۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

آلودگی هوا، معضلی جهانی/ برای داشتن هوایی سالم چه باید کرد؟

۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۲۸
کد خبر: 496691
آلودگی هوا، معضلی جهانی/ برای داشتن هوایی سالم چه باید کرد؟

امروزه آلودگی هوا به یکی از مشکلات اساسی در سراسر جهان تبدیل شده که می‌تواند زندگی افراد بسیاری و همچنین نسل آینده را به خطر بیاندازد. برای کاهش این بحران، هم افراد و هم مقامات باید دست به دست هم دهند تا آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی که به دنبال آن ایجاد می‌شود را به حداقل برسانند.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ آلودگی هوا از ابتدای انقلاب صنعتی برای این کره خاکی مشکل‌ساز شده است. در آن زمان، گمان نمی‌رفت که کارخانه‌های دودزای صنعتی روزی به مشکلی بزرگ تبدیل شود. اما در طول قرن‌ها، صدمات وارد شده به اتمسفر، عواقب سنگینی بود که برای جوامع بشری اتفاق افتاد. اما باید اندیشید که برای جلوگیری از آلودگی هوا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

عامل آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا به پراکنده شدن ذرات و آلاینده‌های که برای سلامت انسان و کره زمین مضر است، گفته می‌شود. بیشترین میزان آلودگی هوا به دلیل استفاده و تولید انرژی بوده، اما به ویژه از طریق سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، نفت و بنزین نیز ایجاد می‌شود. این سوخت‌ها، مواد شیمیایی و گازهایی مانند دی‌اکسید کربن و متان را در هوا آزاد می‌کند که هر دو دمای کره زمین را افزایش می‌دهد.

این روند، یک چرخه مخرب بوده که به تغییرات آب و هوایی کمک کرده و همچنین با تغییرات اقلیمی تشدید می‌شود و در نتیجه گرم شدن و آلودگی بیشتر هوا را به بار می‌آورد.

برای جلوگیری از آلودگی هوا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

اولین گام برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا، سوزاندن بنزین کمتر بوده؛ زیرا تاثیر سوخت‌های فسیلی بر تغییرات آب و هوایی در طول سال‌ها اثبات شده است.

بسیاری از سازمان‌ها و جنبش‌های جهانی طی سال‌ها تلاش کرده‌اند تا جلوی آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را بگیرند. توافق‌نامه پاریس یکی از معروف‌ترین اقدامات اخیر در این زمینه بوده، اما لایحه هوای پاک سال 1967 شاید یکی از تاثیرگذارترین برنامه‌های زیست‌محیطی در مواجه با آلودگی هوا باشد.

روش‌های بسیاری وجود دارد که جوامع به سوی آینده‌ای سبزتر و پاک‌تر حرکت کنند. بسیاری از کشورها منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، انرژی حرارت مرکزی زمین یا انرژی باد را به استفاده از زغال‌سنگ و نفت ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، مقررات زیست‌محیطی، تولیدکنندگان را از ایجاد آلودگی غیرضرروی منع می‌کنند. البته قابل ذکر است که این اقدامات هنوز در سراسر جهان تصویب نشده، اما گامی در مسیر صحیح به شمار می‌رود.

افراد چگونه می‌توانند از آلودگی هوا جلوگیری کنند؟

اقداماتی وجود دارد که افراد می‌توانند در جهت کاهش آلودگی هوا انجام دهند. برخی از این موارد را می‌توان به صورت روزانه انجام داد، در حالی که برخی دیگر به کیفیت قابل سنجش هوا بستگی دارد.

انتخاب پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، استفاده از حمل و نقل عمومی یا خودروهای هیبریدی و الکتریکی سازگار با محیط‌زیست، می‌تواند به این مشکلات کمک فراوانی کند.

باد لاستیک‌های خود را به صورت مرتب تنظیم کنید. زیرا لاستیک کم‌باد به این معنی است که موتور باید بیشتر کار کرده و سوخت بیشتری مصرف کند.

از سوزاندن چوب یا برگ در حیاط خانه و شومینه خودداری کنید. از ماشین چمن‌زنی که سوخت فسیلی مصرف نمی‌کند استفاده کنید.

روش دیگر برای به حداقل رساندن آلودگی هوا، خرید محلی است. غذا، لباس و یا هر چیزی که می‌توانید را از محل نزدیک به خود خریداری کنید تا برای رسیدن به دست شما به حمل و نقل کمتری نیاز داشته باشد.

چگونه می‌توانیم از خود در برابر آلودگی هوا محافظت کنیم؟

روزی که میزان آلودگی هوا بالا بوده و کیفیت هوا نامطلوب است، از گذراندن اوقات خود در فضای باز خودداری کرده یا آن را محدود کنید. از آنجا که سطح اوزون صبح‌ها پایین‌تر است، بیرون رفتن یا ورزش در این زمان مناسب‌تر است. علاوه بر این، از جاده‌های پرتردد دوری کنید.

افزون بر همه این‌ها، هر زمان که در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار گرفتید از ضد آفتاب استفاده کنید. به دلیل ضعیف شدن لایه اوزون، تابش اشعه ماوراء بنفش بسیار شدیدتر از گذشته انجام می‌شود. این اشعه می‌تواند سبب آسیب به پوست و سرطان شود.

ترجمه از: greenmatters.com