۰ نفر

با وجود شیوع کرونا؛

سفرهای نوروزی محدود می‌شود؟

۳۰ دی ۱۳۹۹، ۲:۵۰
کد خبر: 499098
سفرهای نوروزی محدود می‌شود؟

ستاد کرونا تبلیغ سفر برای نوروز۱۴۰۰ را ممنوع کرده است، حالا انگشت اتهام به سمت مردم نشانه رفته و هشدار داده شده که اگر سفرهای زمستانی‌شان مخاطره‌آمیز و پیک چهارم سخت‌تر شود، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برای سفرهای نوروزی برمی‌گردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، منع تردد بین شهری از ۲۰ دی‌ماه برداشته شد. ستاد کرونا اعلام کرد ممنوعیت و جریمه‌های تردد فقط بین شهرهای زرد و نارنجی برقرار است، اما بعد از گذشته یک هفته ستاد کرونا گزارش کرد سفرهای مردم به شمال و جنوب کشور نگران‌کننده شده است.

علیرضا زالی ـ رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ـ گفت: در روزهای گذشته با توجه به حجم گسترده خروجی‌های تهران و همچنین ورود بیش از ۵۰ هزار نفر به جزیره‌ای کوچک و مسافرت به شهرهای قرمز ممکن است با بازگشت به تهران فرم‌های جدیدی از بیماری را شاهد باشیم. سعید نمکی ـ وزیر بهداشت ـ نیز اظهار کرد: عادی‌پنداری در شرایطی که سیستم بهداشت و درمان به صورت شبانه‌روزی نهایت تلاش خود را کرده تا آمار ابتلا و فوتی‌ها را پایین بیاورد، قطعا دوباره ما را به شرایط خطرناک همه‌گیری کرونا بازمی‌گرداند. علیرضا رئیسی ـ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ـ پس از جلسه روز شنبه این ستاد در ۲۷ دی‌ماه، نسبت به وضعیت استان‌های مازندران، گیلان و گلستان ابراز نگرانی کرد و گفت که در چند روز گذشته در برخی نقاط کشور شاهد عدم رعایت پروتکل‌ها بودیم. مسافرت‌هایی به جنوب به ویژه قشم صورت گرفته و مسافرت‌های زیادی به سمت شمال داشتیم. هشدار بسیار جدی است که اگر رعایت‌ها ضعیف شود متاسفانه موج چهارم می‌تواند اواخر بهمن و اوایل اسفند شکل بگیرد و هر موجی شکل بگیرد برابر  ۸ تا ۱۰هزار فوت بیشتر است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد که اگر در منطقه‌ای اعلام می‌شود وضعیت کم‌خطر شده به معنای از بین رفتن ویروس یا ضعیف شدن آن نیست که بار سفر را ببندیم. اگر این اتفاق بیفتد با توجه به این‌که تجربه اردیبهشت و خرداد و تیر را داشتیم و ممکن است پیک سهمگینی تکرار شود، به همین دلیل درخواست می‌کنیم مردم این هشدار را جدی بگیرند که اگر رعایت نکنیم متاسفانه موج چهارم شکل خواهد گرفت و دوباره محدودیت‌ها اواخر اسفند و تعطیلات عید نوروز برخواهد گشت.

ایرج حریرچی ـ معاون کل وزیر بهداشت و درمان ـ پر شدن هتل‌ها و حجم سفرها را در یک هفته گذشته فاجعه خواند و گفت: میزان تردد خودروها در دی‌ماه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته فقط ۵ درصد کاهش پیدا کرده، انگار که ۹۵ درصد مردم اوضاع را عادی می‌دانند و به همان میزان در داخل و خارج شهرها تردد می‌کنند.

حدود یک سال است که هشدار می‌دهند «سفر نروید» اما هر بار که محدودیت‌ها برداشته می‌شود حجم سفرهای مردم، مسؤولان را شگفت‌زده می‌کند. تکرار این وضعیت ناشی از نداشتن استراتژی برای «مدیریت سفر» و تکیه بر سیاستِ توصیه و هشدار است. در این مدت نیز تنها عامل بازدارنده و یا کنترل سفرها، اعمال تردد فقط برای خودروها و جریمه نقدی، تعطیلی مراکز اقامتی و پذیرایی، محدودیت ۶۰ درصدی مسافر برای حمل و نقل عمومی و استعلام بیماران کرونایی بوده که صرف نظر از چگونگی اجرای آن‌ها، به نظر می‌رسد بیشتر نقش سوپاپ را داشته تا راه‌کار، چون به محض برداشته شدن، انفجاری رخ داده است.

مضاف بر این، از ابتدای کرونا و همزمان با محدود و ممنوع کردن سفرها این سوال مطرح بود که آیا سیاست تحدید و تعطیلی به تنهایی برای کنترل کرونا و مدیریت سفر در وضع موجود کافی است، آیا نباید نظارت قوی‌تر شود، آیا هنوز وقت آن نشده محیط‌هایی مثل ساحل، ناوگان حمل و نقل، مراکز اقامتی و حتی سایت‌های توریستی، موزه‌ها، رستوران‌ها و سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های بین‌راهی برای دوران کرونا تجهیز و محکم‌تر از گذشته نظارت شوند و آموزش و آگاهی بیشتر شود؟

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی سفر مدعی است برای مدیریت این وضعیت، طرح‌هایی را که نام‌های مختلفی هم مثل «سفر ایمن، مسؤولانه و یا سالم» دارد، به همراه پروتکل‌هایی برای سفر گردشگران خارجی و داخلی به ستاد ملی کرونا داده، اما ظاهرا موافقتی در پی نداشته که به اجرا درنیامده است.

این وزارتخانه حتی طرح‌های تشویقی مثل وام ۲۰ میلیون تومانی و سفر قسطی را متوقف کرده است تا مبادا مورد انتقاد بیشتر ستاد کرونا قرار گیرد. کمیته عالی نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مدیریت کرونا نیز ممنوعیت تبلیغ سفر و مشوق‌های آن در تمام تعطیلات بویژه نوروز را مصوب کرده است. با این همه، سفرهای مردم در حد انتظار کم نشده است. حال به جای آن‌که شیوه دیگری برای مدیریت سفرها و نظارت‌ها در پیش گرفته شود و یا به الگوهای موفق سایر کشورها توجه شود، مثل همیشه اخطار به مردم داده شده که اگر سفرهای زمستانی‌شان مخاطره‌آمیز شود، محدودیت‌ و ممنوعیت‌ها برای سفرهای نوروزی برگردانده می‌شود.