۰ نفر

تکرار برودت‌ ناگهانی هوا تا پایان سال

۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۹
کد خبر: 500403
تکرار برودت‌ ناگهانی هوا تا پایان سال

سامانه بارشی که یخ‌زدگی در 27استان را به همراه داشت امروز از کشور خارج اما تکرار برودت‌های ناگهانی با عمر و عمق کوتاه‌تر تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، سامانه جبهه هوای سرد که تا دیروز باعث یخ‌زدگی در اکثر استان‌ها شده بود، با حرکت به‌سوی نیمه شرقی، امروز از کشور خارج می‌شود. اما این سامانه ثبت رکوردی جدید از دمای زیر صفر درجه را در برخی شهرها به همراه داشت. براساس اعلام سازمان هواشناسی از عصر دیروز در نیمه غربی و از امروز در نیمه شرقی شاهد افزایش دمای هوا خواهیم بود اما پیش‌بینی‌ها حاکی از تکرار برودت‌های ناگهانی با عمر و عمق کوتاه‌تر تا پایان سال است. همچنین از اواخر هفته جاری و با ورود سامانه بارشی جدید، باز هم برف و باران برخی استان‌های کشور را در‌برخواهد گرفت اما شدت سرما و یخبندان سامانه اخیر را نخواهد داشت.

QvnFRx46H0hI

رکوردشکنی برخی استان‌ها

در سامانه سرد اخیر، سرابی‌ها شاهد رکوردشکنی بی‌سابقه دمای هوا با 30درجه سانتی‌گراد زیر صفر طی 50سال اخیر بودند. اردبیلی‌ها هم با دمای هوای 29درجه زیر صفر، ورزقان و چالدران با 25درجه زیر صفر و خلخالی‌ها هم با 24درجه زیر صفر شب‌های‌‌ سردی را پشت سر گذاشتند. در کهگیلویه وبویراحمد، همدان، زنجان، سنندج و بجنورد هم دمای هوا به بیش از 10تا 20درجه زیر صفر رسید و تنها ساکنان اهواز، بوشهر و بندرعباس با وجود کاهش دما اما هوای نسبتا گرم‌تری را تجربه کردند.

تدوام آلودگی هوا کمتر می‌شود

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی از تکرار برودت‌ها و کاهش ناگهانی دمای هوا خبر داد و تأکید کرد: البته فراوانی، عمق و تداوم این سامانه‌ها نسبت به سامانه اخیر کمتر خواهد بود و به جای تداوم یک‌هفته‌ای سرما، شاید تنها 2 یا 3روز استقرار هوای سرد را شاهد باشیم. این شرایط درباره آلودگی هوا هم مشابه است و دیگر شاهد تداوم آلایندگی‌ها به‌صورت 10تا 15روز نخواهیم بود.

مجید آزادی مجموع بارش‌ها تا پایان سال‌جاری و البته فروردین‌1400 را نرمال عنوان کرد و گفت: بارش‌ برف و باران تا پایان بهمن کمتر از نرمال اما در اسفند و فروردین بیشتر از نرمال خواهد بود اما در نهایت در کل کشور میزان این بارش‌ها نرمال پیش‌بینی شده است.

هوا گرم شد

رئیس مرکز اقلیم‌شناسی و پیش‌‌بینی هواشناسی کشور هم با بیان اینکه در روزهای آینده روند افزایشی دما را شاهد خواهیم بود گفت: این افزایش دما با خروج سامانه از نیمه غربی کشور از دیروز و در نیمه شرقی هم با کمی تأخیر از امروز آغاز می‌شود. صادق ضیائیان درباره برودت و سرمای شدید در برخی مناطق کشور طی روزهای اخیر، عنوان کرد: عبور ناوه کم‌ارتفاع در سطح 500میلی‌باری به ریزش هوای سرد از عرض‌های بالای جغرافیایی منجر شد و در برخی مناطق دمای هوا به‌شدت کاهش پیدا کرد. او همچنین از ورود سامانه جوی جدید به شمال‌غرب کشور خبر داد و افزود: سیستم بارشی جدید از اواخر هفته جاری به‌تدریج نیمه غربی را در‌برمی‌گیرد.

سامانه‌های بدون بارش، همراه با یخ‌زدگی

بهلول علیجانی، اقلیم‌شناس هم ورود ناگهانی سامانه‌های جوی با هوای بسیار سرد را ناشی از وزش بادهای عرض‌های شمالی بالاتر عنوان کرد و گفت: این بادها به‌صورت موجی وارد می‌شوند، سامانه‌ها را وارد کشور و اقلیم و هوای روی زمین را کنترل می‌کنند که عمدتا با ورود برف و باران همراه است. البته این بادها همیشگی نیستند اما گاهی با فراوانی و سرمای شدید وارد کشور می‌شوند. وی ادامه داد: سامانه‌ای که هفته گذشته وارد کشور شد هم همین شکل را داشت و روزهای سرد را در برخی مناطق کشور رقم زد. اما شدت باران و برف در این سامانه در برخی نقاط چندان زیاد نبود و تنها منجر به یخبندان شد. البته چند‌سالی است که به‌دلیل گرم‌شدن هوا این بادها به ایران وارد نمی‌شود و به همین دلیل با کاهش بارش برف و باران در زمستان مواجه شده‌ایم. طی چند سال کم‌بارشی و گرم‌بودن هوا در زمستان، مردم به هوای نه‌چندان سرد زمستان عادت کرده‌اند و به همین دلیل این برودت ناگهانی برای آنها غیرمعمول بود.