۰ نفر

آموزش و پرورش اعلام کرد؛

شرایط جدید استخدام معلمان حق‌التدریس

۲۹ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۰۹
کد خبر: 498973
شرایط جدید استخدام معلمان حق‌التدریس

جزئیات برگزاری دوره آموزشی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در دانشگاه فرهنگیان و رجایی اعلام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، جزئیات نحوه برگزاری دوره مهارت‌آموزی و استخدام معلمان حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، مربیان پیش‌دبستانی و طرح خرید خدمات آموزشی اعلام شد؛ براین اساس پرداخت هزینه دوره آموزشی بر عهده خود افراد است. هزینه دوره آموزشی در دانشگاه شهید رجایی 18 میلیون و 681 هزار و 448 ریال و در دانشگاه فرهنگیان 15 میلیون و 333 هزار و 703 ریال است.

صدور حکم استخدام پیمانی برای این گروه از افراد نیازمند طی کردن مراحلی از جمله قبولی در آزمون پایان دوره (اصلح ) است که توضیحات بیشتر را در ادامه می‌توانید مطالعه کنید:

 در اجرای قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 13 شهریور 97 مجلس شورای اسلامی و قانون تفسیر الحاق یک ماده به تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 15 اردیبهشت 99 مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله به اطلاع معرفی شدگان به دوره مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می رساند با توجه به مفاد دستورالعمل‌های مورخ 2 آذر 98 و 5 آذر 99 مشمولین قانون با کسب امتیاز لازم و در سقف ردیف‌های تخصیص یافته بر اساس مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور که از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان سهمیه خدمتی مورد تایید قرار گرفته از طریق مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و امور اداری به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ارسال شده است.

معرفی شدگان این مرحله می‌توانند با رعایت موارد ذیل جهت گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی طبق آیین نامه اجرایی بند 3 قانون مزبور مصوب جلسه 17 شهریور 98 هیئت وزیران اقدام کنند.

تذکرات مهم

1. تمام افراد مشمول استخدام در این مرحله باید قبل از جذب و تبدیل وضعیت، تأییدیه گزینش را کسب کنند نحوه انجام مراحل گزینش مطابق قوانین و مقررات مربوط متعاقباً از طریق دبیرخانه هیات مرکزی گزینش به افراد مشمول قانون اعلام خواهد شد.

2. با توجه به ضوابط عمومی استخدام، اخذ گواهی صحت مزاج  (آزمایشات و معاینات بدو استخدام) و عدم سوء پیشینه از مرجع مربوطه قبل از پایان پودمان اول آموزشی حداکثر تا تاریخ 30 اردیبهشت 1400 الزامی است.

3. افراد مشمول قوانین فوق الذکر که به دلیل محدودیت در ردیف‌های استخدامی صادره از سوی مراجع قانونی، امکان معرفی آنها برای گذراندن دوره مهارت آموزی در این مرحله فراهم نشده اعلام می‌دارد در ادامه فرآیند استخدام افراد مشمول با رعایت قوانین و مقررات و اخذ مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذیصلاح برای تبدیل وضعیت آنان و معرفی به دوره یکساله مقررات آموزشی اقدام خواهد شد.

 4. اطلاع رسانی به افراد مشمول قانون در سقف مجوزهای تخصیصی، جهت ثبت‌نام و شرکت در دوره مهارت آموزی، به عهده اداره کل آموزش و پرورش سهمیه خدمتی است.

ضوابط مربوط به نحوه برگزاری دوره یکساله مهارت‌آموزی

1. بر اساس بند 3 شرایط شیوه نامه استخدام مشمولین ماده 2 آیین نامه اجرایی مورخ 30 شهریور 98 هیئت وزیران، مشمولین ملزم به گذراندن دوره مهارت آموزی و موفقیت در آزمون جامع اصلاح هستند. شرایط، ضوابط و زمان برگزاری آزمون جامع اصلح از طریق دانشگاه مجری دوره مهارت آموزی اعلام خواهد شد. رعایت ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی دانشگاه برای همه مهارت آموزان الزامی است.

