۰ نفر

با روند افزایشی مبتلایان در برخی استان‌ها؛

آبی کرونا رنگ باخت

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۳۴
کد خبر: 502171
آبی کرونا رنگ باخت

قرنطینه کامل 8 روستا در استان‌های فارس، هرمزگان و لرستان و اجرای محدودیت‌ها در 23 روستای مازندران خیز پیک کرونا را به مناطق روستایی کشانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، موج جدیدی از کرونا در آستانه بروز است و این‌بار قرنطینه را از شهرها به روستاها کشانده است. آخرین رنگ‌بندی شهرها با وضعیت ۱۸ شهرستان نارنجی، ۱۲4شهرستان زرد و  ۳۰6 شهرستان آبی اعلام شده اما با وجود این آمار شهرستان ابرکوه یزد هم‌اکنون وضعیت خوبی ندارد و محدودیت‌های مناطق قرمز در این منطقه در حال اجرا‌شدن است. همچنین تا ظهر دیروز 8روستا در استان‌های فارس، هرمزگان و لرستان با وضعیت قرمز، قرنطینه کامل شدند و 32روستای آمل با ممنوعیت ورود افراد غیربومی و چند روستای سمیرم اصفهان هم با افزایش آمار ابتلا به کرونا روبه‌رو هستند.

اعمال محدودیت‌های سراسری هوشمند از ابتدای آذر، انتشار ویروس و شیوع کرونا را در استان‌های کشور کاهش داد اما براساس اعلام وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی روزهای اخیر به میزان قابل‌توجهی کم شده و کمترین میزان رعایت این پروتکل‌ها هم مربوط به استان‌های تهران، خوزستان، سیستان و بلوچستان و مازندران است تا زمینه خیز دیگری برای پیک جدید و شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در اسفند باشد. هرچند بسیاری از مسئولان استانی اعمال یا حذف و کاهش محدودیت‌ها را متناسب با وضعیت شهرها نمی‌دانند و معتقدند وقتی مبادی خروجی از شهرهایی مثل تهران به‌عنوان چهارراه استان‌های کشور به سمت شهرهای شمالی و جنوبی‌ باز می‌شود، حتی اعمال جریمه از سوی نهادهای نظارتی هم مانع تردد مردم و ورود مسافران به شهرهایی با وضعیت حاد و نیمه‌حاد نمی‌شود. در این شرایط شاهد ترافیک و شلوغی مسیرهای منتهی به شمال کشور در روزهای پایانی هفته هستیم. اثرات نامطلوب این ترددها را می‌توان در انتقال ویروس و تداوم وضعیت نارنجی استان‌های شمالی دید. از سوی دیگر، بررسی وضعیت شهرها و روستاها هم نشان‌دهنده افزایش ابتلا و موج‌سواری ویروس است.

 

شمالی‌ها؛ همچنان نگران

مازندران در مقایسه با سایر استان‌ها همچنان بیشترین موارد بستری روزانه را دارد اما روند صعودی بستری‌ها متوقف شده است. البته با تغییر رنگ برخی شهرهای این منطقه شاهد افزایش ترددها حتی در ساری هستیم که رنگ نارنجی‌اش در میان رنگ آبی و زرد دیگر مراکز استان‌ها به چشم می‌آید. آمار بستری حدود ۵۰بیمار مبتلا به کووید-‌۱۹ در مراکز درمانی مرکز مازندران آن هم در یک روز نشانه خوبی نیست. هجوم مسافران به مازندران و افزایش دورهمی‌های پنهانی مردم استان در ییلاقات هم نگرانی‌ها را دوچندان کرده است. علیرضا شریعت، فرماندار آمل در این‌باره می‌گوید: «به دهیاران و شورای روستا‌ها ابلاغ شد درصورت برگزاری هرگونه دورهمی و مهمانی، بدون هیچ‌گونه اغماضی برخورد شود.» با وجود اینکه گیلان و گلستان با روند نزولی ابتلا مواجه هستند، اما گردشگری مهم‌ترین معضل این استان‌ها شده و همچنان شاهد برگزاری تورهای مسافرتی غیرمجاز در شهرهای شمالی هستیم. براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، از ابتدای پاییز تاکنون با 45تور غیرمجاز برخورد و پرونده برخی از آنان به مراجع قضایی ارسال شده است.

افزایش بستری‌ها

در شمال‌غرب وضعیت در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی مناسب است و تعداد بستری‌ها نسبت به دوران اوج حدود ۴۰‌درصد و فوتی‌ها هم از حدود ۳۰ نفر به حداکثر ۵ نفر کاهش پیدا کرده است. اما در اردبیل تعداد بستری‌های کرونا به شکل محسوسی افزایش یافته و آمار بستری بیماران مبتلا از 157نفر به 200نفر رسیده است. بستری‌های روزانه کرونایی در آذربایجان‌غربی هم یک‌و‌نیم برابر افزایش یافته و به‌گفته جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی فقط در یک روز ۵۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری شدند که نشان‌دهنده تداوم شیوع ویروس است.

ابراهیم جلیلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز از افزایش تعداد موارد ابتلا و بیماران سرپایی خبر می‌دهد و می‌گوید: «در ‌ماه گذشته شاهد روند ثابت و گاهی نیز کاهش آمار مبتلایان بودیم، اما هم‌اکنون با روند ملایم صعودی مواجه هستیم. این روند اندک صعودی زنگ هشداری برای ورود موج چهارم است.»

