۰ نفر

حفظ فروش در دوران کرونا

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۲۰
کد خبر: 497536
حفظ فروش در دوران کرونا

در حالی که همه چیز تا اواخر بهمن داشت خوب پیش می‌رفت و کسب­ وکارها منتظر فروش سال نو و برنامه ریزی­های بلند مدت خود بودند، شوک بزرگی به فروشندگان و صاحبان کسب­ وکار وارد شد. قرنطینه­ ی خانگی، فاصله گذاری اجتماعی، ممنوعیت تردد، بسته­ شدن مرزها و ممنوعیت سفر بسیاری از مشاغل را دچار آسیب ­های فراوان کرد. حتی در اوایل دوران کرونا آمار خرید و فروش­های آنلاین از درگاه شاپرک نیز کاهش پیدا کرد؛ اما پس از گذشت چند هفته با افزایش خرید و فروش­های اینترنتی و تلفنی مشخص شد که هنوز راهی برای بازگرداندن فروش­های از دست­رفته وجود دارد و آن راه ­اندازی کسب­ وکار آنلاین ا­ست.

در حال حاضر تمام کسب ­وکار ها باید با برنامه ­ریزی درست شرایطی منطبق با وضع موجود را برای خود ایجاد کنند و بدانند که حتی پایان دوران کرونا مساوی به بازگشت به وضع قبلی نیست و باید برای بقا و جبران تلاش کرد. زیرا مواردی که تحت تاثیر کرونا از بین­ رفته یا آسیب دیده ­اند فقط با یک سری اقدامات برنامه­ ریزی­ شده و استراتژیک قابل ترمیم هستند.

تاثیرات کرونا بر جنبه­ های مختلف کسب­ وکار و اقدامات لازم و سریع

  • نیروی کار: مهمترین اجزای هر شرکت سرمایه ­های انسانی آن هستند که اگر حقوق و مزایای آن­ها تامین نشود تمایلی برای ماندگاری در شرکت ندارند. در این موقعیت که حفظ نیروی انسانی متخصص اهمیت زیادی دارد باید با توسل به برخی تشویق ­ها و ارزش­گذاری ­ها از کارمندان حمایت کرد. برخی شرکت­ها با تعدیل نیرو و اخراج کارکنان تاثیر منفی بر کارکنان باقی­مانده و حتی جذب کارکنان جدید خواهند داشت. اما برخی راه حل­ها مثل ایجاد انعطاف در ساعات کاری، تاکید بر موقتی­ بودن اوضاع و بازگشت به حالت قبل پس از اتمام آن، فراهم­ کردن شرایط دورکاری، پرداخت بخشی از حقوق به­ جای تعدیل نیرو، حذف اضافه ­کاری و آموزش­های مجازی کاربردی خواهندبود.
  • بازاریابی: اگر تا الان با تبلیغات تراکتی، بیلبوردی و یا تلویزیونی بازاریابی می­کردید در هنگام قرنطینه­ ی خانگی باید راه دیگری پیدا کنید. افزایش فعالیت و حضور در شبکه­ های اجتماعی و رشد استفاده از اینترنت­ کاملا نشان می­دهد که کجا و چگونه باید تبلیغ کنید؛ حتی اگر ممنوعیت تردد هم نباشد دیگر مردم از نظر ذهنی تمایلی به این نوع تبلیغات نشان نمی­ دهند. همکاری با آژانس­های بازاریابی آنلاین و یا اینفلوئنسرهای شبکه­ های اجتماعی ایده ­ی خوبی برای بازاریابی است.
  • فروش: موضوعی که کاملا مشخص است کاهش فروش درون فروشگاهی و افزایش فروش آنلاین است. برای فروش آنلاین نیاز نیست حتما سایت یا نرم ­افزار راه­ اندازی کنید می­توانید از مارکت پلیس­های موجود یا صفحات شبکه­ های اجتماعی کمک بگیرید. در هر حال نمی­توانید صرفا با فروش فیزیکی و سنتی دوام بیاورید.
  • مدیریت: اگر خلاقیت، ایده و یا تفکر خاصی دارید الان بهترین زمان برای شکوفایی­ ست. با شوکی که کرونا بر مدیریت کسب­ وکارها وارد کرد اختلال غیرقابل­ پیش­بینی بر بدنه­ ی مدیریت مالی، حقوقی و اجرایی کسب­ وکارها وارد شد که برای جبران آن باید دست به اقدامات خلاقانه زد. تغییر کلی کسب­ وکار و روآوردن به کار جدید متناسب با وضع موجود، فراهم­ کردن زمینه­ی فعالیت مجازی، ارائه­ ی پیشنهادها، تخفیفات و تشویق­های جدید برای رونق فروش از راه­ حل­های تطبیق با شرایط فعلی­ست.

