۰ نفر

جزییات تایید و واردات مستقیم واکسن کووید؛

کدام واکسن‌های خارجی کرونا وارد ایران می‌شود؟

۱۰ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۱۰
کد خبر: 501681
کدام واکسن‌های خارجی کرونا وارد ایران می‌شود؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره جزییات تایید و واردات مستقیم واکسن کرونا از چهار منبع خارجی توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، درباره اخباری مبنی بر تایید واکسن‌های خارجی کرونا برای ورود به کشور اظهار کرد: واکسن‌هایی که تا به امروز مجوز مصرف اضطراری دریافت کردند و به نوعی وارد فاز استفاده زودهنگام شده‌اند به جز واکسن‌هایی که از مبدا آمریکا و انگلیس باشند، در سازمان غذا و دارو مدارک و شواهد و مستنداتشان در دست بررسی است و به تدریج مواردی که مورد تایید قرار بگیرند یا استفاده از آن‌ها مجوز اضطراری را از سازمان غذا و دارو دریافت کنند توسط سازمان غذا و دارو اطلاع رسانی‌ خواهند شد.

واکسن های خارجی در شرف تایید نهایی برای ورود به کشور

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به منابع واکسن‌های کرونای وارداتی گفت: این واکسن‌ها از مبدا اروپا، روسیه، هند و چین هستند و در روز‌های آتی انشالله به تدریج هر کدام از آن‌ها که مجوز دریافت کنند، به اطلاع مردم خواهند رسید.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال‌های تک دوز/۵ دوز در ایران صادر شد و روند بررسی واکسن های دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و... کماکان ادامه دارد.

احتمال ورود آسترازنکا  از هند و روسیه به ایران

جهانپور درباره خبر ورود واکسن آسترازنکا بیان کرد: واکسن آسترازنکا از مبدا روسیه و هند مثل سایر واکسن‌ها در شرایط برابر بررسی خواهد شد، به طور کلی هر واکسنی که مبدا ایالات متحده و انگلیس نداشته باشد در شرایط برابر مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید سازمان غذا و دارو موضوع بازرگانی و واردات آن در دستور کار خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو  بیان کرد: فکر می‌کنم علاوه بر واکسن روسی، حداقل یک واکسن اروپایی با مبدا غیر انگلستان، یک واکسن از هند و یک واکسن از چین روز‌های آتی مجوز ورودشان صادر شود و ممکن است در آینده تعداد واکسن‌های مورد تایید خارجی افزایش پیدا کند.

واکسن های کواکس کی به ایران می رسد؟

جهانپور گفت: علاوه بر اینها، واکسن‌های سبد کواکس هم در سازمان غذا و دارو در دست بررسی است و به تدریج مجوز مصرف اضطراری آن‌ها از طریق سازمان غذا و دارو صادر خواهد شذ و آن زمانی که کواکس توزیع واکسن‌ها را آغاز کند این واکسن‌ها می‌تواند به کمپین واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در ایران بپیوندند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: واکسن‌های ۱۸ شرکت در سبد کواکس  قرار دارند اما هنوز توزیع واکسن های کواکس در کشور‌ها صورت نگرفته است و با توجه به اینکه شرکت‌ها هم برنامه زمانبندی اعلام شده خود را نتوانستند عملیاتی کنند و به هر جایی واکسن دادند برای تحویل دوز دوم با تاخیر مواجه شده اند نمی‌توان زمان‌بندی دقیقی را برای خرید از سبد کواکس مشخص کرد.

اتمام واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در ایران با واکسن های ایرانی

جهانپور به روند واکسیناسیون کرونا در ایران اشاره کرد و گفت: همانطور که ریاست محترم جمهور و وزیر محترم بهداشت اعلام کردند، راهبرد واکسیناسیون در کشور ما با خرید مستقیم واکسن از شرکت‌های خارجی آغاز خواهد شد و این مسیر با واکسن‌های سبد کواکس ادامه پیدا خواهد کرد و در نهایتا تداوم واکسیناسیون با واکسن‌های تولید داخل خواهد بود و اتمام کمپین واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در ایران با واکسن‌های داخلی صورت خواهد گرفت.