۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

چگونه کد ملی خود را استعلام کنیم / ثبت نام و دریافت کارت ملی هوشمند

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۴۹
کد خبر: 495180
چگونه کد ملی خود را استعلام کنیم / ثبت نام و دریافت کارت ملی هوشمند

کارت ملی و یا کارت شناسایی ملی، کارتی است هویتی که برای شهروندان بالای 15سال در داخل کشور و تبعه‌های ایرانی در خارج از کشور به منظور شناسایی هویت افراد صادر می‌شود. برای ارائه درخواست به منظور دریافت کارت ملی، باید حداقل 15سال سن، تبعه ایران و شناسنامه عکس‌دار داشته باشید.

اقتصاد آنلاین - دینا قالیباف؛ با روی کار آمدن دولت الکترونیک، سازمان ثبت احوال کشور طی یک برنامه‌ریزی کارت‌های ملی هوشمند را جایگزین کارت‌های سنتی کرد تا هزینه‌های دولت و مردم را کاهش دهد و خدمات را با روشی ساده، سریع و با کیفیت بالا‌تر به مردم ارائه دهد. از دیگر کاربرد‌های کارت ملی هوشمند می‌توان به تصدیق هویت افراد به کمک اثر انگشت، امضای دیجیتال اسناد الکترونیکی در فضای دیجیتال و... نیز اشاره کرد.

مراحل ثبت نام و دریافت کارت ملی هوشمند

پیش نیاز و مدارک لازم به منظور دریافت کارت ملی هوشمند ابتدا به همراه داشتن شناسنامه عکس‌دار، همراه داشتن شماره ملی، کد پستی و نشانی محل سکونت است.

پیش از مراجعه به دفاتر پیشخوان ابتدا باید از طریق مراجعه به سایت کارت هوشمند (اینجا کلیک کنید) پیش ثبت‌نام کرده و کد رهگیری خود را دریافت کنید.  پس از دریافت پیامک باید به دفاتر پیشخوان برای تکمیل ثبت نام و فعال‌سازی کارت مراجعه کرده و رسید کارت ملی هوشمند را دریافت کنید.

از زمان تحویل رسید کارت ملی هوشمند تا دریافت کارت بازه زمانی 15تا 30روزه در نظر گرفته شده است که در این بازه برای مطلع شدن از آماده شدن کارت ملی هوشمند پیامکی به شماره همراهی که در مرحله ثبت‌نام درج کرده بودید، ارسال می‌شود تا در زمان تعیین شده، برای تحویل کارت به مرکز تعیین شده مراجعه کنید.

ثبت نام و دریافت کارت ملی هوشمند

استعلام کد ملی و روش‌های آن

الف) برای تایید و صحت‌سنجی مشخصات هویتی خود و انطباق آن با مشخصات کارت ملی می‌توانید از طریق مراجعه به سامانه استعلام آنلاین به نشانی https://www.searchline.ir  از طریق شماره شناسنامه کد ملی و مشخصات خود را استعلام و تایید کنید.

ب) یکی دیگر از روش‌های استعلام کد ملی مراجعه به سامانه استعلام آنلاین کد ملی شهر‌های ایران به نشانی https://kitset.ir/other/search-national-city-number است که علاوه بر تایید صحت شماره ملی، امکان جست‌وجو بر اساس شهر محل صدور نیز فراهم شده است که برای این کار باید سه رقم اول شماره ملی خود را در سامانه وارد کنید.

ج) علاوه بر روش‌های فوق برای استعلام کد ملی خود اگر از تلفن همراه با سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنید با نصب برنامه استعلام کد ملی از طریق این سایت می‌توانید به راحتی از صحت و یا جعلی بودن کد ملی افراد مطلع شوید.

د) در صورتی هدف شما از استعلام کد ملی صرفا بررسی صحت آن است می‌توانید از طریق مراجعه به سامانه بررسی صحت کد ملی بیمه دانا به نشانی https://www.dana-insurance.com/CheckNationalCode از صحت و یا جعلی بودن کد ملی خود مطلع شوید.