۰ نفر

در یک نشست مجازی؛

جزییات برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام شد

۱۸ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۳۶
کد خبر: 496316
جزییات برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام شد

رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از اول تا ششم بهمن‌ ۹۹ برگزار خواهد شد، در نشست هماهنگی این رویداد، درباره جزئیات شرکت ناشران و یارانه خرید کتاب از این نمایشگاه توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به  نقل از خبرآنلاین، نشست هماهنگی رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به همراه مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مدیران کل و معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، به‌صورت وبینار برگزار شد.

علی غیاثی ندوشن، مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در  این نشست گفت: «بحث نمایشگاه کتاب در فضای مجازی موضوع جدیدی است و اولین نمونه آن در جنوب کرمان به صورت آزمایشی برگزار شد که نتایج خوبی نیز داشت. امکان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در استان‌های دیگر پس از اجرای نمایشگاه مجازی کتاب تهران با همین شیوه وجود دارد.»

او با بیان این‌که نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند برای ما دستاورد خوبی داشته باشد،ادامه داد: «شاید کرونا سبب خیری باشد تا در آینده بتوانیم هزینه‌های خود را از جهاتی کم کرده و شکل و ماهیت نمایشگاه را تغییر دهیم تا به سمت فضای مجازی برود و مدت نمایشگاه‌ها بیشتر شود. همچنین دسترسی مردم به کتاب و منابع مکتوب متفاوت از گذشته تعریف شود و توزیع عادلانه امکانات و دسترسی کتاب برای همه مردم جامعه و کشور را داشته باشیم.»

ایوب دهقان‌کار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره این رویداد گفت: «خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجری نمایشگاه‌های مختلف، از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ مقدمات اجرای سی‌وسومین دوره نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران را انجام داده بود ولی متاسفانه شیوع ویروس کرونا مانع از برگزاری این دوره از نمایشگاه شد.»

او افزود: «پس از اطمینان از برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور داد سازوکار برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی در دستور کار قرار بگیرد. در این راستا طی ابلاغیه از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران مجری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب شد و ما نیز از همان تاریخ فعالیت در این حوزه را به صورت عملیاتی و اجرایی آغاز کردیم. نمایشگاه‌های کتاب دنیا را که به صورت مجازی برگزار شد، رصد کرده و در ۱۰ نمایشگاه مجازی کتاب دنیا چون بولونیا، چین، فرانکفورت و غیره که صرفا محلی برای نمایش کتاب بود، به صورت فعال شرکت کردیم.»

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان این‌که طراحی سایت نمایشگاه مجازی کتاب به گونه‌ای انجام شده که همزمان ظرفیت بازدید یک‌ونیم میلیون نفر را دارد، بیان کرد: «تمام کتاب‌هایی که در نمایشگاه مجازی کتاب به نمایش درمی‌آیند با احتساب قیمت پشت جلد ۲۰ درصد تخفیف دارند. کتاب‌های داخلی با تخفیف ۲۰ درصد و کتاب‌های خارجی با تخفیف ۵۰ درصد عرضه می‌شود.  همچنین ارسال کتاب برای بازدیدکنندگان در اقصی نقاط کشور رایگان است و تمام فرآیند خرید در یک سایت انجام می‌شود. بازدید از نمایشگاه هم در ۲۴ ساعت شبانه‌روز امکان‌پذیر است که یکی از مزیت‌های این نمایشگاه به شمار می‌رود.»

دهقان‌کار ضمن بیان این‌که در نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرایط کم‌نظیری فراهم شده که در هیچ فروشگاه اینترنتی دیده نمی‌شود، ادامه داد: «تا این لحظه، ۱۵۰۰ ناشر برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند؛ در این نمایشگاه غرفه و پنل مجازی برای ناشران رایگان است و پس از پایان فرآیند خرید از طرف مخاطبان، شرکت پست کتاب‌ها را جمع‌آوری می‌کند.»

او گفت: «باتوجه به وجود کرونا و توصیه برای حضور در خانه سعی کردیم خلاء حوزه کتاب و فرهنگ را از طریق نمایشگاه در آن ایام پر کنیم. حتی ترافیک سایت برای شهروندان ۵۰ درصد است یعنی نصف هزینه‌ای را که برای حضور در دیگر صفحات وب و فضای مجازی می‌پردازند با حضور در این نمایشگاه پرداخت می‌کنند.»

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره یارانه خرید از این رویداد فرهنگی توضیح داد: «اهالی قلم نیازی به ثبت‌نام برای دریافت یارانه ندارند؛ از بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران اطلاعات مورد نیاز را استخراج کرده و بر اساس رتبه‌بندی اهل قلم به صورت اتوماتیک بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان یارانه روی کدملی آن‌ها شارژ می‌شود.»

او با بیان این‌که تخفیف ۲۰ درصدی برای همه کتاب‌ها یکسان است و ناشر نمی‌تواند تخفیف بیشتر یا کمتری اعمال کند، اظهار کرد: «شیوه ارسال کتاب به دو صورت انجام می‌پذیرد؛ ناشر اگر کتاب‌ها را از طریق پست ارسال کند مشمول یارانه می‌شود که از ۲۵ تا ۷۵ درصد است. از طرفی ناشر می‌تواند کتاب را با مسئولیت به دست مخاطب ارسال کند منتها تسویه حساب با ناشر زمانی صورت می‌گیرد که مطمئن شویم کتاب‌های خریداری‌شده به دست مردم رسیده است. همچنین ارسال کتاب از طریق پست برای خرید زیر ۵۰ هزار تومان بسته به قیمت فاکتور برای ناشر رایگان است.»

دهقان‌کار با تاکید بر تفاوت در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران با سایر استان‌ها گفت: «در نمایشگاه مجازی کتاب تهران تنها طلاب، دانشجویان و استادان و اهالی قلم از یارانه بهره‌مند می‌شوند اما در نمایشگاه مجازی کتاب در سایر استان‌ها تمام مردم استان می‌توانند از آن یارانه استفاده کنند و این امر در سایت نمایشگاه نیز تعبیه شده است. در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران غرفه ناشران از ۶ صبح تا ۹ شب باز است و مسئول غرفه هر نشر باید در غرفه حضور داشته و پاسخگوی سوالات مخاطبان باشد اما مردم به صورت ۲۴ ساعته می‌توانند از نمایشگاه دیدن کرده و خرید کنند.»