راه­کارهای حفظ فروش در دوران کرونا

با وجود تاثیرات مختلفی که کرونا بر شرکت­ها و کسب­ وکارها گذاشته، اغلب مدیران و صاحبان کسب­ وکار به دنبال یک چیز هستند، حفظ فروش و درآمدزایی. اولین و مهمترین اقدامی که در این راستا باید انجام دهید ساخت یک بستر آنلاین برای ارائه­ ی کالا و خدماتتان است. اما حفظ فروش در دوران کرونا چگونه امکان­پذیر است؟

  • تسهیل دسترسی: فرقی ندارد که شما یک فروشگاه اینترنتی دارید یا یک صفحه­ی فروش در شبکه­های اجتماعی یا یک نرم­افزار. به هر حال باید سعی کنید تا جای ممکن شرایط را برای تبدیل یک بازدیدکننده به یک مشتری را فراهم کنید. تعداد کلیک­های کمتر و پاسخ­گویی سریع می­تواند مخاطب شما را به یک مشتری و سپس به یک مشتری وفادار تبدیل کند.
  • ظاهر و نحوه ­ی ارائه: هرچقدر کیفیت محصولات شما زیاد باشد، اگر نتوانید آن­ها را درست ارائه کنید باخته­اید. حال که بازار رقابت فروشگاه­های اینترنتی داغ است، داشتن یک صفحه­ی مرتب با ظاهری زیبا، تصاویر باکیفیت و متنوع و اطلاعات مختلف از کالا روی ذهن مخاطب تاثیر زیادی دارد. خودتان را جای مشتری بگذارید، به یک سایت درهم یا تصاویر کیفیت پایین اعتماد می­کنید؟

 

 

  • درگاه پرداخت امن: همان­طور که در مغازه­ی خود ممکن است دوربین مداربسته یا کارتخوان­های معتمد بگذارید. در فروش آنلاین هم حفظ امنیت خود و مشتری اهمیت زیادی دارد و البته آسان نیست اگر اطلاعات فروشگاه یا مشتریان شما در دست افراد ناایمن بیافتد، دردسرهای زیادی برایتان ایجاد می­کند. اغلب افراد از موبایل خود برای خرید و پرداخت استفاده می­کنند پس بهترین کار استفاده از یک درگاه پرداخت مطمئن است. درگاه‌‌های پرداخت تجربه ایمن و مطمئنی را به مشتری شما می­دهد و به حفظ فروش در دوران کرونا کمک می­کند.

بسیاری از شرکت‌ها علاوه بر درگاه پرداخت، در اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت خود امکان انجام انواع تراکنش­های مالی مانند خرید شارژ مستقیم، خرید اینترنت، پرداخت قبض، کیف پول مجازی، کارت به کارت و یا حتی امکان خرید اقساطی را دارند که کار شما را برای خرید و فروش­های آنلاین آسان می­کند. در این دوران هرچقدر هم پروتکل­های بهداشتی و فاصله­گذاری اجتماعی را در فروشگاهتان رعایت کنید باز هم مثل قبل مشتری حضوری نخواهید داشت. پس به جای دست و پازدن در تفکرات قدیمی به آمارهای حال حاضر توجه کنید: افزایش تعداد و قیمت تراکنش­های اینترنتی، اتمام موجودی سریع فروشگاه­های آنلاین و رشد چشم­گیر استفاده از موبایل و فضای مجازی نشان­ می­دهد که راه درست کجاست.