۰ نفر

چند می‌گیری جای من امتحان بدی؟

۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۲۴
کد خبر: 495726
چند می‌گیری جای من امتحان بدی؟

محدودیت‌های کرونایی و مجازی‌شدن کلاس‌ها و امتحانات مدارس، فرصت سوء‌استفاده را برای برخی ایجاد کرده است تا حاضر شوند خودشان را به جای دانش‌آموزان جا بزنند و در امتحانات آنلاین شرکت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، خراسان نوشت: لب‌کردن‌های نسل خودمان را یادتان هست؟ بعضی‌هایمان تقلب را روی کف دست یا کاغذهای باریکِ جاسازی‌شده در خودکارها می‌نوشتیم؛ همان تقلب‌هایی که با هزار ترس و استرس به سختی نگاه‌شان می‌کردیم تا شاید جواب یکی از سوالات را میان آن نوشته‌های ریز پیدا کنیم. بماند که گاهی جواب هیچ‌کدام از سوال‌ها هم در تقلب‌ها نبود یا مراقب امتحان زبل‌تر از آن بود که به کسی اجازه تقلب بدهد. اما حالا کرونا در کنار همه تحولاتی که داشته، شیوه تقلب‌کردن‌های دانش‌آموزان و دانشجویان را هم تغییر داده است. محدودیت‌های کرونایی و مجازی‌شدن کلاس‌ها و امتحانات مدارس، فرصت سوء‌استفاده را برای برخی ایجاد کرده است تا حاضر شوند خودشان را به جای دانش‌آموزان جا بزنند و در امتحانات آنلاین شرکت کنند. البته آن‌طور که پلیس فتا در تیرماه امسال اعلام کرد، تاکنون تعدادی از کانال‌ها وصفحات اینستاگرامی که «حضور در امتحان مجازی به جای دیگران» را تبلیغ می‌کردند مسدود شده‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان افرادی به طور غیرمستقیم این کار را ادامه می‌دهند. به سادگی توانستیم چند نفر از آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنیم؛ مثل همان فردی که بخشی از صحبت‌مان را با او، در اول گزارش آوردیم.

معضل جدید جهانی

حالا که صحبت از تقلب‌های کرونایی شد، بد نیست که بدانیم فقط نظام آموزشی کشور ما اکنون با چنین مشکلی مواجه نیست و سایر کشورها هم از این بابت نگرانی‌هایی دارند. روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» هفته گذشته در گزارشی ویژه به این نگرانی‌ها پرداخت و نوشت: «گفته می‌شود تقلب در مقطع دبیرستان عمدتاً به دلیل طبیعت رقابتی‌بودن دانشگاه و فشار والدین به فرزندشان برای کسب نمره‌های عالی در امتحانات مدرسه است». البته در این گزارش به یک نگرانی جدی‌تر هم اشاره شده است: «کارشناسان آموزشی از این موضوع می‌ترسند که پس از دوره کرونا و بازگشت دانش‌آموزان به کلاس‌های حضوری، این شیوه‌های تقلب ادامه‌دار باشد و متوقف نشود».

آینه‌های هوشمند ترک‌ها

این روزها برخی کشورها برای کاهش امکان تقلب دانش‌آموزان و دانشجویان در امتحانات آنلاین راهکارهایی پیش‌بینی کرده‌اند. مثل یک دانشگاه در ترکیه که دانشجویان را به استفاده از یک آینه در کنار خود ملزم کرده تا برگزارکنندگان امتحان بتوانند به مانیتور و محیط اطراف دانشجو مسلط باشند. گفته می‌شود از این شیوه قبلا شرکت گوگل هم استفاده کرده و راهکار مناسبی برای آزمون‌های آنلاین بوده، هرچند که با توجه به ضریب هوشی بالای دانش‌آموزان و دانشجویان امروز، قطعا برای دور زدن آن راهی پیدا خواهند کرد!