2. ثبت نام و شرکت در دوره مهارت آموزی در دانشگاه‌های وابسته بر اساس فهرست تایید شدگان نهایی و در سقف مجوزهای ردیف استخدامی صرفاً با اخذ معرفی‌نامه اداره کل آموزش و پرورش استان سهمیه خدمتی برای دانشگاه مجری دوره امکان‌پذیر خواهد بود. مشمولین تایید شده باید ضمن اخذ معرفی‌نامه از استان سهمیه خدمتی نسبت به مراجعه و ثبت نام در دوره مهارت آموزی در دانشگاه تعیین شده اقدام کنند.

دوره مهارت آموزی مجازی است

3. با توجه به بیماری کووید 19 و تصمیمات ستاد ملی کرونا تا اطلاع ثانوی برگزاری کلاس‌های دوره مهارت آموزی در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و رجایی به صورت حضوری مجاز نبوده و دروس به صورت مجازی ارائه خواهد شد. لذا مشمولین نهایی باید زمان دقیق شروع کلاس‌های مجازی را از طریق وب سایت رسمی دانشگاه پیگیری کنند.

4. دروس مرتبط با کارورزی و کارآموزی دوره مهارت آموزی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

5. دوره‌های آموزشی به شیوه پودمانی دو یا سه پودمان بوده که بر اساس عناوین رشته‌های شغلی با مسئولیت دانشگاه فرهنگیان و رجایی برگزار خواهد شد. عدم ثبت نام و شرکت در دوره در مهلت مقرر به منزله انصراف از استخدام در آموزش و پرورش تلقی شده و با شروع دوره مهارت آموزی فرد جایگزین معرفی خواهد شد.

6. دانشگاه‌های مجری دوره بر اساس مقررات آموزشی مجاز به حذف پودمان یا درس به دلیل غیبت بیش از حد مجاز، تخلف و موارد انضباطی هستند. چنانچه مهارت‌آموزی در رعایت مقررات آموزشی دانشگاه‌ها تخلفی انجام دهد دانشگاه مجری دوره می‌تواند نسبت به اجرای مقررات و حذف درس پودمان یا دوره مهارت آموزی اقدام کند.

تمام افراد ملزم به گذراندن دوره آموزشی هستند

7. دوره های آموزشی فاقد هرگونه ارزش استخدامی و علمی به عنوان دوره‌های تحصیلی سطوح بالاتر بوده و کلیه واجدین شرایط شرکت در این دوره‌ها صرفنظر از مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ملزم به گذراندن دوره خواهند بود.

8. در صورت حضوری بودن دوره مهارت آموزی، دانشگاه‌های مجری دوره مسئولیتی در قبال اسکان و تغذیه مهارت آموزان ندارند در صورت تقاضای افراد و وجود امکانات، ارائه خدمات با اخذ هزینه مربوطه انجام خواهد شد.

هزینه دوره‌های آموزشی چقدر است؟

9. به موجب ماده 8 آیین نامه اجرایی هزینه‌های مربوط به برگزاری دوره‌های آموزشی بر اساس طرح‌های مصوب آموزش و پرورش بر عهده مشمولین بوده که به شرح جدول زیر اعلام می‌شود:

آزمون استخدامی , معلمان حق‌التدریس , وزارت آموزش و پرورش , طرح خرید خدمات آموزشی ,

10. ملاک قبولی در آزمون پایانی (اصلح) حداقل کسب 70 درصد سطح نمرات آزمون خواهد بود.

11. برای مدت زمان حضور مشمولین در دوره آموزشی حقوق و مزایا تعلق نمی‌گیرد و مدت دوره نیز جزو سنوات خدمت محسوب نمی‌شود.

12. مشمولین دقت کنند که امور مرتبط با ثبت‌نام و شرکت در دوره مهارت آموزی را صرفاً از طریق دانشگاه مجری دوره پیگیری کنند و در صورت بروز مشکل در ثبت نام الکترونیکی فقط از طریق دانشگاه مجری دوره به صورت غیرحضوری اقدام کنند.

13. افرادی که موفق به گذراندن یک یا چند درس دوره نشوند و در صورت فراهم بودن شرایط و موافقت دانشگاه با اخذ هزینه‌های مربوط صرفاً یک بار مجاز به شرکت مجدد در کلاس درس یا دروس افتاده پودمان آموزشی هستند.استخدام این افراد منوط به موفقیت در دوره مهارت آموزی و اخذ گواهی مربوطه حداکثر تا تاریخ 30 آذر 1400 خواهد بود.

