۰ نفر

شمارش معکوس آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس

۳۰ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶
کد خبر: 499232
شمارش معکوس آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس

قرار است مدارس کشور با توجه به شرایط کرونایی دایر شود و تعدادی از دانش‌آموزان، فردا به مدرسه بروند اما هشدارهای مسؤولان وزارت بهداشت منجر شده برخی خانواده‌ها نگران باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس آغاز شده است و قرار است متناسب با شرایط کرونایی، در مناطقی که رنگ‌های کرونایی به آبی و زرد تغییر کرده‌اند، برخی مدارس البته با شروطی دایر شوند.

اما این شروط چیست؟

کلاس‌های دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی دایر می‌شود؛ اما مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از 50 دانش‌آموز در وضعیت آبی باز خواهند؛ ضمن اینکه کلاس‌های عملی و کارگاهی هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در وضعیت زرد و آبی هم دایر خواهد ‌شد.

وزارت آموزش و پرورش فقط از بازگشایی صحبت کرده است و حضور دانش‌آموزان در مدارس را بر عهده شورای مدرسه سپرده است اما علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره حضور دانش‌آموزان در مدارس اظهار داشت: «مدارس به هیچ وجه به صورت اجباری برگزار نمی‌شود و برای پایه‌های اول و دوم دانش آموزان به صورت اختیاری می‌توانند در مدارس حضور یابند». البته آموزش و پرورش هنوز واکنشی نسبت به این موضوع نداشته است.

ناگفته نماند برخی استا‌ن‌ها، حضور دانش‌آموزان ابتدایی را اختیاری اعلام کردند؛ به عنوان مثال استاندار اصفهان 27 دی در خصوص تصمیمات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: «بازگشایی مدارس در پایه‌های اول و دوم ابتدایی به صورت ۲ روز در هفته و اختیاری است و تصمیم‌گیری برای حضور کادر اجرایی و فرهنگیان در حوزه اختیارات وزیر آموزش و پرورش است‌».

مهیار کرمی معاون آموزش متوسطه استان البرز هم اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های درس حداکثر با 10 نفر به صورت حضوری ممکن خواهد بود؛ در این میان ضدعفونی شدن مدارس، تأمین و تجهیز این مراکز در دستورکار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این تصمیم مورد تأیید ستاد ملی کرونا بوده است، یادآور شد: حضور در این کلاس‌ها اجباری نیست اما آموزش در همین کلاس‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

اما چیزی که والدین را بیشتر نگران می‌کند، سخنان مسؤولان وزارت بهداشت است؛ علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، روز گذشته درباره وضعیت کرونا در استان تهران با بیان اینکه بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می دهد متاسفانه در طول دو هفته اخیر با یک روند رو به رشد اما با شیب نسبتا ملایم میزان بستری ها در گروه سنی بین پنج تا ۱۷ سال در استان تهران رو به رو بوده ایم، اظهار کرد: «اگر چه قدر مطلق مرگ و میر در افراد زیر ۱۰ سال پایین است، اما حتی در گروه سنی صفر تا ۱۰ سال نیز شاهد افزایش مرگ و میر بوده ایم».

سعید نمکی وزیر بهداشت هم نسبت به دایر شدن مدارس ابراز نگرانی کرده؛ وی 25 دی گفته است: «در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره با عادی انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند»؛ این موارد باعث شده است که والدین نسبت به حضور فرزندانشان در مدارس بیش از پیش نگران شوند. 

نکته دیگر این است که برخی والدین هم عنوان می‌کنند که حضور فرزندانشان در مدرسه، اجباری است. مادر یک دانش‌آموز دوم دبستانی در منطقه 15 تهران گفت: «آموزش فرزندم در شاد را قطع کردند و گفتند که حضور بچه‌ها در مدرسه اجباری است همچنین عنوان کردند دانش آموزان 40 دقیقه در مدرسه حضور دارند. این در حالیست که بنده دو فرزند دیگر هم دارم که واقعا احساس می کنم این اجبار اصلا درست نیست».

وی افزود: «مسؤولان وزارت بهداشت مدام عنوان می‌کنند که رفتن دانش‌آموزان به مدرسه خطر دارد و حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست پس این رفتار آموزش و پرورش چه معنا دارد؟!».

* مدرسه رفتن اختیاری است یا اجباری؟!

در زمان بازگشایی مدارس در 15 شهریور وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود که دانش‌آموزان می‌بایست در مدرسه حضور یابند اما چند روز بعد، این وزارتخانه از موضع اجباری بودن حضور دانش‌آموزان در مدارس عقب‌نشینی کرد و عنوان شد که حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری است.

وزیر آموزش و پرورش 19 شهریور گفت: «هیچ مدرسه‌ای حق ندارد که دانش‌آموز را به حضور در مدرسه مجبور کند و انتخاب برای حضور و عدم حضور با خانواده دانش‌آموز است».

با این اوصاف، آیا این بازگشایی مدارس متفاوت نگریسته خواهد شد و یا اینکه تصمیم‌گیری برای حضور یا عدم حضور دانش‌آموز در مدرسه با خانواده خواهد بود؟

هنوز آموزش و پرورش در این خصوص اظهارنظری نکرده است اما به برخی مدارس، دانش‌آموزان را برای حضور در کلاس درس اجبار کرده‌اند و به نظر می‌آید باید آموزش و پرورش در این خصوص شفاف عمل کند و تکلیف خانواده‌ها را روشن کند.