارند که دلیل متعدد بودن مطالعه روی واکسن، احتمال شکست مطالعه یا متوقف شدن تولید واکسن در شرکت‌های مختلف مانند نمونه‌های فرانسوی و استرالیایی است. نکته دیگر تفاوت کارکرد و میزان اثر بخشی متفاوت و حتی تفاوت در گروه‌های سنی مختلف برای تزریق انواع واکسن‌های کروناست.

وی درباره شرکت‌هایی که در آینده نزدیک وارد فاز یک تولید واکسن خواهند شد گفت: شرکت میلاد نور به روش ویروس کشته شده و شرکت رازی به روش واکسن نوترکیب آماده ورود به فاز یک هستند و دو واکسن دیگر هم احتمالا تا پایان بهمن مجوز کمیته اخلاق را دریافت خواهند کرد. همچنین یک یا دو واکسن به روش mRNA احتمالا در فرودین یا اردیبهشت کار خود را آغاز خواهند کرد.

قانعی درباره زمان شروع واکسیناسیون با واکسن ایرانی کرونا گفت: در صورت احتساب واکسن مشترک با کوبا پس اخد تاییده‌ها احتمالا خرداد ماه سال آینده واکسیناسیون با واکسن ایرانی آغاز خواهد شد.