رنگ‌هایی که ثابت نماندند

در استان‌های جنوبی که طی روزهای اخیر به‌دلیل جذابیت‌های فصلی با افزایش ورود مسافر مواجه بودند، وضعیت متفاوت است و برخی شهرها به سرعت از آبی به زرد تغییر رنگ دادند. سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، سفرهای دسته‌جمعی به‌ویژه به مقصد استان‌های جنوبی را نگران‌کننده عنوان می‌کند و می‌گوید: «شهرستان دشتی در وضعیت آبی بود و اکنون در وضعیت پرخطر قرار گرفته است. پس از برداشته‌شدن ممنوعیت تردد بین شهرهای زرد و آبی، سفرها به بوشهر افزایش یافته و آخر هفته‌ها با سیل حضور مسافران در ساحل بوشهر، بازار گناوه و دیلم مواجه هستیم.»

در هرمزگان هم 3 شهر استان از وضعیت آبی به زرد تغییر رنگ دادند و مسئولان استانی این اتفاق را ناشی از سفرهایی می‌دانند که در تعطیلات آخر دی‌ماه به هرمزگان به‌ویژه قشم صورت گرفت. فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: «هفته گذشته موارد مراجعه سرپایی مبتلایان کرونایی در مقایسه با هفته قبل‌تر ۱۵‌درصد، موارد قرنطینه خانگی ۱۶‌درصد، بستری در بیمارستان‌ها ۲۰‌درصد و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ۱۳‌درصد افزایش داشته است.»

شهر قرمز هم داریم

با وجود اینکه در رنگ‌بندی جدید شهرهای کشور هیچ شهری قرمز نیست، اما براساس اعلام ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا یزد، شهرستان ابرکوه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و تمام مقررات و محدودیت‌های مناطق قرمز از جمعه گذشته به‌مدت یک هفته در ابرکوه آغاز شده است.

جولان ویروس در روستاها

طی چند روز گذشته 8روستای کشور به‌دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا در وضعیت قرنطینه کامل قرار گرفتند و احتمال افزایش این تعداد به‌دلیل شیوع گسترده ویروس در مناطق روستایی وجود دارد. روستای مرادجان چواری در دلفان نخستین روستای لرستان است که از زمان شیوع کرونا تاکنون در وضعیت قرمز و اعمال قرنطینه قرار گرفته است. رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دلفان در این‌باره عنوان می‌کند: «هفته گذشته در این روستا چند مراسم برگزار شده و مهمانانی از رودهن و بومهن تهران در آن حضور داشتند. این ویروس به‌احتمال فراوان از طریق همین مهمانان به روستا منتقل شده است. البته با مشاهده نخستین موارد بلافاصله ضدعفونی و گندزدایی روستا صورت گرفت اما اهالی روستا حق تردد ندارند و در این زمینه اطلاع‌رسانی به روستاهای همجوار هم انجام شده است.» امیر رضاییان می‌افزاید: «به‌نظر می‌رسد ما با ویروس جهش‌یافته روبه‌رو هستیم زیرا سرایت بالاتر و علائم و بیماری‌زایی کمتری دارد. البته چون امکان انجام آزمایش‌های پیشرفته را نداریم، نمی‌توانیم جهش‌ها را شناسایی کنیم اما از رفتار و نحوه شیوع گسترده این بیماری می‌توان فهمید که ما با نوع جدیدی از ویروس کرونا روبه‌رو شده‌ایم.»  4روستای لارستان فارس هم به‌دلیل افزایش شمار مبتلایان قرنطینه کامل شدند. روستای کاریان و 3روستای همسایه آن شامل لاغران، احمد محمودی و جلال‌آباد به‌مدت 2هفته قرنطینه خواهند بود و هرگونه تردد در این روستاها از شهرها و روستاهای اطراف و برگزاری مراسم و آیین‌های دینی و مذهبی تا اطلاع بعدی ممنوع است. در غرب هرمزگان هم 3روستا در شهرستان‌های بندرلنگه و پارسیان به‌دلیل افزایش موارد مثبت کرونا قرنطینه شد. این روستاها شامل روستای مراغ و بستانه در بندرلنگه و روستای عمانی در پارسیان است که 2 روستای اول یک هفته و روستای عمانی به‌مدت 2هفته قرنطینه خواهد بود. روستاهای سمیرم اصفهان هم با افزایش بیماران مبتلا به کرونا مواجه شده‌اند و با توجه به آمار نگران‌کننده این شهرستان، احتمال قرنطینه این روستاها هم وجود خواهد داشت. همچنین ۳۲روستای آمل هم در وضعیت نارنجی و پرخطر کرونایی قرار دارند که محدودیت منع تردد افراد غیربومی به این روستاها اعمال شده است.

در حالی شاهد جان‌باختن 57889 نفر از هموطنانمان هستیم که بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین عامل شکل‌گیری سه پیک سخت کرونا در کشور مطرح می‌شود حالا با فروکش مقطعی کرونا دوباره کم‌رنگ‌شدن رعایت این پروتکل‌ها را شاهدیم و شهروند و مسئول هم ندارد و همانقدر که مردم به‌دلیل رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی مقصرند، ادارات را هم در بی‌توجهی به رعایت اصول بهداشتی باید مقصر دانست. باز هم این روزها در خیابان‌ها و محیط‌های اداری کسانی را می‌بینیم که ماسک را جدی نمی‌گیرند و حتی فاصله‌ اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. عروسی‌ها به راه افتاده و در مراسم عزاداری‌ هم انگار کسی از ابتلای جدید واهمه‌ای ندارد؛ با این روند موج چهارم کرونا در کشور بحرانی دوباره خواهد ساخت.