14. ملاک شرکت در آزمون پایان دوره ( آزمون اصلح ) کسب نمره قبولی در پودمان‌های آموزشی و فرهنگی طبق ضوابط دانشگاه خواهد بود.

15. آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی مکلفند گواهی قبولی در آزمون داخلی را جهت ضبط در پرونده استخدامی و آموزشی به ترتیب به اداره کل آموزش و پرورش سهمیه خدمتی و دانشگاه مجری دوره مهارت آموزی ارائه کنند.

16. 16 با توجه به شیوع ویروس به کرونا در کشور مشمولین از هر گونه مراجعه حضوری به دانشگاه محل برگزاری دوره خودداری نموده و برای کسب اطلاعات از نحوه ثبت‌نام در دوره، زمان، مکان و مدارک مورد نیاز و نحوه مراجعه حضوری به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه‌ها مراجعه کنند.

آغاز ثبت‌نام غیر حضوری از هفته اول بهمن

17. تقویم زمانبندی ثبت‌نام و شرکت در دوره مهارت آموزی

آزمون استخدامی , معلمان حق‌التدریس , وزارت آموزش و پرورش , طرح خرید خدمات آموزشی ,

18. مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام و شرکت در دوره مهارت‌آموزی:

کپی صفحه اول شناسنامه، کارت ملی، کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای افراد ذکور، کپی گواهینامه یا دانشنامه مدرک تحصیلی مورد تأیید سهمیه استان سهمیه خدمتی، گواهی قبولی در آزمون داخلی برای مشمولان نهضت سوادآموزی، معرفی‌نامه استان سهمیه خدمتی، دریافت کد رهگیری از استان سهمیه خدمتی، دو قطعه عکس 3.4

نحوه ثبت‌نام غیر حضوریو ارائه مدارک و مستندات لازم از طریق دانشگاه مجری دوره مهارت آموزی اطلاع رسانی خواهد شد.

ارائه گواهی قبولی آزمون داخلی و معرفی نامه اداره کل آموزش و پرورش استان سهمیه خدمتی به دانشگاه در زمان شروع ثبت نام تا هفته دوم دوره آموزش امکان‌پذیر خواهد بود.

صدور حکم استخدام پیمانی از اول مهر 1400

ضوابط و مقررات حاکم بر استخدام و بکارگیری

چنانچه مشمولینی که با رعایت مقررات مربوط  برای گذراندن دوره یکساله دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی معرفی شده‌اند موفق به گذراندن دوره مهارت آموزی شوند و مراتب نیز توسط دانشگاه‌های مزبور مورد تایید قرار گیرد اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها بعد از دریافت اصل گواهی صلاحیت دوره و تاییدیه دانشگاه و اخذ نظریه گزینش نسبت به صدور حکم استخدام پیمانی از اول مهر 1400 به بعد با رعایت موارد ذیل اقدام خواهند کرد.

1. بر اساس بند ب ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری و مجوز صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور نوع استخدام افراد مشمول پیمانی بوده که با رعایت ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری و با ملحوظ نظر قرار دادن قرار دادن مفاد قوانین فوق الاشاره و آیین‌نامه اجرایی مربوط، استخدام می شوند.

2.به موجب مفاد ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری و دادنامه مورخ 12 اردیبهشت 90 دیوان عدالت اداری تعیین محل خدمت مشمولین قانون پس از گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی با در نظر گرفتن نیاز برای رشته شغلی و جنس بر عهده اداره کل آموزش و پرورش استان سهمیه خدمتی است به منظور رعایت عدالت و جلوگیری از هرگونه تبعیض ناروا در تعیین محل خدمت در مناطق آموزشی استان در سقف سهمیه‌های تخصیصی بر اساس امتیازات فضلی افراد ( 70 درصد امتیازات مکتسبه جهت معرفی به دوره مهارت آموزی و 30 درصد امتیازات آزمون پایان دوره) به عنوان معیار تعیین محل خدمت خواهد بود.

استخدام به شرط معلمی در این بخش‌ها

3. به موجب ماده 4 آیین نامه اجرایی، مربیان پیش دبستانی، حق التدریسان غیر مستمر، نیروهای خرید خدمات آموزشی پس از شرکت در دوره آموزشی یک ساله در دانشگاه در رشته‌های شغلی دبیری، آموزگاری، هنرآموزی، مربی امور تربیتی مدارس، مراقب سلامت و مشاور تحصیلی با رعایت شرایط احراز طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و اخذ نمره قبولی در آزمون پایان دوره با رعایت ماده 2 این آیین‌نامه و رعایت قوانین و مقررات گزینش استخدام خواهند شد.

