۰ نفر

آسمان آبی کلانشهرهای ایران در دمای زیر صفر

۴ بهمن ۱۳۹۹، ۶:۳۶
کد خبر: 500026
آسمان آبی کلانشهرهای ایران در دمای زیر صفر

وزش باد و پس ‌از آن برف و باران و بوران؛ چتر سیاه و خاکستری دود را از روی سر کلانشهرهای ایران جمع کرد. هوای تهران در وضعیت مطلوب قرار گرفت و هوای مشهد پاک شد. اصفهان و تبریز و اراک هم پس‌ از دو هفته ممتد، نفس راحتی کشیدند. اما جبهه سرمایی که از عصر چهارشنبه به تدریج ایران را فرا گرفت بدون حادثه هم نبود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، همانگونه که هواشناسی پیش‌بینی کرده بود دما در 27 استان به زیر صفر رسید و افت دما به حدی بود که دمای منفی 27.8 درجه سانتیگراد در فرودگاه اردبیل و منفی 27 درجه در سراب آذربایجان شرقی به ثبت رسید. بارش سنگین برف و کولاک که در مناطق کوهستانی به یک متر می‌رسید، موجب شد بیش از 1500 خودرو در برف گرفتار شوند. از سوی دیگر وزش باد شدید در برخی از نقاط کشور که تا به حال سابقه نداشته مشکلاتی را به وجود آورد.

 «صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور گفت: افت دما در کشور به حدی بود که روز جمعه فقط در 4 مرکز استان شامل زاهدان، اهواز، بوشهر و بندرعباس دمای بالای صفر داشتیم و حتی کمینه دمای اهواز نیز 3.8 درجه سانتیگراد بود و 27 استان کشور یخ زده بودند. به‌ گفته وی، دیروز سردترین نقاط کشور در ایستگاه‌های فرودگاه اردبیل با منفی 28.7 درجه سانتیگراد، سراب منفی 27 درجه، ورزقان منفی 24 درجه، بستان آباد منفی 23 درجه و سقز منفی 22 درجه به ثبت رسید. دیروز همچنین در میان مراکز استان ها، اردبیل با 21 درجه زیر صفر، شهرکرد با منفی 14 درجه، تبریز منفی 13 درجه و زنجان منفی 12.6 سردترین مراکز استان بودند. وی افزود: دما در خراسان شمالی نیز که روز پنجشنبه شاهد برف خوبی بود، امروز شنبه به کمترین میزان می‌رسد. بجنورد دیروز به منفی 8.6 درجه رسیده بود. دیروز همچنین کمینه دمای تهران منفی 5 درجه بود و در فیروزکوه نیز دما منفی 19 درجه بود. وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود از امروز در نیمه غربی کشور روند افزایشی دما آغاز شود، تصریح کرد: این در حالی است که در شرق کشور کماکان با ماندگاری هوای سرد مواجه خواهیم بود. همچنین از امروز با پایداری هوا باید منتظر افزایش آلاینده‌ها در شهرهای بزرگ و صنعتی باشیم.

 یکهزار و 500 خودرو در برف زمین گیر شدند

 در همین حال «فرهاد مهریاری» مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیزات و ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز گفت: به‌دنبال فعالیت سامانه بارشی در کشور، 21 استان کشور با برف و کولاک و تگرگ و 5 استان با بارش باران مواجه شدند که باید گفت 422 محور شریانی کشور با برف و کولاک روبه‌رو شده اند. تعدادی از این محورها در مقاطعی برای حفظ  ایمنی کاربران و جلوگیری از درگیری ماشین‌ها با کولاک بسته شدند. محور مهاباد -بوکان، خلخال -سرچم، شاهرود-گرگان مشهد- کلات، مشهد تربت - جام از این جمله بودند. وی افزود: 3200 راهدار با 2 هزار و 50 دستگاه ماشین‌آلات راهداری در چند روز گذشته 10 هزار تن شن و ماسه به منظور افزایش اصطکاک راه‌ها در سطح جاده پاشیدند. به‌ گفته وی، ارتفاع برف در مناطق کوهستانی این استان‌ها به یک متر رسیده و وزش باد شدید و برودت شدید هوا موجب انتقال برف به سطح جاده‌ها و یخ زدگی شده بود . تا صبح روز جمعه حدود 90 مسافر گرفتار در برف در راهداری‌ها اسکان داده شده  و بیش از 1500 خودروی گرفتار در برف رها‌سازی شدند. وی گفت: با فعالیت این سامانه علاوه بر افت شدید دما و برف در بیشتر مناطق کشور وزش بادهای شدید با سرعت بالای 50 کیلومتر بر ساعت اتفاق افتاد که در برخی نقاط اصلاً سابقه نداشته است . مهریاری گفت: هرچند انتظار می‌رود سامانه بارشی امروز از کشور خارج شود اما با برودت دما و احتمال وزش باد خطر یخ زدگی سطح جاده‌ها وجود دارد که باعث لغزندگی جاده‌ها می‌شود لذا به رانندگان توصیه می‌شود حتماً ماشین خود را به تجهیزات زمستانی مجهز کرده و قبل از مسافرت از طریق تلفن 141 اطلاعات مسیر سفر خود را جویا شوند.

ارتفاع برف در خراسان شمالی از یک متر گذشت

در همین حال «جواد نظری» مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان شمالی هم  گفت: با اعلام وضعیت نارنجی هواشناسی برای بارش برف و برودت هوا کلیه نیروهای امدادی و خدماتی استان در آماده باش بودند. وی افزود: با بارش برف که از صبح روز پنجشنبه گذشته شروع شد، ارتفاع برف در برخی از نقاط استان به بیش از یک متر رسید و آنچه بیشتر موجب آزار مردم شد، وزش باد شدید بود که کولاک برف را رقم زده بود. وی تصریح کرد: به همت دستگاه‌های خدمات رسان استان با قطعی برق یا گاز مواجه نشدیم اما برخی گردنه‌های استان مانند امین‌الله برای ساعاتی بسته شد. به‌ گفته وی، هرچند شریان‌های اصلی استان تا صبح روز گذشته باز شده بود اما بازگشایی راه‌های روستایی تا عصر روز گذشته همچنان ادامه داشت. وی با اشاره به اینکه کلیه مساجد و مدارس برای اسکان اضطراری مردم تدارک دیده شده بود، افزود: با تلاش همکاران نیاز به اسکان اضطراری مسافران نبود اما بیش از یکصد خودرو که در برف گرفتار بودند از سوی راهداری رها‌سازی شدند.

هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی در هرمزگان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی از شرایط جوی استان در روزهای آینده گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته وضعیت جوی و دریایی استان در چند روز پیش رو نامساعد و متلاطم خواهد بود.

مهرداد حسن‌زاده اظهار داشت: پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از افزایش سرعت باد در مناطق ساحلی و دریایی استان در روزهای آینده است که موجب متلاطم شدن دریا می‌شود. وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مربوطه باید تمهیدات لازم را در بنادر هرمزگان اعمال و مردم و صیادان نیز از هرگونه تردد دریایی خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان یادآور شد: براساس نقشه‌های هواشناسی، دمای هوای استان در روزهای آینده (شنبه تا سه‌شنبه) بین پنج تا 10 درجه کاهش خواهد یافت و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی وجود دارد.حسن‌زاده به کشاورزان، باغداران و مرغداران توصیه کرد با توجه به افت محسوس دما، تمهیدات لازم برای محافظت از محصولات کشاورزی و تنظیمات دمایی و رطوبتی در گلخانه‌ها و مرغداری‌ها در دستور کار قرار گیرد.