۰ نفر

طبق آخرین آمار؛

نرخ باروری همچنان نزولی است

۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۰۸
کد خبر: 496994
نرخ باروری همچنان نزولی است

میزان باروری از 1.75 فرزند در سال 90 به حدود 2.7 فرزند در سال 96 رسیده است. سپس این شاخص در سال 98 به میزان 1.8 فرزند کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  طبق نمودارهای منتشره مرکز آمار ایران، میزان باروری در هشت سال گذشته نرخ نزولی داشته است و کمترین آن هم مربوط به سال گذشته با تولد 1.2 کودک به ازای هر زن بوده است. نمودارهای پایان سال مرکز آمار ایران در زمینه نرخ باروری نشان می‌دهد که اوضاع این شاخص در بین ایرانیان همچنان وضعیت نامطلوبی را طی می‌کند.

رسول قبادی، کارشناس ارشد جمعیت‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی درباره این آمار می‌گوید: «میزان باروری از آواخر دهه هفتاد رو به کاهش گذاشته است و از سال 1381 این روند کاهشی شدت گرفته است. فقط یک بار در سال 1395 نمودار میزان باروری یک سیر صعودی داشت و پس از آن دوباره رو به کاهش گذاشت.»

قبادی درباره علت افزایش آمار باروری در نیمه اول دهه نود نیز گفت: «این موضوع به خاطر همان گشتاور جمعیتی است که در اصطلاح ما به آن «انفجار جمعیتی» می‌گویند و ما آن را در دهه شصت تجربه کردیم. در نیمه اول دهه نود این افراد به سن فرزندآوری رسیدند و همین موضوع باعث شد شاهد یک صعود در میزان باروری باشیم»

طبق آمار مرکز آمار ایران میزان باروری از 1.75 فرزند در سال 90 به حدود 2.7 فرزند در سال 96 رسیده است. سپس این شاخص در سال 98 به میزان 1.8 فرزند کاهش پیدا کرده است.

تعداد ولادت در کل کشور از سال 95 تا 98 روند نزولی داشته و سال گذشته تعداد موالید به یک میلیون و 196هزار و 135ولادت کاهش یافته است.