استخدام نیروهای نهضت سوادآموزی فقط در شغل آموزگاری

4. به موجب ماده 5 آیین نامه اجرایی و با توجه به برگزاری آزمون داخلی آموزشیاران و آموزش دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی با رعایت ماده 2 این آیین نامه، پس از موفقیت در دوره یکساله آموزشی صرفاً در رشته شغلی آموزگار ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان و قبولی در آزمون پایان دوره با رعایت قوانین و مقررات گزینش استخدام خواهند شد.

5. با توجه به لزوم گذراندن مهارتهای هفتگانه icdl توسط کارکنان دولت، طی دوره آموزشی مهارت هفتگانه شرط لازم برای افراد جدید استخدام بوده و باید از طریق خودآموزی، نسبت به فراگیری مهارت‌های هفتگانه در مراکز و موسسات آموزشی غیردولتی تایید صلاحیت شده سازمان اداری و استخدامی کشور که در حیطه آموزش نرم افزار و فناوری اطلاعات فعالیت دارند اقدام کنند. گواهینامه موفقیت در دوره صادره از موسسه مصوب، صرفاً بعد از گذراندن دوره مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان و رجایی به منزله شرایط استخدام تلقی شده و در شناسنامه آموزش افراد ثبت نخواهد شد و با ارائه به کارگزینی محل خدمت در پرونده پرسنلی فرد نگهداری می‌شود.

6. ارائه گواهی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم برای داوطلبان دارای دین اسلام الزامی است.

7. ادا و امضای سوگندنامه معلمی قبل از اشتغال به کار و صدور حکم کارگزینی جهت ضبط و نگهداری در پرونده پرسنلی ضروری است.

این افراد حذف می‌شوند...

8. افرادی که نمره قبولی در آزمون داخلی یا آزمون پایان دوره آموزشی را کسب نکنند به محض اعلام نتایج از سوی مرجع آزمون گیرنده یا دانشگاه مجری دوره مهارت آموزی، ادارات کل آموزش و پرورش استانها مکلفند به همکاری آنان خاتمه داده و از فرآیند استخدام حذف کنند.

9. مهارت آموزان پس از گذراندن دوره آموزشی یک ساله و اخذ نمره قبولی در آزمون پایان دوره مهارت آموزی به موجب ماده 2 آیین نامه اجرایی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به گزینش و بر اساس رشته شغلی که دوره مهارت آموزی را گذراندند استخدام خواهند شد.

نقل و انتقال 10 سال ممنوع

10. بعد از اخذ صلاحیت‌های لازم و تعیین منطقه سهمیه خدمتی بر اساس نیاز در رشته و جنس، مشمولین مکلفند با سپردن سند تعهد محضری 10 ساله، مبنی بر عدم تقاضای و نقل و انتقال در آموزش و پرورش سهمیه خدمتی ایفای تعهد کنند.

قابل توجه داوطلبان استخدامی سنوات قبل تایید صلاحیت جدید گزینش

1. به اطلاع داوطلبان استخدامی سنوات گذشته که صلاحیت عمومی آنها از تاریخ 30 خرداد 99 تا 24 دی 92 توسط دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش مورد تایید قرار گرفته و به دوره مهارت آموزی معرفی نشده‌اند می‌رساند برای پیگیری و شرکت در دوره مهارت آموزی حسب عنوان رشته شغلی خود بعد از یک هفته از انتشار این اطلاعیه به سایت دانشگاه فرهنگیان و رجایی مراجعه کنند.

2. دانشگاه فرهنگیان و رجایی مسئولیتی درخصوص معرفی مشمولین قوانین فوق الذکر برای گذراندن دوره مهارت آموزی نداشته بنابراین سایر مشمولین قانون که به هر دلیلی از سوی اداره کل آموزش و پرورش به دولت معرفی نشده‌اند از مراجعه به دانشگاه مذکور به جد خودداری کنند. در صورت داشتن اعتراض موضوع را از طریق مربوطه پیگیری کنند.