آمار ارائه شده در خصوص میزان صرف هزینه برای خدمات اجتماعی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که فرانسه در صدر این رتبه‌بندی قرار دارد.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛ در حالی که هزینه‌های اجتماعی به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی طی ده سال گذشته به طور کلی کاهش یافته، فرانسه همچنان کشوری است که بیشترین سخاوت را در زمینه منافع اجتماعی دارد.

در سال 2019، تقریبا معادل یک سوم از تولید ناخالص داخلی فرانسه توسط دولت صرف خدمات اجتماعی شد. فنلاند با صرف 29درصد از تولید ناخالص داخلی خود در این زمینه، در جایگاه دوم قرار گرفته است. اکثر کشورهای اسکاندیناوی نیز در رتبه‌های بالا به چشم می‌خورند. دانمارک، سوئد و نروژ بیش از 25درصد هزینه صرف کرده‌اند. اسپانیا، ایتالیا و بلژیک نیز هزینه‌های مرتبط با منافع اجتماعی را در اولویت قرار می‌دهند.

کشورهای آمریکایی انگلیسی‌تبار نیز در این رتبه‌بندی اندکی پایین‌تر قرار دارند و به طور میانگین 20درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای مسائل اجتماعی هزینه می‌کنند. قابل ذکر است که کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به طور تعجب‌آوری هزینه کمی در اهداف اجتماعی صرف می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به هلند (16.1درصد)، ایرلند (13.4درصد) و کره‌جنوبی (12.2درصد) اشاره کرد.

در نمودار ارائه شده، میزان صرف هزینه برای خدمات اجتماعی به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی را مشاهده می‌کنید؛

خدمات اجتماعی